Ej klart vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gloooria
    • September 2002
    • 6

    Ej klart vatten.

    Har ett relativt nystartat akvarium. Det tog ett par dagar för vattnet att klarna efter att jag startat upp det. Det var jättefint och klart ett par dagar, men nu har vattnet liksom blivit lite vitt.. Det är inte grumligt direkt, bara "vitare" än vad det ska vara..
    Vad kan man göra åt sådant här? I mitt tidigare akvarium fick jag också problem med detta.. Då fick jag tips om att prova med ett medel mot alger.. Det hjälpte inte. På ett annat ställe fick jag råd om att prova med något som hette sera clear (water) nånting.. Men det hjälpte inte heller. Vad kan det vara? Någon som har något tips?
    Kan det ha något att göra med att nitriten har varit i överkant.. eller ph-värdet?
  • nettrax
    • February 2002
    • 790

    #2
    Du behöver nog inte oroa dig. Det försvinner av sig självt när det har varit igång ett tag.

    Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

    Kommentar

    • Gaston
      • September 2002
      • 110

      #3
      Hej
      Jag har samma problem som du men mitt akvarium har varit igång drygt 3 veckor, akvarievattnet ser liksom dimmigt ut. Jag har ett 600l kar med mycket växter (växer bra) och ett eheim ytterfilter 1200 l/h, ett aquaclear pumphuvud 600 l/h som driver co2, insuget till ytterfiltret och pumphuvudet är placerade bakom en filtermatta i ett hörn av akvariet. Jag misstänker dock att den mekaniska filtreringen inte är tillräcklig, det finns inga partiklar på utsidan av filtermattan.
      Jag har i princip ingen nitrit alls.
      Behövs det kanske ytterligare ett filter, kanske placerat på någon annan plats i akvariet för att få en effektivare mekanisk filtrering?
      Vad tror ni?

      Mvh/Gaston

      Kommentar

      • olof
        • July 2002
        • 445

        #4
        Hej!

        Jag tror inte att någon av er behöver oroa sig. Dimman kommer säkert att lätta. Byt mycket vatten.

        Mvh

        olof

        Kommentar

        • Gaston
          • September 2002
          • 110

          #5
          Hej,
          jag har nu bytt vatten 1/3 3 dagar i följd men dimman lättar inte, vad kan det vara för något?
          Mvh/Gaston

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej,
            Det kan kanske vara infusorier och det brukar försvinna med tiden (dra mer på belysningen och mata mycket försiktigt) om det inte gör det kan man använda preparat som t.ex. Dupla Crystal. Om man använder ett sådant preparat så se till att du har fin filtervadd i ditt filter eftersom det klumpar ihop "smutspartiklarna" som sedan fastnar i vadden.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...