Sjunker ljuset proportionellt med djupet ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Sjunker ljuset proportionellt med djupet ??


    Kan man anta att 0.4 W/liter ger samma ljus på botten av ett 40 cm akvarie som 0.5 W/liter ger på ett 50 centmeters ??

    Jag misstänker att det tom sjunker mer per decimeter vatten !

    Finns det tom ngn formel för detta ??


    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Man förlorar ungefär 50% synligt ljus på 6m djup
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Är det inte så att ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet? Har för mig att det är så.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Heeke: det stämmer - i teorin. Dvs om ljusstyrkan på 1 meters avstånd från en punktformig ljuskälla fritt upphängd i en oändlig rymd är 1, så är den 0.25 på 2 meters avstånd etc etc.

        MEN: den regeln håller inte i akvarier, pga att vi har glasväggar som reflekterar ljus (på samma sätt som väggarna i en fiberoptisk kabel), och även inredningen reflekterar ljus. Resultatet blir att det finns mer ljus på ett givet avstånd från ljuskällan än vad det "borde" göra, men exakt hur mycket går inte att säga, eftersom det beror på akvariets mått, hur bra inredningen reflekterar ljus, ljuskällan etc etc etc - man får helt enkelt lov att mäta om man vill veta hur ljust det är.

        Jag har ett svagt minne av att ha läst en artikel av en kille som mätte, och han kom fram till att, i hans akvarium, avtog ljuset cirka linjärt med djupet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...