Svavelsyra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskadelic
    • April 2004
    • 2

    Svavelsyra

    Hej!
    Någon som har bättre koll än jag, finns det någon (zoo)-affär i göteborgsområdet som säljer svavelsyra för pH-reglering?
    Tacksam för hjälp!

    mvh Jonas
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Färgbutik.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Vad händer om man häller i svavelsyra? Låter ruskigt.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag har för mig att seras ph minus inehåller enbart utspädd svavelsyra. Annars så blir det billigare att köpa i dunka från en färgbutik.

        Mohlin: När man häller i svavelsyra så sänks både ph och kh. Man måste givetvis vara väldigt försiktig om man doserar direkt i karet. Jag rekomenderar inte att använda det direkt i karet. Vill man dosera direkt i karet så finns det nog bättre preparat.
        MVH
        Magnus
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Finns det "recept" nånstans? Men ett ph på 7.6 och KH på 15 (med CO2) så skulle jag vara glad för det!

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #6
            En webbsida hur man använder oxalsyra (istället för svavelsyra):
            http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • matzen
              • February 2004
              • 608

              #7
              Jag har använt mig av fosforsyra som jag har köpt på apoteket som jag har spätt ut tio gånger. Har för mig att det är fosforsyra i pH-minus. En liter kostade 75-kronor. Då får man pH-minus för en hel livstid!
              To be or not to be a cichlidlover that´s no question

              Kommentar

              • pupfish
                • December 2003
                • 248

                #8
                Fördelen med fosforsyran är att den har en buffrande förmåga(fosforsyrasystemet) däremot har inte svavelsyran denna förmåga. Jag känner då till ett fabrikat som har divätefosfat(H2PO4) som en del. I gunden är det svavelsyra(H2SO4) och natriumfosfat(Na3PO4) som blandas.

                500+

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Och hur använder man fosforsyra? Den där förklaringen på oxalsyra begrep jag inte mycket av. Blandade människan 200 liter åt gången???

                  Kommentar

                  • Tommy K
                    • August 2002
                    • 134

                    #10
                    Jag har med framgång använt svavelsyra utspädd i ekextrakt. Svavelsyran i sig sänker PH snabbt, problemet är att det lika snabbt stiger. Ekextrakt sänker inte lika snabbt men å andra sidan stiger inte PH utan håller sig relativt stabilt. En blandning av dessa har den fördelen att ekextraktet räcker mycket längre vilket är en fördel då ekextrakt är DYRT. Glöm bara inte SIV-regeln!
                    MVH Tommy K

                    Kommentar

                    • bjurstrom
                      • March 2003
                      • 233

                      #11
                      "Glöm bara inte SIV-regeln!"

                      Vore kanske idé att förklara vad detta är.
                      SIV = syra i vatten. d.v.s. syra ska alltid hällas i vatten, aldrig
                      vatten i syra (då kan det skvätta frätande syra och smälla).

                      Andreas

                      ps
                      eller hette regeln VIS-regeln ;-)
                      vatten i syra... nä, skojar bara.
                      ds
                      min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Du skall vara VIS och göra som SIV. Sitter i ryggmärgen sedan grundskolan (jag var en sån som bara var tvungen att prova på ett alternativt sätt). Fläckarna på bänken var kvar 3 år senare när jag gick ut grundskolan med 2a i kemi.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          • October 2002
                          • 604

                          #13
                          Är inte svavelsyra den verksamma beståndsdelen i ekextrakt?
                          (Är totalt kemiokunnig)Förmodligen finns nåt buffringsämne i ekextrakt.
                          Använder själv fosforsyra, men man måste vara jäkligt noga och kontrollera pH eftersom feldosering kan ge förödande konsekvenser.
                          Wilhelm
                          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                          www.ciklid.org www.aquafish.info

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #14
                            Jag var inne på en riktigt bra färgaffär idag och skulle kolla priser på svavelsyra samt tillgången på det. Jag visste att det skulle vara svårt för en privatperson att köpa men jag blev förvånad när ägaren till butiken sa att det är nästan omöjligt att få länstyrelsen att ge butiker tillstånd att sälja svavelsyra om dom inte kunde visa upp att syran såldes till ett företag som har tillstånd från länstyrelsen att köpa svavelsyra.

                            Som privatperson var det inte möjligt att få tillstånd att inneha svavelsyra...

                            30% saltsyra sålde han däremot över disk efter att man har förklarat vad man ska ha den till. 1L för 38:-
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Ursprungligen skickat av mohlin
                              Den där förklaringen på oxalsyra begrep jag inte mycket av. Blandade människan 200 liter åt gången???
                              Oxalsyra används för att mjukgöra vattnet genom att fälla ut kalciumet i form av kalciumoxalat som är ett mkt svårlösligt salt. Man använder inte oxalsyran i syfte att sänka ph utan det blir mer en bieffekt.

                              Jag använde både oxalsyremetoden och jonbytare för att mjukgöra det hårda vattnet i Uppsala förr i tiden.

                              För att sänka pH använde jag saltsyra - men mkt försiktigt. Fosforsyra borde vara bättre med tanke på att det fungerar som en buffert. Jag köpte saltsyra helt enkelt därför att den var billigare.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...