Vattenbyten - Varför så ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    Vattenbyten - Varför så ofta?

    Jag har på senare tid läst så många trådar som handlar om vattenbyten och filter med mera.

    Kan någon redogöra för varför man skall byta vatten så ofta i ett akvarium?

    När jag hade mitt första akvarium som liten så bytte jag aldrig vattnet regelbundet, och när jag väl bytte vatten så bytte jag allt samtidigt och då också i samband med storstädning av grus mm.

    Detta mitt första akvarium var max 30 liter, och jag hade guppy, bilbuk, neontetra och platy. Jag fick yngel både från mina guppy och platy. Jag hade inget filter, ingen doppvärmare men däremot en luftpump och syresten.

    Så länge man har rimliga vattenvärden (främst nitrit/nitrat) utan vattenbyten, så borde väl det indikera ett akvarium i balans. Man borde väl då inte heller behöva byta sitt vatten?

    Eller är det så att vattenkvaliten har försämrats generellt under de 20 år som gått sedan jag hade mitt första akvarium och därför kräver dagens akvarium tätare vattenbyten?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det kanske är så att de som har akvarier har fått mer kunskap om att sköta sina fiskar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Det som har förändrats på en del ställen är karbonathårdheten. Det kan innebära att karbonaterna konsumeras och att pht sjunker kraftigt med tiden. Tätare vattenbyten kommer då att hålla ph värdet mer stabilt.

      Visst kan det funka att köra ett kar på väldigt många sätt. Jag har hört många historier om hur mycket bättre det var förr. Till och med myter som att man odlade kardinalfisk i ett glas vatten osv.

      Mycket av detta "det var bättre förr" mentaliteten kan man inte göra något åt, den finns där. Men faktum är att både fiskarna och växterna hade samma krav för att trivas då som nu. Och militärtjänstgöringen var faktiskt inget roligt när man gjorde den, ändå är det gamla lumpar historier som smäller högst i grabbgängen.

      Att guppi och molly ynglar av sig är knappast ett teckan på att dom trivs, snarare ett tecken på att dom lever.

      En sak som faktiskt förändrats är att den industriliknande odlingen har kommit igång på allvar. Jag tror personligen att många av dom industriodlade färgvarianterna är mer tjänsliga och lever kortare.

      Men handen på hjärtat: Du skriver att allt var bra i ditt första kar som du aldrig skötte. Sedan skriver du att det viktiga är att nitrit och nitrat är låga (du glömde amonium, amoniak, fosfat och andra lösta organiska avfall). Det kan jag ge dig rätt i, men, mätte du verkligen vattnet på nitrit och nitrat? Är du helt säker på att inga av dina fiskar dog vid dina sk "storstädningar". Dessa storstaädninga är farliga för fiskarna oavsett om det är förr eller nu.

      Att tekniken går frammåt och att vi lär oss mer om vad våra fiskar behöver ser jag knappast som något negativt, jag skulle säga att allt bara blir bättre med tiden. Dock med några reservationer.

      MVH
      Magnus


      Jag ställer mig skarpt tvivlande till att
      min zoon

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        En annan sak som man bör ha i åtanke är att det idag finns en uppsjö av "Nya" mer kännsliga fiskarter som är i större behov av en mera kontrolerad miljö. guppy och guldfisk kan fortfarande leva i näst intill vilka förhållanden som helst.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Dessutom är det mycket lättare att anpassa nya fiskar till akvarievattnet om man har ett fräscht vatten...

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Jag ville bara ha lite åsikter och synvinklar. Någon "det var bättre förr" propaganda var inte min mening.

            Jag gör själv regelbundna vattenbyten i mina akvarier, men jag vet också att många avstår från att införskaffa akvarium för att de är rädda för allt underhåll och slabbande med vatten.

            Det måste ju faktiskt inte vara så avancerat att ha ett akvarium! Och det är en kul och stimulerande hobby.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Före andra världskriget värderades akvarievatten som allt värdefullare ju äldre det blev (enligt vad jag läst). Och det var nog ingen som bytte vatten en enda droppe mer än nödvändigt då.

              Under de senaste decennierna är den gemensamma nämnaren för framgångsrik fiskodling - som jag hört (eller i alla fall yngeluppdragning) desto fler och större vattenbyten desto bättre (plus bra levande foder).

              Men det har funnits andra metoder att regenerera vatten på - med biologiska medel som exempelvis detta (kontroversiellt dock):
              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24120

              Jag försöker byta mycket och ofta men funderar ibland på om denna metod skulle kunna vara ett alternativ att pröva på...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Har möjligen fodret någon betydelse? Förut fanns bara flingor och levandefoder som man fångade själv. Nu får jag för mig att väldigt många ger räkmix som bas, och den grisar ner rätt bra. Kanske man matade mindre förut? Nu har väl de "flesta" någon/några bottenlevande malar som inte är där för att "äta rester", utan får ordentligt och bra foder. Men jag tror verkligen att fiskarna har det bättre nu med täta vattenbyten. Det är ju så väldigt många fler fiskar som fås att leka nu t ex.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • pupfish
                  • December 2003
                  • 248

                  #9
                  För de flesta akvarister handlar vattenbytet om att sänka nitrat-halten. Lyckas man väl och har mycket växter så är täta vattenbyten inte en nödvändighet. Lyckas man inte med växterna(få växter) och ett alltför stort fiskbestånd så är täta och regelbundna vattenbyten nödvändigt.

                  Vattenkvaliteten har snarare blivit bättre eller om man så vill jämnare, men det beror väl lite på var man bor och samhällets storlek. Till- och ombyggnad av vattenverken är olika, sett över Sverige.
                  500+

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Sonja
                    Har möjligen fodret någon betydelse? Förut fanns bara flingor och levandefoder som man fångade själv. Nu får jag för mig att väldigt många ger räkmix som bas
                    Inte riktigt korrekt. Räkmixen kan nog ses som en modernare variant av det som "riktiga" akvarister använde tidigare (och för min del än idag) som man kan kalla mjukfoder - i motsats till flingor och frystorkat.

                    T ex havregryn till fiskar som var vegetariskt inriktade eller varför inte ärthalvor. Fiskbullar har jag använt mycket genom åren - en mix mellan animaliskt och vegetariskt (mjölet).

                    Idag använder jag "fiskbullar i buljong" varifrån buljongen avsköljes, fiskbullen fryses och senare rivs med ett rivjärn. Eller varför inte räkor - rivna eller smulade.

                    Som extra lyxigt sk tigerräkor (okokta) inköpta på kinesisk affär och rivna pss som fiskbullar. Kilopris ner mot 175 kr - men glöm då inte att tillaga huvudelen för dig och "spousen" - t ex stekt med vitlök o dyl, ok det är "spousen" som fixar till det. Hon gillar det, jag gillar det och mina killis är galna i den råa varianten.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      erikthur-jag bara spånade lite. Du har nog så rätt. Bra tips på mat till firrarna, men tigerräkor hoppar jag över av miljöskäl. Fiskbullar då? Finns det inte en massa "bindmedel" i dom så de inte faller sönder? Skulle inte det kunna vara ohälsosamt för firrarna? Ärthalvor får ancistrusarna, men alla andra är där och tuggar också. Det blandar jag i räkmixen också.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Förmodligen finns det ngn form av extra bindemedel i fiskbullarna. Men inte så det stör... Hade en diskussion tidigare i ett annat forum med ngn som hävdade att han använde extra fisk som naturligt bindemedel ist f gelatin i räkmixen - javisst gelatin kan urvinnas ur - och finns därmed naturligt - i stort sett allt animaliskt...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Danne89
                          • March 2004
                          • 152

                          #13
                          min granne mittemot,har ett akvarium där han inte bytt vatten på 1 år,alla fiskar verkar må bra!
                          60 liter

                          Kommentar

                          Arbetssätt...