2 frågor: syremängd och fult filter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    2 frågor: syremängd och fult filter.

    1. mitt 300 kar står helt utan växter, ett innefilter (1200 l/h) roterar vattenytan med en fart som gör att en del "vattenstänk" drar ner sig luftbubblor nån centimeter nedanför vattenytan. Under denna pump har jag ytterligare ett innefilter (1000 l/h) som gör att vattnet 20 cm under ytan sätts i rörelse, anledningen till att jag har denna pump är att jag behöver större filterkapacitet (tror jag). Nu är det så att jag 'funderar' på att koppla in en luftsland till denna nedre pumps luftintag, så att det bubblar från mittenpartiet av akvariet.
    Ska jag koppla in den eller inte?


    2.Dessa två pumpar ryms bakom bakgrunden, men filtermattan som skyddar "filterutrymmet" sticker ut en del i akvariet så det syns, akvariets utrustning är i övrigt helt dold...

    ska jag ta bort skyddsfiltret så att karet blir snyggare, men då istället så kan fiskar simma runt filtren osv... !?

    300 liter med:
    7 Labidochromis caeruleus (golden), 2 Copadichromis azureus , 5 fossorochromis rostratus,2 aulonokara jacobfreibergi "eureka", 6 labidochromis spec. hongi och 6 Ancistrus.
    .-.-.-.-.-Peter...
  • Anders76
    • July 2002
    • 197

    #2
    Hej
    De där luftbubblorna har vad jag vet inte så mycket med syresättningen att göra. Det är nog mer en fråga om vad man finner estetiskt tilltalande, personligen tycker jag att burken liknar en fruktsoda, med det är ju olika.
    Gömma fula filter är inte min grej, så det får nå'n annan svara på.
    MVH Anders

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      1/ Den huvudsakliga syresättningen i ett akvarium sker genom att man får vattenytan att röra sig vilket drar ner syre i vattnet.
      Luftbubblor är mer något som är av estetisk art (som Anders skriver)och tillför i sig väldigt lite syre i akvariet. Tycker man det är snyggt kan man ju ha det, men annars inte.
      2/ Ja det är väl du som bestämmer för det handlar ju mest om att ställa estetik mot praktiskhet.
      Varför inte lägga några stenar/rötter runt filtremattebiten så den inte syns.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ville
        • April 2002
        • 13

        #4
        Jag har ingen ytcirkulation alls eftersom jag inte vill vädra bort CO2 som växterna behöver. Syresättningen står växterna för. Pumpens enda funktion i mitt kar är att driva filtret. Jag vet att alla inte håller med/tror att det räcker med växternas syresättning, men det funkar i mitt fall och jag har nog egentligen lite för mycket fisk i karet. Alla, både fiskar och växter verkar dock trivas med arrangemanget.

        Plums i baljan!

        / Ville
        Plums i baljan!

        / Ville

        Kommentar

        Arbetssätt...