Ph stiger vid vattenbyten, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S3Martin
    • February 2004
    • 27

    Ph stiger vid vattenbyten, vad göra?


    Har egen brunn och vattnet är kalkrikt, Ph 9 och Kh ca:7. Filtrerar torv med hjälp av en nylonstrumpa vid utblåset från innerfiltret och får med hjälp av det ner Ph till 6,5-7. Bör oxå tilläggas att jag har en hel del rötter i karet (180 l, mest sydamerika).
    Nu till min fråga: När jag byter vatten 50l/vecka stiger ju Ph till ca:7,5. Finns det någon som har en idé hur man skulle kunna förhindra detta, vill ju att Ph ska vara så stabilt som möjligt!
    Lösningar på detta emottages tacksamt!!!
    Vision 180
    Rio 400
  • Diamen
    • January 2004
    • 208

    #2
    Man kan tillsätta CO2 för att sänka PH, annars fins det PH-sänkande preparat hos akvariehandeln.
    Med vänliga hälsningar

    Martin, Susanne och Sebastian

    http://diamen.no-ip.com

    Kommentar

    • jte
      • January 2004
      • 58

      #3
      Inte lätt om du använder vattnet från brunnen med ett Ph på 9, det ända jag kan tänka mig är att du preparerar vattnet innan det går till akvariet dvs skaffa en större behållare och preparera vattnet där med torv.
      www.diskus-varberg.com

      Kommentar

      • Diamen
        • January 2004
        • 208

        #4
        Har du en tunna kan du ju alltid samla ihop regnvatten. Det har jag hört skall funka rätt bra.
        Med vänliga hälsningar

        Martin, Susanne och Sebastian

        http://diamen.no-ip.com

        Kommentar

        • pupfish
          • December 2003
          • 248

          #5
          ..eller byt mindre volym och oftare. Vilket KH är det då pH är 6,5-7?
          500+

          Kommentar

          • S3Martin
            • February 2004
            • 27

            #6
            När Ph är nere på önskad nivå (6,5-7) så ligger Kh något lägre än i bytesvattnet men det sjunker aldrig mer än till 6.
            Vision 180
            Rio 400

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Då tycker jag att du skall fundera över dina mätinstruments exakthet. Kh6 och ph 6,5 låter som en omöjlighet utan co2 tillsats, även om du använder torv. Men jag kan ha fel.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • S3Martin
                • February 2004
                • 27

                #8
                Kan stämma att Kh inte är exakt då jag bara mätt med mätstickor men vet att Ph ligger på 6,5 då en polare med digital mätare har kollat mitt vatten! Hur som helst så ligger inte Kh lågt utan är snarare högt enligt förgskalan på testet. Men nu var det ju som sagt inte Kh jag ville ändra utan få mitt Ph stabilt!!!
                Vision 180
                Rio 400

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Ursprungligen skickat av S3Martin
                  Kan stämma att Kh inte är exakt då jag bara mätt med mätstickor men vet att Ph ligger på 6,5 då en polare med digital mätare har kollat mitt vatten! Hur som helst så ligger inte Kh lågt utan är snarare högt enligt förgskalan på testet. Men nu var det ju som sagt inte Kh jag ville ändra utan få mitt Ph stabilt!!!
                  Det är kh som stabiliserar ph så där ser jag ingen motsättning.
                  Men ända sättet att få jämnt ph vid vattenbyte är att behandla vattnet på samma sätt som i karet fast utanför, innan byte.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • S3Martin
                    • February 2004
                    • 27

                    #10

                    Ok, då är jag med! Tack för snabba svar!!! Skulle det funka bättre att byta 25L/2 ggr i veckan i stället? Om man skulle försöka få till en liknande torvfiltrering på vattnet innan jag häller i det skulle det funka att köta duchen över ett durkslag med torv eller krävs det att vattnet passerar torven flev gånger för ett bra resultat?
                    Vision 180
                    Rio 400

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Om du byter 25 liter 2 ggr i veckan så blir det mindre totala vattenbyten än 50 liter en gång i veckan.
                      Att filtrera vattnet över frisk torv innan vattenbyte vet jag en del som gör, men jag tycker att det verkar ganska så bökígt.
                      Vad är det för fiskar du har som inte tål en tillfällig ph topp?
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • S3Martin
                        • February 2004
                        • 27

                        #12
                        Jag har Fjärils ciklider och Kardinal tetror + några siamesiska algätare. Anledningen till min oro är att efter ett vattenbyte för ca 2 veckor sedan så dog mina 4 skalarer allihop innom en timme och det enda jag kunde komma på var vattenvärdena för innan bytet var de helt pigga. Nu är jag orolig för både Fjärilarna och Kardinalerna är ju kända för att kräva hög kvalitet på vattnet. Vid senaste bytet i Lördags märktes dock inga problem.
                        Vision 180
                        Rio 400

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Jag har 100 stycken kardinaltetror i mitt kar. När jag byter vatten höjs ph från 6,5-7,5. Så har det varit i ett år nu och jag har inte vad jag vet förlorat en enda kardinal. Att dina scalarer dog direkt som en följd av vattenbytet (?) kan bero på många saker. Mina gissningar ligger på antingen temperaturväxlingen eller någon form av förgiftning. Det minst troliga är att scalarerna skulle dött av ph höjning från 6,5-7,5.
                          MVH
                          magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • S3Martin
                            • February 2004
                            • 27

                            #14
                            Så med andra ord behöver jag kanske inte oroa mig alltför mycket då? Jag väntar nämligen på ett 400 l och där vill jag nog gärna ha Skalarer m.m. Alla andra värden (Nirit o.s.v.) ser bra ut och tempen är relativt konstant +/- en grad vid byte!

                            Bockar och bugar för den snabba hjälpen!!!
                            Vision 180
                            Rio 400

                            Kommentar

                            • pupfish
                              • December 2003
                              • 248

                              #15
                              Ett KH på 6 och ett pH på 6,5-7 tyder på ett mätfel, men också att torven inte gett den önskade effekten. Jag vågar påstå att om du inte byter vatten och plockar upp strumpan med torv kommer ditt pH att stiga.

                              Ett strumpa med torv är inte tillräckligt effektivt vid ett KH på 7 vid start. Vill du ha ett stabilare vatten med ett pH på 6,5 bör KH vara under 1 och då krävs också ett mycket effektivare alternativ än vad strumpa med torv ger. T ex. i ett ytterfilter.

                              "Din" metod har inte lyckats ersätta det befintliga buffertsystem. Det är fortfarande det som dominerar fast ditt pH påvisar att det ligger strax under 7.
                              500+

                              Kommentar

                              Arbetssätt...