Små "maskar" i gruset ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Små "maskar" i gruset ??


    Jag tillhör de perversa typerna som slamsuger ganska så ordentligt emallanåt. Fick vid vattenbytet idag syn på ngn mysko maskliknande sak igenom "tratten" som jag trycker ned lite i gruset. Det är små maskliknande varelser. De är ca 6-8 mm långa , toktunna och försöker liksom fly ifrån häverten. Någon som vet vad det kan vara , tillhör de den normala bottenkulturen eller ??

    MvH / Ove
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Lord Elvenstar
    • April 2004
    • 37

    #2
    Vet inte vad det kan va för nåt. Har själv små vita maskar i mitt akvarium, kan det va samma? De är några mm långa, sytrådstunna och vita och sitter mest på glaset, i gruset eller simmmar runt i vattnet. Fiskarna verkar då inte ta skada av dem, men de äter dem inte heller. Det är ju inte så värst trevligt att ha massa maskar i akvariumet. Man kan visst bli av med dem ifall man kokar allt eller sköljer allt i varmt vatten. Misstänker att mina maskar kom från djuraffären då jag inte hade maskarna innan.

    Kommentar

    • gtfalmi2
      • March 2004
      • 66

      #3
      Maskarna ni pratar om är sådana som uppstår i kar... de lever på foderrester od.... fiskarna äter dem.. mina iaf.. de är helt ofarliga..
      325 liters sällskapsakv. inbyggt i vägg... 96 liters avel/yngelakv.
      http://w1.422.telia.com/~u42228964/Akvarium/
      http://w1.422.telia.com/~u42228964/Biorum/

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Det verkar vara planarier. Äts av nån gurami. Har för mig att de försvinner med bättre cirkulation och mindre mat. Enligt Akvariets lexikon kan man bli av med dem genom att höja temperaturen till 32 grader (plocka upp fiskarna först).
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        Arbetssätt...