Usla vattentester!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysis
    • February 2003
    • 18

    Usla vattentester!

    Kan man lita på vattentesterna?

    Man jobbar för att få ett fint växtakvarium och upptäcker att det inte är så lätt med vattenvärden hit och dit, Co2, gödning och ljus, fortfarande växer inte växterna som dom borde, och man frågar sig varför?
    Man tycker att man har bra vattenvärden men något är ändå fel, vad?
    Kan en av orsakerna vara vattentesterna?

    Här är en enkel jämförelse av några vattentester från Hagen och JBL.
    Jag hoppas det kan ge hjälp till någon annan med samma problem.

    Det är svårt att infoga en tabell här på forumet, jag gör istället en annan variant.


    ----------- JBL Akv_v --- Hagen Akv_v --- Kranv_kommun --- Kranv_JBL --- Kranv_Hagen
    pH ---------- 6,8 ----------- slut ------------ 8,2 ---------- >=7,6 --------- >=7,6
    dKH --------- 7 -------------- 5 ------------- 2,2 -------------- 3 ------------- 2
    dGH -------- inget ----------- 8 ------------- 3,8 ------------- inget ---------- 3,4
    NO3 mg/l ---- 1-5 ------------ 0 ------------- 0,25 ------------- 0 ------------- 0
    PO4 mg/l --- 0,25-0,5 -------- 0 ------------- <0,005 ----------- 0 ------------- 0
    Fe mg/l ------ 0,1 ------------ 0 ------------ <0,02 ------------ 0 ------------- 0

    NO3-testen från Hagen var mycket konstiga, i början trodde jag att jag hade bra värden, tills jag läste att man bör ha en viss del nitrat i vattnet för växterna( ca 10 mg ). Jag försökte höja värdet med hjälp av Kaliumnitrat men det hjälpte inte, jag hade fortfarande 0 i värde även när jag mätte direkt från lösningen. Till slut beställde jag JBLs NO3 test och nu vart det helt andra värden, mestadels kring 10-20 mg/l. Kranvattnet visade på 0 så den borde inte visa för mycket, testet verkar fungera!
    Slutsats: Hagens test was a piece of crap!

    PO4-testen visade på samma sak, Hagen visade hela tiden 0 i värde fast jag prövade med krukväxtnäring som borde ha mycket fosfor. JBLs test fungerar mycket bättre!

    Fe-testen är svårt att säga något bestämt om, jag har haft Hagens Fe-test ca 1 år och den visar olika värden trots allt, men jag har tyckt att jag har hällt i en massa Fe-gödning utan att det gett någon direkt ökning i värde eller i såfall en väldigt kortvarigt ökning(endast trådalgerna har varit nöjda). När jag sedan fick JBLs test för några veckor sedan visade den mycket högre värden som verkade mer troliga med tanke på att jag har följt anvisningarna för Fe-gödningen( riktvärde 10-20 mg/l).
    Förmodligen kommer JBLs test närmare verkligheten.

    Testerna av pH och dKH verkar vara ganska lika mellan Hagen och JBL, men om man jämför mot dKH-testerna av kranvattnet ligger Hagens dKH-test närmare Va-verkets värde.

    Hagens dGH-test verkar stämma bra överens med Va-verkets värde, helt OK. Har ej något GH-test från JBL.

    Har ni andra några erfarenheter av dåliga vattentester?

    Mvh
    Peter N
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Lite saxad info:

    The choice of the right measuring set for nitrate and phosphate is difficult, but very important. I myself work with the sets of Sera.

    Axel, sometimes professionally working in a lab, wrote to me:

    " De measurements sets of Sera are the most correct that I have tried. Especially the one for phosphate determination is very accurate. The sets of Dupla are also reliable (slightly less accurate than Sera), but often hard to read. The sets of Tetra are less accurate than the ones of Sera and Dupla. The sets of Velda are in my opinion so inaccurate that I would not advise to use them in the aquaristics.

    Believe me, sometimes the differences are not acceptable anymore. I noted down differences of 20% and more. It goes without saying that such deviations, e.g. for phosphates, produce enormous differences in the results of the calculations (e.g. for the Redfield ratio)" "

    från:

    http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/redfield_eng.htm

    /NE
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Mysis
      • February 2003
      • 18

      #3
      Jag hoppas att tabellen går att läsa, den kan bli konstig med annan upplösning än 800x600 tror jag, kan ni läsa den?
      Använder ni andra Seras eller Tetras tester, funkar de bra?

      Glad Påsk förresten!
      Mvh
      Peter N

      Kommentar

      • pupfish
        • December 2003
        • 248

        #4
        Ett pH på 6,8 och en karbonathårdhet(dKH) på 7 visar att antingen är pH-värdet på väg upp eller så är ett av mätvärderna är fel.

        Ett vanligt problem är att mätvolymen ska vara 10 ml men i verkligheten avviker den med 2 ml(+/-). Vilket i procent väldigt mycket. Ett litet tips är att använda en spruta och dessutom var noga med volymen. Sedan minskat testens prestanda om koncentrationerna blir låga. Då kan man gå upp i mätvolym.

        Själv har jag 100 ml vid titreringen för att höja prestandan.Gäller inte t ex. pH-värdet men väl KH
        500+

        Kommentar

        • Mysis
          • February 2003
          • 18

          #5
          Hej!
          Tack för svaret.
          Ibland kan man vara ute på svag is, men om akvariet tillförs CO2 via reaktor och tub samt att man har kalkstenskross i ytterfiltret borde väl inte ett dKH-värde på 5-7 och ett pH-värde på 6,8 vara konstigt?
          Det har varit dessa värden en längre tid utan några direkta problem iallafall för fiskarna vad jag kunnat se. Kalkstenen reagerar med CO2 till Kalciumjoner och Karbonatjoner vilket ger högre dGH och dKH-värde.
          Vad man kan läsa ur CO2-tabellen borde ett pH-värde på 6,8 och ett dKH-värde på ca 6 ge ca 30 mg/l CO2, vilket vore optimalt enligt tabellen.
          Men jag kan ha fel.

          Mvh
          peter N

          Kommentar

          • pupfish
            • December 2003
            • 248

            #6
            Jag som slarvläste inlägget.
            500+

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Min erfarenhet korrellerar exakt med det Tom Barr åter och återigen predikar: Det går inte att lita på test.

              Jag använder dom numera mest för att se så att inte nitratet sticker åt helsike fel (>30 ppm) och ibland för att se om jag överhuvudtaget får något utslag på järntestet. Även om nitratet sticker upp som sjutton så kan jag känna mig lugn eftersom jag gör ett så stort vattenbyte jag kan varje vecka (när fiskarna börjar hoppa brukar jag vara snäll och sluta tömma . Det rena vattnet göds direkt med perfekta nivåer som man inte behöver test för att verifiera.

              När jag försökt pilla med olika individuella gödningsdoser så att t ex järntestet hela tiden visar 0.1 ppm och nitrattestet hela tiden ligger på 5 ppm och fosfattestet helat iden visar 0.5 ppm har jag fått ganska stokastisk tillväxt. Speciellt fosfathalten verkar helt fatalt att enbart gå på testnivåerna.

              Detta märks ganska omgående om man vågar ta klivet och alltid göda exakt de rekommenderade nivåerna med *alla* näringsämnen i rätt proportioner samtidigt, när växterna ber om det - dvs när det bubblar dåligt/dålig tillväxt trots perfekt CO2-halt - inte när testen visar det.

              Jag har under flera veckor uppmätt perfekt PO4-halt på 0.5 ppm och ändå haft dålig tillväxt, och så fort jag gött med KH2PO4 har växterna slängt ut sidoskott och växt som galningar. Detta kan kanske bero på att fiskarnas fosfat mestandels kan användas av alger:

              "Algae can also use organic forms of PO4 like those from fish waste, wereas most plants cannot."
              http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200404/msg00165.html

              Dvs fosfattestet kan ha mätt upp organiskt bundet fosfat som ändå inte var till nytta för växterna. Misstänker man detta tycker jag man ska testa att byta så mycket vatten man kan med 2 dagars mellanrum och göda för hela vattenvolymen vid varje vattenbyte. Kommer inte växterna igång efter 2-3 sådana vattenbyten (6-9 dagar) så har man antingen dålig upplösning på CO2-gasen eller extremt dåligt ljus.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • pupfish
                • December 2003
                • 248

                #8
                Mätning är inte lätt och framför allt inte Fe. i komb. med PO4 och Ca. Vilket i sin tur framför allt hänger samman med pH och syrehalt(redoxpot.). Mätningarna är nog korrekta om det genomförs korrekt vid just det tillfället och de joner som är lösta i vattnet vid mättillfället.
                500+

                Kommentar

                • Mysis
                  • February 2003
                  • 18

                  #9
                  Hej!

                  Det här med vattenbyten är intressant, tidigare bytte jag vatten ca 50% en gång i veckan och tillsatte ppmd + mikro+ och det växte sådär halvbra men flera av cryptocorynerna började ruttna på bladkanterna. Sedan när jag var bortrest 3v och kom hem fick jag se att just cryptocorynerna och en del andra växter såg mycket bättre ut, flickvännen skötte hand om akvariet(typiskt) och utan att byta vatten.
                  Så nu byter jag bara 20% varje vecka och det ser lite bättre ut.

                  Jag har försökt tyda på vad mina växter har för näringsbrist och mycket tyder på Calciumbrist; bladen är skruvade och tillbakabildade.

                  När jag började med koldioxidgödning från tub i höstas i mitt 340l akvarium gick allting så bra i början, Hygrophila strictan fick stora fina breda blad och de flesta växter trivdes bra. Men ca 1 månad efteråt blev bladen vridna och små på strictan, tillväxten blev mycket mindre även på de andra växterna.
                  Jag har provat med extra kalktillskott i form av kalkstenskross i ytterfiltret och har på så sätt fått upp totalhårdheten från 3 till 6-7( 120-140 mg/l) men ingen synbar skillnad har visat sig. Det bör vara Calciumhalten och ingen annan del i totalhårdheten(Ca och Mg joner) som ökar eftersom jag inte har tillsatt Magnesium( endast lite MgSO4 periodvis för att testa ).

                  Mvh
                  Peter N

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Mätningarna är nog korrekta om det genomförs korrekt vid just det tillfället och de joner som är lösta i vattnet vid mättillfället.
                    Intressant! Ofta önskar jag mig en magisk box som hela tiden ritar diagram över alla näringsämnen *längtande suck*.

                    tidigare bytte jag vatten ca 50% en gång i veckan och tillsatte ppmd + mikro+ och det växte sådär halvbra men flera av cryptocorynerna började ruttna på bladkanterna.
                    Hur såg blandningarna ut och hur mycket doserade du? Varje dag eller några få tillfällen?

                    Jag själv har bara haft en av de enklaste Cryptocorynerna så tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket där. Den fungerade dock fint med stora vattenbyten.

                    Det sägs att det är stora skillnader i kvävehalterna som får dom och ruttna vilket det kan bli om man kör slut på all nitrat mellan vattenbytena och eftervattenbytet dyngar på med friska nya kvävenivåer. Pendlade nitrathalten mycket?

                    Jag har försökt tyda på vad mina växter har för näringsbrist och mycket tyder på Calciumbrist; bladen är skruvade och tillbakabildade.
                    Jag har haft en ganska intensiv period med att undersöka reaktionerna vid olika K:Na:Mg:Ca förhållandena. Just dessa ämnen kan påverka varandra hämmande och K påverkar dom andra mest av alla (följt av Na osv).

                    Just nu kör jag kranvattnet rakt av med bara Mikro+, KNO3 och KH2PO4 och då har Hagens Ca-test sagt 15 ppm Ca om kranvattnet, vilket skulle bli typ 6 ppm Mg vilket landar mitt Ca:Mg förhållande på 3:1. All Mg utöver det jag doserar kommer således skjuta detta förhållande ännu mer fel eftersom rekommenderat förhållande är 4:1. Krulligheten har lagt sig men är långt ifrån perfekt, och Roger Miller på APD/Aquabotanic menar på att detta förhållande inte är superkänsligt. 10:1 till 2:1 ska inte vara några probbs vilket låter logiskt. Växter är ju anpassningsbara.

                    Däremot har det börjat hummats en del om huruvida den ganska höga K-rekommendationen på 20 ppm kan vara för hög. KNO3 bidrar rätt bra med K och kör man K2SO4 ovanpå det stiger K-halten snabbt - och stämmer det då att K påverkar dom andra ämnena (däribland Ca) väldigt mycket borde det inte vara helt otroligt att Ca-brist kan vara tecken på för hög K-halt (faktum är att jag har för mig Peter Nyman nämt detta för länge sedan här på forumet).

                    Jag själv har också testat korallsand i filtret som sköt upp GH och KH till 10 från KH 2.5 och GH 3. Allt tvärstannade i växten, kanske pga acklimatiseringsbesvär eller nått. Hursomhelst har jag bekämpat symptomen som uppstod i ett par månader nu.

                    Här är en tråd ang Na jag förde med Roger Miller då jag en stund började tro att det var min Na-halt i kranvattnet som spökade (vilket det förmodligen inte är med tanke på frukterna av diskussionen):
                    http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/eve/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=8796060812&m=5926096435

                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #11
                      Ett annat fel med dropptesterna är att droppensvolym inte är 100% korrekt. Man brukar anta att droppen har en volym av 50 ul(microliter), men när jag själv skulle konstruera dropptester visade det sig att dropparna var större(85 ul) och dessutom inte lika vid varje tillfälle. Då kan man lätt komma fram till att prestandan på testet är tvivelaktigt. Hur de olika fabrikaten har lyckats med detta vet jag inte, men jag har sett att dropparna förändras med volymen i testflaskan(gäller ett test och ett fabrikat) förändras. Detta gjorda att jag själ endast använder mig av traditionell titrering, besvärligare men bättre.
                      500+

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Detta gjorda att jag själ endast använder mig av traditionell titrering, besvärligare men bättre.
                        Man kanske skulle skaffa sig titreringsutrustning. Jag såg en webbshopp som säljer prylar till skolor som hade något titreringskit. Å andra sidan vet jag inte hur man gör och vilka kemikalier som behövs. Finns det någon bra literatur för nybörjare (gärna på nätet!) som vill börja sniffa lite på titrering?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • pupfish
                          • December 2003
                          • 248

                          #13
                          Utrustning kan t ex. köpas på http://www.heraco.se
                          Hur man gör, kan du hitta i någon kemilitteratur för gymnasiet, däremot vet jag inte om det finns någon sida på nätet. Men det bör det nästan göra.

                          Hittade detta hos heraco: http://www.heraco.se/Realista/Fy/sidor/7684.htm
                          500+

                          Kommentar

                          Arbetssätt...