Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rio180
    • January 2024
    • 25

    Grumligt vatten

    Hej,

    startade upp vårt 180l akvarium för ca 4-5veckor sedan och det är fortsatt grumligt, lite svagt mjölkaktigt.

    Har inte stoppat i fisk än.

    Först var vattnet lite gul/orange aktigt efter ngn dag. (Tror de har att göra med av vi ej sköljde den större Stenen vi har, den är lite gulaktigt och av mjölig karaktär)

    Tillsaken hör också att vi har finkornig sand, även det missade jag att man ska skölja innan…. Plus flera större limmade (akvarievänlig silikon) rötter som ej blev blötlagda innan.

    Numer är vattnet lite svagt mjölkigt. Har gjort vattenbyte varje vecka, ca 10-20%. Igår gjorde jag ca 50% för att se om vattnet blev klarare. Resultatet är något klarare kanske men inte mer.

    Skulle behöva lite tips på att komma vidare. Om jag gör större vattenbyten kommer mina växter klara sig?

    Har ett ytterfilter (JBL e 1502) inkopplat men har kvar det gamla juwel innefilter ståendes i garaget, kan jag proppa det med något finmaskigt filtermaterial och stödköra den en period?

    ja frågorna är många säkert fler som gjort samma misstag som mig innan ? men vill kunna njuta av ett akvarium med klart vatten! Tänker att det finns lite möjligheter nu innan fiskarna är i.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Beror förmodligen på att sanden inte blev sköljd, sen kanske stenen inte lämplig att använda ifall den släpper ifrån sig något.
    Jag hade gjort ett vattenbyte ev. flera med så mycket av vattnet som möjligt ifall det inte finns fisk i akvariet. Växterna klarar vattenbytena.
    Senast redigerad av Sleaper; 05 March 2024, 16:53.

    Kommentar

    • larsonandy
      • October 2023
      • 52

      #3
      Här är en informativ länk. Om orsaken är partiklar från sanden som flyter omkring i vattnet kan du också använda ett medel som binder partiklarna och gör att det kan fångas upp av filteret, tex Fluval Quick Clear, men alla stora märken har sina egna varianter av det. Det kan vara bakterieblomning, du märker det om du tar upp akvarievattnet i ett klart glas och studera innehållet. OBS! Drick absolut inte! Bakterieblomningen kommer klinga av så småningom - ganska snart nu faktiskt, efter 6-7 veckor borde bakterierna i filtret konkurrera ut bakterierna i vattnet.

      Cloudy aquarium water can be very frustrating, so find out why your fish tank may look hazy and how to clear up the murkiness as quickly as possible.


      Jag hade mjölkvitt bakterievatten ett tag i mitt akvarium, det blev sedan illgrönt i ett par veckor innan det klarnade upp.

      Kommentar

      • Rio180
        • January 2024
        • 25

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Beror förmodligen på att sanden inte blev sköljd, sen kanske stenen inte lämplig att använda ifall den släpper ifrån sig något.
        Jag hade gjort ett vattenbyte ev. flera med så mycket av vattnet som möjligt ifall det inte finns fisk i akvariet. Växterna klarar vattenbytena.
        Tack för svar, vet inte vad det är för sten men akvariebutiken sålde den så antar den ska fungera att ha.

        Vet inte var jag läste att växter inte gillar för stora vattenbyten. Men är sugen på att tömma 80% ett par gånger ?

        Kommentar

        • Rio180
          • January 2024
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av larsonandy
          Här är en informativ länk. Om orsaken är partiklar från sanden som flyter omkring i vattnet kan du också använda ett medel som binder partiklarna och gör att det kan fångas upp av filteret, tex Fluval Quick Clear, men alla stora märken har sina egna varianter av det. Det kan vara bakterieblomning, du märker det om du tar upp akvarievattnet i ett klart glas och studera innehållet. OBS! Drick absolut inte! Bakterieblomningen kommer klinga av så småningom - ganska snart nu faktiskt, efter 6-7 veckor borde bakterierna i filtret konkurrera ut bakterierna i vattnet.

          Cloudy aquarium water can be very frustrating, so find out why your fish tank may look hazy and how to clear up the murkiness as quickly as possible.


          Jag hade mjölkvitt bakterievatten ett tag i mitt akvarium, det blev sedan illgrönt i ett par veckor innan det klarnade upp.
          Tack för svar!

          Hällde upp vatten i ett glas men kan inte se något direkt , jämförde med ett glas vatten från kranen och tycker de ser likadant ut. Märkligt!

          Enligt länken ska man inte byta stora mängder vatten då drar man ut på tiden med algblomningen om jag förstod det rätt?

          Är sugen på att göra några större tömningar då vi ändå inte har fiskar än. Men det kanske är dumt att göra detd då?

          Kommentar

          • Rio180
            • January 2024
            • 25

            #6
            Borde jag rengöra filtret också, eller ska jag låta det vara i fred första tiden?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              I zooaffärer säljs ju ofta kalksten, vilka kan påverka vattnet negativt. Att göra ett eller om det behövs ett par stora vattenbyten med några dagars mellanrum kan ju vara bra. Klarnar vattnet så är det förmodligen sanden som varit orsaken. Klarnar det inte skulle det kunna vara en infusoriegrumling. Infusorier triggas av färskt vatten och då blir det snarare värre efter vattenbyte. I det fallet är det mörkläggning eller UV-filter som gäller. Visar det sig att det är "damm" från sanden som är orsaken hade jag valt att spola rent filtret och försiktigt sköljt svamparna efter vattnet klarnat.

              Kommentar

              Arbetssätt...