Vattenbyte i stora kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceeson
    • November 2019
    • 8

    Vattenbyte i stora kar

    Hej. Ni som har större kar, hur gör ni vid vattenbyte - tar ni kallt vatten direkt från kranen, häller upp i hinkar och låter stå i rumstemperatur eller tar ni ljummet vatten direkt från kranen? Jag tänker att gör man ett större vattenbyte blir det ganska stora temperaturskillnader med kallt vatten, 10 till 20 hinkar är inte så praktiskt och vatten från varmvattenberedaren bör man inte använda… 🤔
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #2
    Jag har ett 576L-kar, alltså inte jättestort men inte heller litet. Jag har en trädgårdsslang som jag kopplar på till en vattenkran i tvättstugan och så fyller jag på med vatten direkt från kranen. Jag brukar ha lite kallare temperatur på det nya vattnet än det är i karet men absolut inte iskallt. Känner med fingret så det blir ”lagom”. Har aldrig varit några problem. Skulle inte orka hålla på med vatten i hinkar som ska stå framme. Byter uppskattningsvis 15-20% vatten per gång.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Gör som Nando. Slang från karet ut i golvbrunn, sen slang direkt från kran till mitt 240l med några grader kallare vatten än i karet. Byter ca. 50% i veckan, vilket funkar perfekt för den typ akvarie jag har .

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ett supertips är att köpa den här kopplingen som passar alla kranar och som du kan ha sitta där permanenet och sen kan du bara koppla på slangen när det är dags att byta vatten!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ceeson
          • November 2019
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Jag har ett 576L-kar, alltså inte jättestort men inte heller litet. Jag har en trädgårdsslang som jag kopplar på till en vattenkran i tvättstugan och så fyller jag på med vatten direkt från kranen. Jag brukar ha lite kallare temperatur på det nya vattnet än det är i karet men absolut inte iskallt. Känner med fingret så det blir ”lagom”. Har aldrig varit några problem. Skulle inte orka hålla på med vatten i hinkar som ska stå framme. Byter uppskattningsvis 15-20% vatten per gång.
          Ok! Då tar du alltså vatten ur varmvattenberedaren. Vilken sorts fisk håller du?

          Kommentar

          • Ceeson
            • November 2019
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Gör som Nando. Slang från karet ut i golvbrunn, sen slang direkt från kran till mitt 240l med några grader kallare vatten än i karet. Byter ca. 50% i veckan, vilket funkar perfekt för den typ akvarie jag har .
            👍🏻 Vilken sorts fisk håller du i ditt akvarium?

            Kommentar

            • Ceeson
              • November 2019
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Ett supertips är att köpa den här kopplingen som passar alla kranar och som du kan ha sitta där permanenet och sen kan du bara koppla på slangen när det är dags att byta vatten!
              https://www.clasohlson.com/se/Kranko...kran/p/31-5971
              Perfekt! Då slipper jag dra 25m slang från övervåningen! 🫣

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Ursprungligen postat av Ceeson

                👍🏻 Vilken sorts fisk håller du i ditt akvarium?
                Tetror, dvärgciklider, pansarmalar, Amanoräkor mfl.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  #9
                  Nu har jag scalarer, corydoras sterbai och citrontetror i mitt ”stora” kar. Har tidigare haft flera andra sorters tetror, corydoras, amerikanska dvärgciklider av olika slag, otocinklus och räkor m.m.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...