Vad är felet på mitt vatten cl2 blir orange?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaRoxy
    • January 2024
    • 1

    Vad är felet på mitt vatten cl2 blir orange?

    Jag har startat upp ett akvarium.
    Jag har haft i vattenberednings medel.
    Det har nu stått igång i ca 3v.
    Jag tog ett vattentest (jbl stick prover).
    Alla värden är bra enligt stickan.
    Men längst ner på stickan vid test på cl2 så blir stickan orange.
    På burken ska det ju bli grönt om man har förmycket cl2.
    Så vad menas det när det blir orange i stället för grönt?
    Ps, jag har egen brunn.
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Om det blir grönt så är det för mycket klor men du fick orange så det är väl kanske bra? Borde ju framgå av beskrivningen till testet...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Roro__b
      • January 2024
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Om det blir grönt så är det för mycket klor men du fick orange så det är väl kanske bra? Borde ju framgå av beskrivningen till testet...
      Får jag kapa tråden - 2v efter mitt akvarie kom igång (inkl aquasafe) så visar nu plötsligt stickan högre cl2, vilket det ej gjort tidigare, har ej bytt vatten o.dyl. Haft danios i en vecka ca. Som jag förstår det är det i samband med vattenbyte som cl2 är högt? Hittar ingen bra förklaring till varför cl2 plötsligt skulle öka... har haft i mer av aquasafe igår, men någon teori kring varför stickan efter så lång tid plötsligt ger starkare utslag? Inte varit hemma idag för att testa vattnet än...

      Kommentar

      • larsonandy
        • October 2023
        • 52

        #4
        Stickan reagerar på något annat än just cl2 eller så är själva stickan otillförlitlig. En långsökt men möjlig orsak kan vara att något rengöringsmedel hamnat i akvariet (kan räcka med ångorna). Annars kan ämnen bildas när trä och annat bryts ned som stickan reagerar på.

        Kommentar

        • Roro__b
          • January 2024
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av larsonandy
          Stickan reagerar på något annat än just cl2 eller så är själva stickan otillförlitlig. En långsökt men möjlig orsak kan vara att något rengöringsmedel hamnat i akvariet (kan räcka med ångorna). Annars kan ämnen bildas när trä och annat bryts ned som stickan reagerar på.
          Har inte haft i något annat i akvariet sedan fiskarna flyttade in, förutom matat väldigt små mängder vid 2 tillfällen. Alla grejer i akvariet har den gamla ägaren haft också i ett par år..

          Jag testade en sticka i vanligt kranvatten, den visade också typ 1,5 ppm, har jbl 7in1 aqua teststicks nånting.. kanske fel på stickorna ändå?.. 1,5 verkar ju vara sjukt högt

          Kommentar

          • Roro__b
            • January 2024
            • 9

            #6
            Sen står det en massa om kloramin, men det ger väl inte utslag på cl2? hemma om någon timme, ska testa vattnet igen då efter att aquasafe gjort sitt
            Senast redigerad av Roro__b; 31 January 2024, 19:57.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Jag tror stickorna inte kan mäta klor på ett tillförlitligt sätt och att man ska nog bortse från den helt och hållet!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Roro__b
                • January 2024
                • 9

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag tror stickorna inte kan mäta klor på ett tillförlitligt sätt och att man ska nog bortse från den helt och hållet!
                Bara för att återkoppla - jag köpte nya stickor, de visade helt annorlunda, på 0, så stickorna var bara gamla tror jag. Hade fått med dem när jag köpte akvariet

                Kommentar

                Arbetssätt...