Akvarium i Spanien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BengtJohan
    • January 2024
    • 1

    Akvarium i Spanien

    Har en annorlunda fråga. Jag ska flytta till Costa Blanca och ta med mitt 180L akvarium. Dock inte fiskarna. Kranvatten i Spanien är mycket mer klorerat än i Sverige så jag undrar om någon här har erfarenhet av akvariefiskar i Spanien? Då menar jag sötvattensakvarium. Tänker mig att man använder Aquasafe även där.
  • larsonandy
    • October 2023
    • 52

    #2
    Tipsar på att använda dricksvattnet istället för kranvattnet. Kommer ju i stora dunkar för en hyfsat billig peng. Annars har jag ingen direkt erfarenhet av landet.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag bor halva året i Torrevieja som ligger på Costa Blanca kusten, men jag har inget akvarium där så jag har inte 100% koll. Där jag bor är dock kalkhalten mycket hög (vet dock inte om det är så på andra ställen utefter Costa blanca-kusten) så där är det väl ungefär som på Öland i Sverige. Det finns dock flera stora akvarieaffärer i Torrevieja så jag tycker du skall fråga i dessa vad vattenvärdena ligger på. Jag tror nog att kranvattnet funkar för de flesta fiskarter. Klor tillsätts i vattnet, men det är det ju inga större problem att bli av med. Det vore värre om man använde kloramin som man gör på en del ställen i Sverige.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 January 2024, 09:42.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...