Problem med vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tollartösen

    • April 2022
    • 3

    Problem med vattenvärden

    Hej! Jag har ett 240 l akvarium. När stormen drog in i somras och jag vakna upp och det hade varit strömlöst under natten så fick jag panik och kramade ur filtren. Vilket jag ångrar så här i efterhand. Ganska snabbt efter de så har växterna fått någon form av alg växt på sig och jag har då tänkt att det är bara att ha is i magen det går över om jag bara fortsätter med samma rutiner som vanligt. Men växterna blir inte bättre. Jag har platys och mycket växter i karet med vanlig sandbotten, med närings kulor och jag använder flytande näring i samband med vattenbyten som görs en gång i veckan och jag har co2. Fiskarna får mat måndag onsdag fredag. Filtret som man innan stormen, sällan behövde krama ur för vattenflödet skull tvingar mig nu att krama ur de kanske en gång i månaden för den orkar då inte krusa ytan. När jag kom hem idag från jobbet så hade 6 platys dött. Jag kolla vatten värden med Jbl dropp tester
    KH 5
    PH 6.7
    GH 1
    NH4 0.05
    NO2 0.025
    NO3 inget utslag
    Fe inget utslag (första gången jag testar de)
    Jag vet inte om det är vatten parametrarna eller co2 som är boven i dramat eller syrebrist? Co2 utrustningen känner jag att jag inte riktigt är överens med och att jag 100% säker på hur den funkar rent tekniskt, köpte de beg för ett år sedan och det är en sån sodastream historia. Exempel: om jag ställer den på en bubbla i sekunden och dagen efter så blåser den på massa bubblor och så petar man försiktigt på den så nästa dag är de inga bubblor alls. Ibland så trycker han ut co2 i karet men det är inga bubblor i drop räknaren. Och sen kan den ha perioder då den sköter sig jättebra men nu tycker jag den har krånglat i tre månader hit och dit. Nu blev det här inlägget väldig långt men jag ber om vägledning. Tack på förhand.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Ja jag skulle koppla bort koldioxiden direkt! Det är ett potent gift och måste vara under kontroll! Om du har ytterfilter blir det väldigt kritiskt om flödet avtar eftersom filtermaterialet är inneslutet och syresätttningen av filterbakterierna är helt beroende av att det strömmar ordentligt med vatten genom filtret och avstannar flödet kan det snabbt starta en föruttnelseprocess i filtret och uppstå syrebrist i akvariet. Jag har varit med om det en gång när jag var borta några dagar och insugssvampen till filtret hade kloggat igen nästan helt och några fiskar hade dött och några hade hoppat ur akvariet i ett försök att unkomma kvävning.... Jag bestämde där och då att jag aldrig kommer använda ett ytterfilter igen och och det är några år sen.
    Att du har omätbara nivåer av nitrat No3 är ju lite oroväckande för det är ju en slutprodukt i en fungerande kvävecykel.
    I ditt läge skulle jag säkerställa att akvariet syresätts effektivt och stänga av co2.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • tollartösen

      • April 2022
      • 3

      #3
      Det är Juwel original filter för 240 l. Men det konstigaste tycker jag ändå denna vecka att flödet inte har varit dåligt. Men har ändå flödat fint på vattenytan den här veckan så därför blev jag så förvånad när jag kom hem idag, Och drop checkern var tydligt grön. Och när jag la ihop värdarna på pappret som är med Jbl vatten kit så visar ju den inte nå höga halter av co2 heller.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        CO2 verkar inte vara problemet med tanke på uppmätta värden för pH och KH. Antar att CO2 är avstängd när belysningen inte är på. Syrebrist är väldigt ovanligt ifall akvariet inte är väldigt överbefolkat. När det gäller filtret så gäller det ju att emellanåt göra rent impeller och själva pumpen generellt, så man inte missar det. Även filtermedia kanske behöver förbättras/bytas. En kontroll av ev. doppvärmares funktion kan också vara bra.

        Kommentar

        • snikke

          • December 2007
          • 135

          #5
          Angående opålitlig CO2 reglering hade jag också problem med det med en begagnad anläggning. Det var nålventilen som inte riktigt tätade, det sitter nån o-ring där vad jag minns. Tror jag bara bytte den. Stäng av CO2 tills du fått bukt med den.

          Kommentar

          • tollartösen

            • April 2022
            • 3

            #6
            Tack för svar alla, ja co2 är avstängd på natten och jag ska ska kolla upp o-ringen. Angående filtermedia så är det original filtermedia i, förutom att jag köpte förra året seamchem matrix och la i två korgar, så jag kanske ska kolla på vad jag mer ska hitta på där

            Kommentar

            Arbetssätt...