Flytta cekliderna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spidey
    • August 2023
    • 25

    Flytta cekliderna?

    Hej,

    Vi har sen några månader tillbaka ett framgångsrikt(inga avlidna) Juwel 240 l akvarium med följande invånare :

    15 st Neon Tetra
    4-7 st Räkor (köpt 7 men hittar sällan mer än 4 åt gången)
    4 st Platy Sunrise
    2 st Gastomyzon Scitulus

    För 2 vecka sedan tillkom följande :

    2 st Siamesiska algätare
    2 st Fjärrils ciklider electric blue

    Vi har också ca 10 Platy yngel i 2 olika boxar i akvariet, osäker på om de kommit från djuraffär eller från våra egna.

    De 2 senaste(cikliderna) gjorde vi dock inte så värst mycket efterforskning på utan gick på vad Dogman sa vilket var att det skulle fungera utmärkt i det akvarie vi har. De verkar förvisso trivas men räkorna håller sig numera gömda och deras ideal temp är 28 medan Tetror ska ha MAX 25 grader(där vi har tempen idag).

    Vi valde att införskaffa ett Jewel 120 l att flytta cekliderla till. Detta akvarium startades upp i Måndags, vi tog då par liter vatten från det befintliga, satte över lite växter samt kramade ur ett par av svamparna från tidigare akvarium i det nya. Vi tillsatte också samma köpta bakterieflora på flaska som vi startade upp det första akvarium med.

    Hur vet vi när det nya akvariet är redo för fjärils cikliderna? De ska tydligen vara väldigt känsliga för vattenkvalitén? Kan det kanske vara rimligt att flytta över andra fiskar först(temporärt) som är tåligare? Kanske par platy, eller tetror eller kanske platy yngel? Vill tro att akvariet blir snabbare etablerat med inneboende.
  • larsonandy
    • October 2023
    • 52

    #2
    Kommer med ett litet tips, du kan ju alltid göra ett 50% vattenbyte i 240 karet, och byta ut allt vatten med detta i 120 karet, och flytta fiskarna i samband med det. Några platyyngel och två fjärilsciklider har inte så stor påverkan på nitrit nivåerna tänker jag.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag hade gjort som tipset. Sedan hade jag matat lite försiktigare i 120-literskaret de första veckorna.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • PixelHermit

        • May 2002
        • 105

        #4
        Jag håller med larsonandy och Christian. Nu är jag väl i och för sig lite sen med mitt svar, men ett annat tips är att ifall man har akvariesand/grus i det redan startade akvariet, så kan man föra över någon liter av sanden till det nya akvariet också. I bottensedimentet finns vanligtvis en etablerad flora av mikroorganismer som kan hjälpa till att få igång det nya akvariet – men då helst tillsammans med "gammalt" akvarievatten, precis som larsonandy skriver.
        X
        X
        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

        Kommentar

        Arbetssätt...