Vattentest-kit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micral
    • December 2022
    • 15

    Vattentest-kit

    Hej,
    Jag skulle vara tacksam om jag fick tips på bra, läsliga vattentest. Jag köpt ett kit Aqua-Quick-Test som jag tycker är väldigt luddigt och oläsligt…Jag vill ha något som är lätt att läsa av så jag kan sköta mina blivande fjärilcyklider utan att vara kemist. Såg ett dyrare kit ProAquaTest Case Combi som kostar 600 kr. Lite dyrt men kanske värt att investera i en sådan? Ser ut att vara lättare att förstå med dessa hjälpmedel i kittet.
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Vad är det exakt för någonting du vill mäta och har du en plan på hur du ska förändra det vattenvärde du eventuellt vill ändra?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Micral
      • December 2022
      • 15

      #3
      PH, hårdhet och nitrit-värden, det som fjärilcyklider kräver. Har läst att de är mycket känsliga. Något tips? Hittills har jag bara haft skalarer, aldrig tänkt på värdena bara sporadiskt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Har du kommunalt vatten? i så fall kolla på kommunes vattenanalys så får du värdena. Min erfarenhet är att man gör klokast i att ha fisk som funkar i det kranvatten man har för det är väldigt mycket jobb att bereda massa vatten inför varje vattenbyte för det måste vara stabila värden. Bättre med ett stabilt värde som inte är exakt istället för värden som svajjar upp och ner.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Micral
          • December 2022
          • 15

          #5
          Ok tack för rådet!

          Kommentar

          Arbetssätt...