Vilket vattentest?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spidey
    • August 2023
    • 25

    Vilket vattentest?

    Hej,

    Vi håller på att starta upp ett Juwel 240 l som nu stått och puttrat i 1 veckan. När karet fylldes fick de en start-up dos och vi har även satt i ett Cirax filter. För någon dag sen la vi i 7 NEON Tetra som verkar stortrivas.

    För att testa vattnet har vi kört med eSHa Quick Test stickor som visar bra värde, blandannat 0 Nitrat.



    Tydligen är det dock även viktigt att mäta Ammonium vilket inte detta test gör. Ett passade test kostar 150-200 kr, samtidigt finns det ett "komplett" JBL Aquatest Combiset med runt 50 test per test för 450 kr.



    Tanken är att sätta i 4 Platy(3 honor, 1 hane) men vi vill först försäkra oss om att miljön är bra nog.

    Så hur ska man tänka? Finns det billigare test? Eller bör man sikta på Combisettet?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Jag hade nöjt mig med droptest för nitrit till att börja med. Teststickor är inte direkt tillförlitliga. Gör man veckovisa delvattenbyten så blir ammonium eller nitrat inget problem. Använder man soil som bottensubstrat får man däremot göra tätare vb i början. Senare kanske man vill mäta pH och ev. KH för att veta vad man har för värden i kranen och akvariet. Har man kommunalt vatten kan man oftast få info om kranvattnet på det lokala vattenverkets hemsida.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Har man akvarieaffär på orten med samma kommunala vatten brukar man kunna få reda på grundvärden även där.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        ...och dropptest och stickor har en väldigt begränsad livsläng när man öppnat förpackningen! Därför tycker jag det är oekonomiskt att köpa dem hela testkitten för flera hundra ibland tusen kronor och så är hållbarheten bara nån/några månader efter bruten förpackning!

        De teststickor jag har använt (jbl och sera) har visat samma värden som vattenverket i min kommun har registrerat, så de känns tillförlitliga och dem har visat när nitraten har gått upp och Kh och Ph sjunkit över tid, precis vad man kan förvänta sig.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Spidey
          • August 2023
          • 25

          #5
          Enligt kommunen har vi :

          7.8 PH
          80 Kalcium
          12.5 °dH
          7 Magnesium
          .04 Flourid
          0 Nitrat

          Våra sticker har visat ganska mycket samma värden så de verkar vara ganska tillförlitliga än så länge.

          Är det verkligen så att testerna bara håller någon månad efter att man öppnat? Så fall känns det inte längre lika prisvärt att köpa väskan, då borde det vara mer ekonomiskt att köpa testerna man behöver efterhand, i första hand Nitrit?

          Vi har inte bytt vattnet än utan planerar göra det nästa helg, d.v.s 2 veckor efter det fyllts. Vi kommer dock troligen hoppa över att tvätta ur filterna då eftersom vi vill få upp miljön.

          Kanske kan man nöja oss med stickorna sålänge?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Man kan ju ta en funderare på vad man vill testa och varför. Ett dropptest för nitrit kan vara en billig "försäkring" för att ha bra koll i början, sen kommer man troligtvis inte ha behov av att testa för ev. nitrit senare när karet varit igång ett tag. Vad jag kan se på mitt testkit från JBL så är hållbarhetstiden 2år. Detta står på baksidan lådan. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3896.jpg
Visningar: 108
Storlek: 325,7 KB
ID: 2440225

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              Sleaper så är det ju med all datummärking att det bara visar hur länge dem kan garantera produkten när den är obruten. I ditt fall så står den att den håller i 2 år obruten utan kontakt med atmosfären då kan man förstå att när man öppnar och släpper in luft så går det fort utför... Visst du kan fortsätta att använda testerna men du kan inte lita på att de visar korrekt.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Tror inte dom är så känsliga egentligen, men det beror till en viss del på hur dom förvaras. Min erfarenhet är att iaf. flera av dom fungerar bra även efter angiven hållbarhetstid. Men det är ingen bra idé att köpa på sig vattentester av något slag för framtida bruk, om man säger så.

                Kommentar

                Arbetssätt...