Börja med Osmosvatten/RO vatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    Börja med Osmosvatten/RO vatten??

    Hej igen, alla kunniga!

    Går o funderar att skapa perfekt förutsättningar, vatten mm. Jag är ju för sånt. =)

    Karet är 500L. Inrett ala Sydamerika. En del olika roliga fiskar + Diskusar.
    Kör 2x Eheim 5e 700 filter, Eheim reeflex UV1500, Eheim Co2 400 med controller, samt Digitala Mätare för konstant övervakning.

    Jag har ju kranvatten på 7.5 - 7.8ph och ca 3-4Kh. Detta kranvatten med 120 TDS filtrerar jag via 2st kolfilter innan det går i karet.

    I karet har jag sen 2 mån. Fulvic/Humin preparat, Ek extrakt sänker ph till 6.5. I Akvariet är det oftast Tds 170.

    Funderar då på att skaffa ett vettigt Osmossystem då jag kan få ett av en släkting.

    Men skulle jag få någon riktig skillnad av detta vatten? Går Sjukdomrisken ner? Gladare fisk o växter? Lättare att sätta ph nära 6 och ha KH 3-4.
    Jag vill inte riskera fisken så om det inte "bara" är att skapa vattnet, tillsätta mineraler, fulvic, ekextrakt så blir det nog för mkt. för mig.

    MEN jag är nyfiken på att höra vad andra som har erfarenheter av specialvatten har att tipsa om. Det verkar avancerat mensr jag.

    Tackar ödmjukast på förhand, Daniel ​
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Tycker du har ett bra vatten direkt i kranen, RO-vatten ger ju inte bättre kvalitet utan är bara ett sätt att få ett mjukare vatten. Vet inte hur du tänker vad gäller CO2 men du verkar köra det väldigt sparsamt eftersom du behöver ek-extrakt för att få pH6,5.

    Kommentar

    • ArtbyRyman

      • April 2014
      • 53

      #3
      Co2 går endast 4h per dag för jag tycker mig se att diskusen reagerar annars.
      Enligt Controlern kan jag inte heller sänka lägre än ph6.4 via Co2.

      Funderar väl mest på om det är värt att veta vad som är i vattnet via Osmos. Blir väl jag som tillsätter mineraler, humin mm.
      Och om det ev. lättare ha det på ph närmare 6.
      Funderar på om det genom den kontrollen går hålla nere bakterier, parasiter än mer...=)

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Controllern för CO2 styrs ju av pH-värdet så den reagerar även på annat som sänker pH, ek-extrakt etc. Syftet med CO2 förmodar jag är för växterna, men den tillförda mängden blir troligtvis försumbar genom tidstyrning och påverkan av pH-sänkande preparat som det verkar? Att sänka KH genom osmosvatten känns riskfyllt med tanke på att kranvattnet redan har ett lågt KH-värde. Minsta misstag skulle kunna få pH att rasa rejält ifall man ligger precis på gränsen kan jag tänka mig.

        Kommentar

        • ArtbyRyman

          • April 2014
          • 53

          #5
          Ja, Co2 är för växterna, lite skulle vara bättre än inget och Tja, det växer på. =) Co2 kontrollern styrs av KH värdet jag ställer in i appen, kontra vad den känner av i givaren o sen ställer jag en tid då det är dag/natt... men även om jag försöker lura den med fel KH så vill den inte gå under 6.4ph. Troligen stänger den av co2 om jag trycker ner ph till 6.0 via ek extrakt.
          Ska prova det.

          Tanken var aldrig att sänka Ph via Co2 utan bara ge lite gött åt växterna. Det ska nog dessutom vara vanskligt har jag för mig att jag läste i Eheims intruktioner.

          Sedan Funderar jag som nämt mest på om det blir bättre vatten för vilda Diskus när jag tillsätter Exakta mineraler, humin mm.
          Finns nån mineralblandning som ger KH3 efter dosering. Av osmosvattnet som blir ph7/kh0.
          Och om det ev.är lättare lägga det på ph närmare 6.
          Funderar änna på om det genom den kontrollen går hålla nere bakterier, parasiter än mer...

          Co2 blir sekundär. ​
          Tack för svar. =)
          Senast redigerad av ArtbyRyman; 27 August 2023, 15:45.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Antar att du menar att controllern styrs av pH, sen kanske man kan ange befintligt KH-värde i appen så den styr mot rätt pH/CO2 automatiskt? CO2 (kolsyra) sänker pH, det är en syra som sagt och oftast har man en dropchecker för att ha koll på pH/CO2. Tänker också att man gör rätt stora vattenbyten i diskus-kar vilket borde göra det krångligt att förbereda vatten etc.? KH 0 låter väldigt vanskligt, då finns det inget som kan hindra ett pH-ras till skadliga nivåer. KH är ju annars stabilt över tid medan pH växlar även något över dygnet.

            Kommentar

            Arbetssätt...