Vilka vattenvärden mäter Ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    Vilka vattenvärden mäter Ni?

    Tjo!
    Ja, vad mäter ni för nåt kul mer regelbundet?

    Temp?
    Ph?
    KH?
    TDS?
    EC?
    Co2?
    Salthalt i Sötvattnet?
    Syrenivå?
    Nitrat?
    Metaller?

    Särskild metod?
    Dropp eller instrument ?

    Något att rekommendera?
  • Micral
    • December 2022
    • 15

    #2
    Hej, jag undrar också om det finns några bra kit man kan köpa för mätningar av det de viktigaste värdena?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Mäter inget ifall det inte handlar om "felsökning". Ifall man sköter akvariet är vattnets värden i regel väldigt stabila så det känns rätt meningslöst. Däremot håller jag koll på pH genom pH-controller och dropchecker pga. tillförsel av CO2. Sen är det alltid bra att vet värden på kranvattnet, pH och KH.

      Kommentar

      • PixelHermit

        • May 2002
        • 105

        #4
        Vid odling av vissa fiskar händer det ibland att jag "tillverkar" mjukvatten med hjälp av en stamlösning oxalsyra som tillsätts till kranvattnet. Då vill jag gärna mäta pH, KH och dH innan jag använder vattnet i akvarier, för oxalsyrabehandlingen kan ge aningen olika resultat (särskilt vad gäller pH) beroende på hur noga man mäter etc. Blir värdena för låga fixar man det lätt genom att helt enkelt lägga till obehandlat kranvatten.

        Oxalsyra är en organisk syra som finns naturligt i till exempel rabarber och spenat, fast jag rekommenderar att man köper den i form av 100% rena kristaller på t.ex. en färghandel istället för att skeda ner rabarberkräm i akvariet.

        Den kemiska processen för oxalsyrabehandlingen tar en eller ett par dagar. Nackdelen är att det tyvärr bildas en vit, puderaktig utfällning av restprodukterna. Den vill man förstås inte ha i akvariet, så jag använder 25-liters damejeanner (i glas) för fixa till mjukvattnet utanför akvariet först, innan vattenbytena. Utfällningen sjunker lyckligtvis till botten (det blir ett lager på 2–3 centimeter i varje damejeanne) så det är lätt att slanga ur det rena mjukvattnet utan att få med någon restprodukt.

        Allt det här är förstås lite krångligare än att istället använda till exempel osmos-vatten, men det är mycket billigare.​ En flaska på 600 gram kostar 80–90 kronor och räcker till många hundra liter vatten.
        X
        X
        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

        Kommentar

        Arbetssätt...