Hmm 🤔

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    Hmm 🤔

    Är i Grekland en vecka och har en person som matar mina fiskar idag och på fredag, när vi åkte såg allt bra ut och så lite grönt vatten tyckte jag. Nu på onsdag filmade han och vattnet var mycket grönare man såg ju allt såklart men det var mycket grönare än vad det va förut och tempen låg på 27,5 grader behöver jag vara orolig känns som nåt kommer gå fel han kommer på fredag och matar igen sen såg han inte min ål/mastachembelus zebrinus
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Belysningen skulle kunna stängas av tills du kommer hem. Det är inget fiskarna mår dåligt av. Då kommer temperatur ner och alger gynnas inte.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Belysningen skulle kunna stängas av tills du kommer hem. Det är inget fiskarna mår dåligt av. Då kommer temperatur ner och alger gynnas inte.
      Aa bad mataren stänga av belysningen får fixa allt problem när jag kommer hem tack så mycket för svar! As tacksam behöver Inge vara orolig nu och så kan jag sola och unna mig i Grekland nu?

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        De brukar klara att vara utan mat och belysning en vecka. Håller tummarna att allt ser okey ut när du kommer hem.

        Det är vanligast att fiskarna blir övermatade av fiskvakten och de mår dåligt av det.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 195

          #5
          Har lagt i det i påsar med hur m yz kort och han filmade allt och det ser bra ut när han gör det

          Kommentar

          • Elliotfiske10
            • February 2023
            • 195

            #6
            Behöver jag oroa mig för temperaturen?

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #7
              Macrognathus zebrinus vill ha 27 som max enligt artbeskrivningen, men de flesta klarar högre temperaturer under perioder.

              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 195

                #8
                Ursprungligen postat av admin
                Macrognathus zebrinus vill ha 27 som max enligt artbeskrivningen, men de flesta klarar högre temperaturer under perioder.

                Okej tror du en fluval uvc in Line kan hjälpa har köpt en sådan mot grönt vatten

                Kommentar

                • andynamo
                  • May 2023
                  • 14

                  #9
                  UVC filtrering kan säkert vara bra under vissa omständigheter eftersom det dödar alger, bakterier och andra varelser varav ett fåtal är oönskade. Det dödar också de som är önskvärda. Så det är i princip omöjligt att säga om det gynnar ditt akvarium att köra UVC. Men du kan ju alltid testa och studera hur akvariet reagerar på behandlingen.

                  Du kan njuta av semestern, men som sagts tidigare är det en bra ide att be fiskvakten släcka ljuset och sluta mata. När du kommer hem kan du fundera på hur överskottsnäringen (som orsakat det gröna vattnet) kommit in i akvariet. För mycket mat? För många eller för stora vattenbyten? Jag skulle föreslå att när du kommer hem halvera både fiskmat och vattenbyten och studera hur akvariet reagerar på det. För akvariet och dess invånare brukar det vara bästa att skynda långsamt och göra mindre.

                  Kommentar

                  • Elliotfiske10
                    • February 2023
                    • 195

                    #10
                    Ursprungligen postat av andynamo
                    UVC filtrering kan säkert vara bra under vissa omständigheter eftersom det dödar alger, bakterier och andra varelser varav ett fåtal är oönskade. Det dödar också de som är önskvärda. Så det är i princip omöjligt att säga om det gynnar ditt akvarium att köra UVC. Men du kan ju alltid testa och studera hur akvariet reagerar på behandlingen.

                    Du kan njuta av semestern, men som sagts tidigare är det en bra ide att be fiskvakten släcka ljuset och sluta mata. När du kommer hem kan du fundera på hur överskottsnäringen (som orsakat det gröna vattnet) kommit in i akvariet. För mycket mat? För många eller för stora vattenbyten? Jag skulle föreslå att när du kommer hem halvera både fiskmat och vattenbyten och studera hur akvariet reagerar på det. För akvariet och dess invånare brukar det vara bästa att skynda långsamt och göra mindre.
                    Hmm ? har bara 4 siamesiska algätare en ancitrus och en mastachembelus zebrinus som jag matar 1 fryst bloodworms tablett varannan dag och akvariet varit i gång i 3 månader… vet absolut Inge vad som orsakar näringsliven har led ljus som är original av juwels 180 har ett juwel 180l + satt ditt el tejp för att dämpa ljuset och har relativt många lättväxta växter och några andra som är långsamtväxande nån som har ideer? Det står jätte nära 2 fönster men ska flytta akvariumet när jag kommer hem så det slipper få solljus och stå nära akvariumet (har persienner nere)

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13132

                      #11
                      När du kommer hem från grekland så får du ta din smartphone och så filmar du karet noggrant och lägger upp på YT och lägger en länk här så får vi se vad det handlar om
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Elliotfiske10
                        • February 2023
                        • 195

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        När du kommer hem från grekland så får du ta din smartphone och så filmar du karet noggrant och lägger upp på YT och lägger en länk här så får vi se vad det handlar om
                        Mhm okej får testa!

                        Kommentar

                        • Elliotfiske10
                          • February 2023
                          • 195

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          När du kommer hem från grekland så får du ta din smartphone och så filmar du karet noggrant och lägger upp på YT och lägger en länk här så får vi se vad det handlar om
                          Ska man ha igång ljuset när man har uvc igång eller släckt?

                          Kommentar

                          • Elliotfiske10
                            • February 2023
                            • 195

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            När du kommer hem från grekland så får du ta din smartphone och så filmar du karet noggrant och lägger upp på YT och lägger en länk här så får vi se vad det handlar om
                            Laddar upp en video på YT heter
                            Elliot-lw1ce gick inte att få till länken

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #15
                              Blev videon uppladdad till YT? Bara lägga till länken till den i ett inlägg här. Såhär: https://www.youtube.com/watch?v=WXLd_Q8--V4

                              Eller använd knappen: Insert Video
                              Såhär:
                              Senast redigerad av Pierre67; 12 June 2023, 13:31.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...