blackout vid resa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    blackout vid resa?

    ska resa bort i en vecka och kommer inte vara vid akvariumen, kan man göra en blackout då? jag har grönt vatten ser det ut som och kan se om blackout hjälper?
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Om du följer stegen här så kanske en bra ide speciellt med tanke på att du inte skall vara hemma och ingen matar och man drar ner på energin i karet.

    (Menar att utan ljus håller sig fiskarna lugnare o använder och gör av med mindre energi samt lägre ämnesomsättning, samtidigt som de inte får mat..)
    Notera att det är en växt akvarium sida där de bryr sig om växter och inte ett ord om fiskarna.. Så för långsamt växande växter kunde man tom göra mörkläggningen upp till 14 dagar och för snabbväxande växter upp till en vecka. Så ifrån den synvinkeln verkar en vecka inte vara orimligt lång mörkläggning.

    https://www.aquasabi.com/aquascaping-wiki_algae_black-out-treatment

    ​​​​​​
    Men jag har aldrig testat eller gjort det själv så jag har ingen praktisk erfarenhet.

    Men ta hänsyn till vad påpekas som man skall ta hänsyn till på ovanstående sida. Annars kommer man kanske får tråkiga konsekvenser, när man kommer hem.


    ​​​​​​

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      Ursprungligen postat av Lusse
      Om du följer stegen här så kanske en bra ide speciellt med tanke på att du inte skall vara hemma och ingen matar och man drar ner på energin i karet.

      (Menar att utan ljus håller sig fiskarna lugnare o använder och gör av med mindre energi samt lägre ämnesomsättning, samtidigt som de inte får mat..)
      Notera att det är en växt akvarium sida där de bryr sig om växter och inte ett ord om fiskarna.. Så för långsamt växande växter kunde man tom göra mörkläggningen upp till 14 dagar och för snabbväxande växter upp till en vecka. Så ifrån den synvinkeln verkar en vecka inte vara orimligt lång mörkläggning.

      https://www.aquasabi.com/aquascaping-wiki_algae_black-out-treatment

      ​​​​​​
      Men jag har aldrig testat eller gjort det själv så jag har ingen praktisk erfarenhet.

      Men ta hänsyn till vad påpekas som man skall ta hänsyn till på ovanstående sida. Annars kommer man kanske får tråkiga konsekvenser, när man kommer hem.


      ​​​​​​
      jag kan göra det?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Ursprungligen postat av Elliotfiske10
        ska resa bort i en vecka och kommer inte vara vid akvariumen, kan man göra en blackout då? jag har grönt vatten ser det ut som och kan se om blackout hjälper?
        Du kan stänga av belysningen under tiden du är borta men jag tror inte du ska förvänta dig att algproblem försvinner, för alger kräver mindre ljus än växter, så överlever växter så överlever alger...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 195

          #5
          Ursprungligen postat av åheim

          Du kan stänga av belysningen under tiden du är borta men jag tror inte du ska förvänta dig att algproblem försvinner, för alger kräver mindre ljus än växter, så överlever växter så överlever alger...
          varför gör man black out isåfall? vad ska man göra om man inte har råd med en "green killing machine"?

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Ursprungligen postat av åheim

            Du kan stänga av belysningen under tiden du är borta men jag tror inte du ska förvänta dig att algproblem försvinner, för alger kräver mindre ljus än växter, så överlever växter så överlever alger...
            Stänger man ändå av belysningen så kan man nästan då lika gärna göra en black out.

            Skillnaden mellan en black out och stänga av belysningen.

            Är att man tillåter inte någon som helst ströljus eller någon form av ljus (fotoner) komma in från omgivningen överhuvudtaget komma in i karet.

            Det skall vara helt ljus fritt.
            (Vissa tom säger att man skall låta bli och kika in för att se hur det går, med risk att man släpper in ljus. Och det gör man annars kommer man inte att se något..)

            Då får inte algerna eller växterna någon som helst ljusenergi. När algerna är mycket mindre och "svagare" än en hel planta så går de under först, när det inte finns någon som helst ljusenergi.

            Som det står i länken som jag postade (och igen den länken är ifrån de som håller på med just specifikt med växter som deras huvudsakliga intresse.):
            ​​​​​​
            The lack of light weakens all organisms that rely on photosynthesis. As a rule, aquatic plants can deal with this treatment a lot better than algae.​

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              Ok!
              Om det handlar om total mörkläggning, så kan jag bara säga att det är något som aldrig gjort och aldrig kommer göra... Man måste hitta roten till problemet istället för att hantera symptomen och alger visar oss att nåt inte är som det ska och tills vi lär oss vad roten till problemet är så hjälper algerna till att balancera upp akvariet, så tack gode gud för alger
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Ja precis!
                Exakt det har du helt rätt i åheim!

                ​​​​​​Tänkte när Eliot ändå skall ut och resa en vecka och han inte verkar ha någon som matar som jag såg i en annan av hans trådar. Så finns det inte så mycket att förlora..

                Artikeln är riktigt bra det är precis som om de härmar åheim:
                Important: a black-out treatment will remove the algae rather easily, however, it does not remove the reason why the algae proliferated. It is really important to find out why this happened in the first place, and to take countermeasures, or else there may be another algae outbreak
                Men Eliot när ingen verkar läsa artikeln så lägg märke till att de trycker på vikten av syresättning under mörkläggningen. (Så du inte missar den detaljen).
                Senast redigerad av Lusse; 28 May 2023, 06:53.

                Kommentar

                • Elliotfiske10
                  • February 2023
                  • 195

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lusse
                  Ja precis!
                  Exakt det har du helt rätt i åheim!

                  ​​​​​​Tänkte när Eliot ändå skall ut och resa en vecka och han inte verkar ha någon som matar som jag såg i en annan av hans trådar. Så finns det inte så mycket att förlora..

                  Artikeln är riktigt bra det är precis som om de härmar åheim:


                  Men Eliot när ingen verkar läsa artikeln så lägg märke till att de trycker på vikten av syresättning under mörkläggningen. (Så du inte missar den detaljen).
                  Hej jag kommer ha en luftpump igång och har även ett ytterfilter som pumpar mitt akvarium 5-6 gånger så mycket än vad mitt akvarium är, och tack för alla svar både lusse men även åheim!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...