Rutan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 190

    Rutan?

    Hej, som ni ser har jag skrivit i en annan post om algblomning och att vattnet är ”grönt” jag ser att det är grönt från en sida bara?? Eller inte ens grönt utan lime aktigt var grönare förut. Men när man kollar på andra sidan är det mycket ljusare och genomskinligare? Och framifrån ser man inte nåt grönt? Kan detta var rutans fel?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    En vanlig akvarieruta kan ha lite grönt i sig. Du kanske har ett akvarium med klart glas på framrutan? Det är inte helt ovanligt då det klara glaset kostar mer än det vanliga.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 190

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      En vanlig akvarieruta kan ha lite grönt i sig. Du kanske har ett akvarium med klart glas på framrutan? Det är inte helt ovanligt då det klara glaset kostar mer än det vanliga.
      har ett gammalt juwel 180 l och framrutan är helt vitt och ena sidan inte så grönt men lite men andra har mer grönt på sig? bör jag vara orolig mot cyanobakterier/algblommning känns inte som att det är det

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Här finns kanonbra info om alger. Kolla om det är något du känner igen där.


        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 190

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          Här finns kanonbra info om alger. Kolla om det är något du känner igen där.

          nae, algblommning gör ju så att man typ inte ens ser fiskarna och är grönt framifrån också? som det inte är har bara små alger på rutan men då är det ingen algblommning då?

          Kommentar

          • andynamo
            • May 2023
            • 14

            #6
            Det låter som det är gröna alger som växer på ditt akvariums sidoruta. Helt normalt - jag gissar att sidan som är grönare har ett fönster i närheten? På mina akvarier går det i vågor hur mycket alger och annan beläggning som byggs upp på rutorna. Min favoritmetod för att ta bort det är att skrapa glaset med ett gammalt kreditkort, jag är bara noga med att det inte hamnar något sandkorn/snäcka emellan kreditkortet och rutan som skulle kunna repa glaset. Jag har aldrig repat glaset dock så jag börja släppa lite på min försiktighet och skrapar på när andan faller på Man behöver ju inte ta bort det om man inte vill, många nyttodjur och nyttobakterier gillar dessa beläggningar, men akvariet ser helt klart fräschare ut om man skrapar.

            Kommentar

            • Elliotfiske10
              • February 2023
              • 190

              #7
              Ursprungligen postat av andynamo
              Det låter som det är gröna alger som växer på ditt akvariums sidoruta. Helt normalt - jag gissar att sidan som är grönare har ett fönster i närheten? På mina akvarier går det i vågor hur mycket alger och annan beläggning som byggs upp på rutorna. Min favoritmetod för att ta bort det är att skrapa glaset med ett gammalt kreditkort, jag är bara noga med att det inte hamnar något sandkorn/snäcka emellan kreditkortet och rutan som skulle kunna repa glaset. Jag har aldrig repat glaset dock så jag börja släppa lite på min försiktighet och skrapar på när andan faller på Man behöver ju inte ta bort det om man inte vill, många nyttodjur och nyttobakterier gillar dessa beläggningar, men akvariet ser helt klart fräschare ut om man skrapar.
              precis! jag har 2 rutor brevid men ska flytta akariet pga det.. aa tror att jag tar bort det det ser såklart inte fint ut men är ju inte "farligt"

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 190

                #8
                UPD hejsan har löst det nu! Koppar ta i trä)
                vattnet ser nästan! Kristallklart ut om ni vil se kan ni kolla!

                Kommentar

                • Elliotfiske10
                  • February 2023
                  • 190

                  #9
                  ​framifrån ser det ut så

                  Kommentar

                  Arbetssätt...