grönt vatten/algblommning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    grönt vatten/algblommning?

    har ett 180 l med en ancitrus och 4 siamesiska algätare matat dem med 2-3 algtabletter på 2 månader så jag matar dem inte så mycket men börjat mata dem mer nu men inte "mycket men jag och min pappa tycker akvarievattnet är grönt och alger på glaset någon som kan se om detta är algblommning?
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    #2
    är det en algblommning?

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #3
      A

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Är akvarievattnet grönt är det nog en algblomning. Alger på glaset blir det ofta så det har inget med algblomningen att göra.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          Ursprungligen postat av Elliotfiske10
          har ett 180 l med en ancitrus och 4 siamesiska algätare matat dem med 2-3 algtabletter på 2 månader så jag matar dem inte så mycket men börjat mata dem mer nu men inte "mycket men jag och min pappa tycker akvarievattnet är grönt och alger på glaset någon som kan se om detta är algblommning?
          Är det bara dem 5 fiskarna och bara 2-3 tabletter i månaden?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Elliotfiske10
            • February 2023
            • 195

            #6
            Ursprungligen postat av åheim

            Är det bara dem 5 fiskarna och bara 2-3 tabletter i månaden?
            Japp?…

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Ok! Anledningen att jag undrar är för att den enda orsaken som jag känner till som orsakar algblomning i karet är övergödning... Det blir en grön grumlig soppa men det du ser kanske är järnoxiden som floatglas innehåller som gör glaset lite grönt?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Elliotfiske10
                • February 2023
                • 195

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Ok! Anledningen att jag undrar är för att den enda orsaken som jag känner till som orsakar algblomning i karet är övergödning... Det blir en grön grumlig soppa men det du ser kanske är järnoxiden som floatglas innehåller som gör glaset lite grönt?
                Och hur löser man det?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Grönt glas är grönt hur du än gör och algblomning får man bukt med genom matstopp och tät filtrering och kontrollerad belysning
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Elliotfiske10
                    • February 2023
                    • 195

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Grönt glas är grönt hur du än gör och algblomning får man bukt med genom matstopp och tät filtrering och kontrollerad belysning
                    det med belysning verkar konstigt om det gör nåt fel, har juwels led ramp och min vän har flera juwel akvarium och aldrig haft problem med det. men tät filtrering? ska jag kanske öppna mitt ytterfilter och skölja det lite i akvarievatten kanske?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #11
                      Tät filtrering kan vara att sätta en riktigt finporig filtermatta på insuget eller att du lägger filtervadd i ytterfiltret.
                      Jag vet inte hur ditt vatten ser ut, du kanske inte behöver göra något?
                      Hur många timmar har du belysningen tänd? Kan man justera ljusstyrkan på den?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Elliotfiske10
                        • February 2023
                        • 195

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Tät filtrering kan vara att sätta en riktigt finporig filtermatta på insuget eller att du lägger filtervadd i ytterfiltret.
                        Jag vet inte hur ditt vatten ser ut, du kanske inte behöver göra något?
                        Hur många timmar har du belysningen tänd? Kan man justera ljusstyrkan på den?
                        tänt max 4-6 h om dagen tror 12- 16 kan vara fel annars är det 10-16 tyvärr kan man inte ändra ljusstyrkan.

                        Kommentar

                        • Elliotfiske10
                          • February 2023
                          • 195

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Är akvarievattnet grönt är det nog en algblomning. Alger på glaset blir det ofta så det har inget med algblomningen att göra.
                          Såhär ser det ut

                          Kommentar

                          • maria@borgkvist.se

                            • August 2020
                            • 32

                            #14
                            Jag fick grönt vatten på våren och jag upptäckte att solen lyckades lysa in på akvariet i just den vinkeln, vilket den inte kunde under vintern. Jag löste det genom att ha rullgardinen halvt nerdragen så att solen inte kunde lysa på akvariet. Det gröna vattnet försvann efter ett par vattenbyten.

                            Kommentar

                            • Elliotfiske10
                              • February 2023
                              • 195

                              #15
                              Ursprungligen postat av maria@borgkvist.se
                              Jag fick grönt vatten på våren och jag upptäckte att solen lyckades lysa in på akvariet i just den vinkeln, vilket den inte kunde under vintern. Jag löste det genom att ha rullgardinen halvt nerdragen så att solen inte kunde lysa på akvariet. Det gröna vattnet försvann efter ett par vattenbyten.
                              aa, har dragit ned rullgardiner och sen hade jag inte rullgardin på andra sidan så solen lyste in… men löst nu!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...