Alla värden fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrkalle
    • May 2023
    • 3

    Alla värden fel?

    Tjena
    Tänkte starta upp ett växtakvarie med fiskar. Men testade kranvattnet för säkerhets skull innan jag börjar shoppa. Kan tillägga att det är med sticka och egen brunn.
    Alla värden är längst till vä dvs NO 0, GH under 3, KH 0, PH 6,4 enligt testet är detta så dåligt det kan bli. Hur mycket jobb är det för att åtgärda dessa siffror eller ska man ge upp direkt?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag har också mjukt vatten men inte såå extremt...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      i ett av mina akvarier behöver jag inte göra nåt med vattnet men i det andra har jag börjar med att buffra upp det med bikarbonat! Nitrifieringsprocessen kräver karbonater för att fungera och dem förbrukas i ett av akvarierna för att jag har en ganska stor biolast och då tillsätter jag en nypa eller upp till en halv tsk för att få upp kh till 3-4 men det är viktigt att inte överdosera bikarbonat för då sticker ph upp för mycket och skadar fisken! Jag kör natural aquariums och med det menar jag låg fisklast, tillsätter inga kemikalier, mycket växter, ett bottensubstrat av sand (man ska egentligen lägga ett par cm jord under sanden) och ser till att främja organismer i akvariet och detta gör att man kan byta väldigt lite vatten (rättare sagt kräver att man inte byter så mycket vatten för kranvatten är sällan av godo för det akvatiska livet), kranvatten är aggressivt för fisken och bl.a därför gillar jag den naturliga modellen MEN det är inte för att jag är lat
      Senast redigerad av åheim; 02 May 2023, 17:33.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Låter som vatten från egen brunn? Sen är inte mätstickor inget att lita på, man kan få helt felaktiga värden vad det verkar.

        Kommentar

        • Norrkalle
          • May 2023
          • 3

          #5
          Haft akvariepaus i 10år+ men fått ett sug jag inte vill motstå Mest orolig ekonomiskt faktiskt då nytt akvarium 450L med co2 å grejs går på en 20-25k. Hade inte egen brunn förr i tiden. Vet att stickor inte är ultimat men borde ge en hint att värdena kanske inte är det bästa iaf.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Med den inriktningen så kanske du ska avstå... tror du kommer få mycket huvudvärk annars
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Och det finns inget intresse för nåt mindre och enklare? För mig personligen är ett 60L exakt lika inspirerande som ett 400L
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Ursprungligen postat av Norrkalle
                Haft akvariepaus i 10år+ men fått ett sug jag inte vill motstå Mest orolig ekonomiskt faktiskt då nytt akvarium 450L med co2 å grejs går på en 20-25k. Hade inte egen brunn förr i tiden. Vet att stickor inte är ultimat men borde ge en hint att värdena kanske inte är det bästa iaf.
                Jag hade skaffat droptest för pH och KH för att få lite bättre koll. Beroende på vad för fiskar man tänkt sig går det att justera värden något. Afrikanska ciklider verkar däremot uteslutet .

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  I akvarieaffären i Alingsås (Scalarens Zoo) så kan man ta med sig akvarievatten så testar de. Så det kanske är värt att fråga. Det är ju även av affärens intresse att du kommer igång bra. Ett akvarium blir ofta fler.



                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Norrkalle
                    • May 2023
                    • 3

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Och det finns inget intresse för nåt mindre och enklare? För mig personligen är ett 60L exakt lika inspirerande som ett 400L
                    Du har dock en poäng där då jag faktiskt även ska ha ett 60L så börjar jag ju såklart med den och ser om det blir några problem. Dock kommer jag inte testa co2 i den.

                    Vet att det krävs lite jobb bara inte jättelust om mitt vatten kräver 50kg kemikalier vid varje vattenbyte. Co2 sänker ju även ph ännu mer.

                    Jag beställer 60L nu och ordentliga tester så får vi se hur framtiden ter sig helt enkelt

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Låter som ett vettigt pilotprojekt
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Lusse

                        • April 2008
                        • 328

                        #12
                        Det kunde vara värre tycker jag.
                        Tänker att låg Kh kan man som sagt höja som har föreslagits.
                        Men hade Kh tex varit skyhögt så hade det varit svårare att ta bort det ifrån vattnet och sänka Kh.. ..för att göra det så är det en RO anläggning som tillkommer..
                        För växter gillar vanligtvis inte höga kh nivåer och ju högre kh ju svårare att lyckas med växter och färre arter att välja bland som fixar de högre nivåerna.
                        Men 0° kH är ju inte optimalt iheller men något att bygga på..
                        ​​​​Lycka till med växterna!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...