Ich/vita pricken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • connysiphone@gmail.com

    • November 2022
    • 4

    #16
    Ok. Då vågar man nog chansa efter en vecka typ.
    Jag har kört en medicincykel, tyvärr troligen för sent då alla dog utom ett tiotal som jag tog bort av barmhärtighet.
    Efter det har karet gått med salt en vecka (1,5 dl till 150L vatten)
    Salt ska tydligen också vara effektivt mot ich enligt en massa youtube experter 😀.
    Och för allt del så har jag själv använt salt för andra parasiter med framgång.


    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 195

      #17
      Ursprungligen postat av connysiphone@gmail.com
      Ok. Då vågar man nog chansa efter en vecka typ.
      Jag har kört en medicincykel, tyvärr troligen för sent då alla dog utom ett tiotal som jag tog bort av barmhärtighet.
      Efter det har karet gått med salt en vecka (1,5 dl till 150L vatten)
      Salt ska tydligen också vara effektivt mot ich enligt en massa youtube experter 😀.
      Och för allt del så har jag själv använt salt för andra parasiter med framgång.

      hej conny! mina fiskar gick ju tyvärr bort för att jag medicinerade dem för sent och slutade inte så bra! tyvärr... men efter det hade jag fortfarande karet ungefär i 27-29 grader i en vecka sen sänkte jag värmen och väntade en vecka för jag ville vara säker på att parasiterna är borta! och nu har jag haft 4 guppys i en månad och det är ca 20 tals yngel... xD men ja nu är allt bra om man tänker bort dem andra fiskarna... tänker fortfarande varför jag la 450kr på en fjärilciklid i början.... synd att en sådan fisk går bort inte för pengarna utan att den är fin och det roliga var att den klarade sig längst av neontetrorna. Men nu har jag iaf 4 guppys med massvis med yngel så får se vad som sker har även ett 180l där alla mina fiskar mår bra eller dem 4 siamesiska algätarna iaf... haha nej men ich går bort efter en vecka men va säker på att du har följt stegen - höj värmen
      -utan liv dör parasiterna
      -tänk ett steg före parasiterna

      Lycka till! för mig slutade det dramatiskt men du ska nog kunna fixa det bättre

      Kommentar

      • connysiphone@gmail.com

        • November 2022
        • 4

        #18
        Tråkigt o frustrerande när allting dör.
        det har nu tyvärr spridit sig till frugans andra kar men där var ja med på det o medicinerade snabbt+ salt o höjd temp för säkerhets skull.
        mycket prickar men väldigt få dödsfall ännu så länge.tror vi är på dag 5 nu.
        men går det åt helskotta igen blir det kokning, klorin o nya växter.

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 195

          #19
          Ursprungligen postat av connysiphone@gmail.com
          Tråkigt o frustrerande när allting dör.
          det har nu tyvärr spridit sig till frugans andra kar men där var ja med på det o medicinerade snabbt+ salt o höjd temp för säkerhets skull.
          mycket prickar men väldigt få dödsfall ännu så länge.tror vi är på dag 5 nu.
          men går det åt helskotta igen blir det kokning, klorin o nya växter.
          varför skaffa sig nya växter? onödiga pengar vänta para en vecka med högre temp och utan fiskar gör vattenbyte sug upp lite skit du ser (om du gör det) sen vänta en dag och sen är antagligen parasiten död

          Kommentar

          • connysiphone@gmail.com

            • November 2022
            • 4

            #20
            Ja kanske det? Ska prova att släppa ett par molly i första karet till helgen.
            molly ska tydligen vara extra känsliga/mottagliga? Sen får vi se vart det barkar.

            Kommentar

            • Elliotfiske10
              • February 2023
              • 195

              #21
              Ursprungligen postat av connysiphone@gmail.com
              Ja kanske det? Ska prova att släppa ett par molly i första karet till helgen.
              molly ska tydligen vara extra känsliga/mottagliga? Sen får vi se vart det barkar.
              prova på!

              Kommentar

              Arbetssätt...