Är jag redo för mina malawiaciklider med dessa värden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatildaTroy
    • February 2022
    • 1

    Är jag redo för mina malawiaciklider med dessa värden?

    Har sedan den 12 februari försökt få till vattenvärderna så jag kan köpa mina malawiaciklider.
    *Jag hade i JBL Biotopol och JBL Denitrol, (mängden var för halva vattenmängden), hade även i Juwels Bioboost i filtret.
    Väntade 3 dagar och mätte värderna, de va ungefär som här över efter dessa 3 dagar. Lägre KH och PH dock.
    *Åkte sedan och köpte JBL pH-Plus och hade i. Hade även i mer Diotopol och Denitrol så det nu är för fulla vattenmängden. Väntade sedan 2 dagar, kollade igår och då va färgerna lite ljusare men ändå högre än innan.
    *Detta testet gjorde jag nu idag. Vet inte om detta är okej eller om jag borde ha i mer pH-Plus. Men enligt vad jag läst så ska det vara 7,5-8,5. Eftersom mitt vatten här verkar vara väldigt mjukt och dåligt pH så tänker jag att jag inte borde kämpa för 8,5 utan ha 7,5 sen hålla det stabilt där. Även för att göra det lättare vid vattenbyten att få det vattnet till rätt pH?

    Tempen har under alla dessa 6 dagar legat helt still på 25,6 grader.

    Tacksam för svar. Är så taggad på att få åka och handla fiskarna =D
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Du måste ju börja nånstans så börja med ett fåtal fiskar och ha dem på "svältkost" några veckor och utöka sedan. Det tar ungefär 1 månad för att få igång alla processer, gör man mycket vattenbyten under uppstartsmånaden tar det längre tid, efter några månader blir akvariet stabilare. Det händer så oerhört mycket med ett akvarium som inte vi kan mäta med teststickor och dropptester men som är väldigt viktigt för fiskarnas välmående.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Frågan är -är du redo?!
      Senast redigerad av åheim; 23 February 2022, 21:47.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...