Silikat i kranen?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Silikat i kranen?!

    Hej! (Postar här istället)
    Jo nu är akvariet troligen avklarat kväve cykeln sen en tid tillbaka. Och hade den sedvanliga brunalg (diaktom) utbrottet vid nystart. Som tre ancistrus malar tog bort.

    Men jag ser lite (en del) brunalger ändock som sägs av "internet wisdom" skall bara vara en fas som man genomgår efter igångsättning av ett nytt akvarium. ​​

    Diaktom (brunalger) behöver silikat. När jag gör stora vattenbyten 50%/vecka. Pga EI växt gödning mm. Så jag tro mig veta att det finns silikat i vårt kranvatten. Och att det är mer eller mindre "normalt" o inget som behövs deklareras av vattenverket.

    I söndags förmiddag gjorde jag mitt vatten byte och på måndag kväll tyckte jag mig se lite brunt på nya växter. Så troligen kommer dessa silikater in via vatten bytet..!

    Så jag tänker kan man få reda på silikat nivån ifrån vattenverket eller måste man mäta själv köpa ett test kit för att mäta en gång.. känns obefogat. O ha en till kartong stående i skåpet.

    Och vad skall jag göra?
    • Sluta med täta stora vattenbyten, sluta med EI metoden osv. För att minska tillförsel av silikat.
    • eller köra 100% reminialiserad RO vatten. Vill inte klydda med det.
    • Har "silicate remover" filter media som skulle vara effektivt/aktivt i 3 månader som jag har använt sen 8 October. Som skulle hjälpa mig igenom denna initiala "fasen". Men filtermediat är fortfarande effektiv o det hade troligen varit än mer silikat i vattnet om det inte hade använts. Men jag tänkte inte börja använda "silicate remover" permanent för alltid samt dens effekt är inte fullständig som synes.
    • Mer belysning? Jag har uppgraderat till lite mer intesivare LED belysning och för att inte trigga algtillväxt så drog jag ner till 8 timmar/dygn. Borde inte vara "för lite" ljus.. .. kanske förlänga belysningstiden med 1-2 timmar?

    Antar att "internet wisdom" inte tar in i kalkyleringen att man tillför massa silikat med stora vattenbyten och den "internet sanningen" funkar bara för dem som har låga nivåer av silikat i kranen eller gör färre o mindre vattenbyten.

    Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för silikat nivåer för er som har mätt? Vad hade ni gjort eller finns det andra metoder?

    Bifogar lite bild exempel nedan:
    ​​​​​​​ ​​ ​​ ​​
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Det blir till att kontinuerligt använda Sera silicate remover.
    Den skulle vara "effektiv till upp till 3 månader".. Men den var verkningslös redan den 8 nov o jag började använda den den 8 October.

    Så en månad när man gör 50% delvattenbyten/vecka.. kanske om man inte gör några delvattenbyten alls så kanske den kan hålla upp till 3 månader.

    Beställt hem 3 kartonger a 500g:

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211115_140144.jpg
Visningar: 461
Storlek: 530,4 KB
ID: 2433240

    Kommentar

    • A/Wing
      • July 2021
      • 49

      #3
      Snor den här tråden lite om det går bra för det gäller samma ämne.
      Mina värden på vattnet är följande. Ph 6,5 kh 8, 0 Nitrit 0,0 Amonium0,0 Fosfat0,02 men så kommer problemet Silikater 2,0 bör ligga under 1,2
      Testade då kranvattnet som låg över 6,0 gick inte att mäta högre med jbl testet. Hur gör man för att komma åt problemet delvattenbyte
      en gång i veckan är kanske inte så lämpligt då, kan man dra ut det till var 14 dag i stället mina vattenvärden är ju bra för övrigt.
      Har problem med växter som växer långsamt där det bildas kisealger
      Tacksam för några bra idéer.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Ursprungligen postat av A/Wing
        Snor den här tråden lite om det går bra för det gäller samma ämne.
        Mina värden på vattnet är följande. Ph 6,5 kh 8, 0 Nitrit 0,0 Amonium0,0 Fosfat0,02 men så kommer problemet Silikater 2,0 bör ligga under 1,2
        Testade då kranvattnet som låg över 6,0 gick inte att mäta högre med jbl testet. Hur gör man för att komma åt problemet delvattenbyte
        en gång i veckan är kanske inte så lämpligt då, kan man dra ut det till var 14 dag i stället mina vattenvärden är ju bra för övrigt.
        Har problem med växter som växer långsamt där det bildas kisealger
        Tacksam för några bra idéer.
        Ja om KH 8 och det är mätt med ett bra test kitt o inte test remsor som har lurat mig att tro att kh har varit högre än vad den var. När jag bytte till ett dropptest så var det egentligen lägre.

        Om KH är 8 dH och du har djur som klarar lägre kh så är det det som hindrar mycket av din växt tillväxt. De stannar i växten o slutligen dör. Några av mina plantor har inte kommit tillbaka efter det.

        Vad är din nitrat halt?
        För växterna skall skjuta mer sidoskott (stem plants) så om nitrat är mellan 10-25 ppm en rekommendation nitrat på 0 ppm kommer dem att bara mera att växa rätt upp med färre sidoskott.
        källa:
        https://www.aquasabi.com/aquascaping...nitrate-levels

        Med den bakgrunsds infon så hade jag sett till att bara göra delvattenbyten när du är över 10 ppm nitrat samt bara så mycket att du kommer ner till 10 ppm igen. Dvs låta nitrat nivån styra mängd o intervall på delvattenbytena om du har 0 ppm då finns det ingen idé att göra delvattenbyten då kör du bara in mer cilikat helt i onödan som du är inne på. (Om du inte har jätte delikata fiskar som måste ha mycket rent vatten.)
        Kalkylator:
        https://www.hamzasreef.com/Contents/...terChanges.php

        Det finns silikat filter men jag har inte testat själv:
        https://www.aquaristic.net/en/Filter...te-filter.html

        När vi pratar om kommunal vatten filter:
        Sen om djuren tillåter <8 dH i KH så kan du köpa en RO filter anläggning så blandar du i RO vatten så att du sänker KH o det har också tagit bort silikater i RO vattnet som spär ut andel silikat. Då får du dessutom fart på växterna som kommer att börja växa igen om de inte har hunnit dö. Sikta på kh 2-3 dH om det är ok med djuren. Sen har du rätt låg pH o hur det lirar med lägre Kh har jag ingen aning om. Antar att du inte vill ha lägre pH så det får du hålla ett öga på.

        Sen om du har en RO anläggning så kan du köra 100% RO plus reminalisera det till den GH/KH du vill ha o slippa silikat helt.

        Phosguard by SeaChem tar också bort silikat förutom det filtermaterial jag postade ovan.

        Så filtrera det som kommer i kranen eller filtrera det som är i karet. Det låter vettigare att filtrera det som kommer o kranen innan det går ner i karet. Samt andra fördelar med att få ner KH som filtermaterial i karet inte påverkar.

        ​​​​​Hoppas att någon har bättre svar åt oss!
        Senast redigerad av Lusse; 09 December 2021, 22:41.

        Kommentar

        • A/Wing
          • July 2021
          • 49

          #5
          Hej. Jag har dropptest från SERA som jag tror att man kan lita på. Ja det är ett problem för mig.Ut ur kranen
          har jag kh 4 men i karet är det 8 jag köpte akvariesand på Hornbach det är sanden som buffrar upp kh verkar det som
          var inte tillräckligt påläst när jag drog igång det här med akvariet så det straffar sig nu.
          Nu har jag ju ett ganska stort kar på 750 l och inkört så det är en ganska stor process att byta ut sanden och starta om .
          Nitrathalten vet jag inte har inte skaffat det testet ännu men kanske borde det.
          Nu missuppfattade du nog mig växterna växer på bra får ansa var 3-4vecka så där är det inga problem utan det är växter tex.anubias och växter som växer lite långsammare som jag får kiselalger på.
          Ja det var lite så jag tänkte med delvattenbyte om värdena är bra på vattnet så varför pumpa in mer silikater när det. förhoppningsvis
          kanske det räcker var 14 dag. Jag ska googla lite på silikatfilter men jag hoppas jag slipper ha det.
          Jag får tydligen läsa på om RO vatten och filter för det är främmande teräng för mig.
          Men tack för hjälpen får se hur jag går vidare med det här det är inte lätt det här

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Bra att det växer! Me like!

            Brunt på Anubias: ancistrus hjälpte mig lite för att ta bort lite av det. Men det hjälper inte med grundproblemet IAF.

            Ja om du inte gör den fullständiga kväve cykeln som 98% inte gör (däribland jag). Så är det ett sätt att hålla reda på "skitnivån" som byggs upp i vattnet när det är det sista steget i den partiella kväve cykeln vi gör inom akvariehobbyn.
            O vi för bort skiten i form av Nitrat med ett delvattenbyte.
            (Amunium o nitrit kommer alltid att vara 0.0 när bakterierna är etablerade i ditt kar, så det är bara Nitrat som är slutprodukten i detta fallet, som är intressant att hålla reda på o de två är waste med tid o resurser att mäta.)
            Så det är en bra idé att hålla reda på nitratet med ett test o därmed reglera skitnivån med hjälp av den indikatorn som jag nämnde ovan.

            Ja tyvärr har jag inte erfarenhet av silikat filtrering i kranen kanske någon annan har det?!
            Senast redigerad av Lusse; 10 December 2021, 10:52.

            Kommentar

            • A/Wing
              • July 2021
              • 49

              #7
              Efter mycket googlande och telefonsamtal så har jag bestämt mig för att byta ut bottensubstratet och har varit och hämtat
              Akadama som har fått mycket gillande.
              Säckarna ligger här men inte bestämt när jag ska börja. Ska försöka komma över något mindre kar först som kan
              husera fiskarna.
              Senast redigerad av A/Wing; 10 December 2021, 22:40.

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Bra beslut men jobbigt att genomföra.
                Är säkert bäst i längden.

                Kommentar

                • A/Wing
                  • July 2021
                  • 49

                  #9
                  Ja det blir jobbigt. I morgon ska jag hämta ett beg.mindre akvarium som ska få husera fiskarna under tiden arbetet fortskrider.
                  Men det gäller att planera noga och ha alla prylarna hemma när det är dags.

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Ja och hålla igång dina bakterier så att de inte dör och du får amunium/nitrit spik pga det, när du startar upp igen.
                    Då är det bra att du har de testerna redan så du vet att det är säkert att återplantera fiskarna igen. Lycka till!

                    Ja jag får nog köpa ett silikat test så att jag får reda på exakt vad jag har i kranen.. o se hur stort problem det är här.

                    Kommentar

                    • A/Wing
                      • July 2021
                      • 49

                      #11
                      Tack.
                      Ja det är något jag har funderat på hur jag ska göra med mina bägge ytterfilter.
                      Kan ju inte köra dom bägge i det lilla karet det blir ju ett jädra drag i vattnet för fiskarna
                      men jag vill ju gärna ha igång dom under tiden så inte bakteriekullturen dör.

                      Kommentar

                      • zarhoss
                        • December 2021
                        • 1

                        #12

                        bra beslut men riktigt svårt att genomföra.

                        Kommentar

                        • Lusse

                          • April 2008
                          • 328

                          #13
                          A/Wing hur går det?
                          Kanske man kan strypa flödet på filtret. Genom någon ventil eller klämma åt slangen på något sätt.. (finns troligen bättre förslag.)

                          Kommentar

                          • A/Wing
                            • July 2021
                            • 49

                            #14
                            Det ligger på is ett tag.

                            Kommentar

                            • Lusse

                              • April 2008
                              • 328

                              #15
                              A/Wing
                              Kommer en liten uppdatering.

                              Efter att ha kört bara med RO vatten till 100% för mina delvattenbyten i >1 månad. Där DVB har varje vecka varit på 44% av den totala volymen.

                              Det är ÄNDÅ något brunt på bladen fast i mindre utsträckning..
                              • Så om det är diaktom eller något annat (X)?
                              • Om det kommer ifrån "yokuchi plant mineral" som jag använder för att tillsätta mineraler till RO vattnet?
                              Blir lite handlingsförlamad. Men ville bara uppdatera om att RO är inte the holy grail i detta hänseendet.

                              Bjuder här på en bild som kanske någon som vet vad beläggningen är för något?

                              Detta skott är ny för dagen kanske max 2 dagar gammalt. Mycket snabbväxande planta. Det är fritt ovanför den o är ca 10 cm ifrån vattenytan så den står inte i någon som helst skugga..

                              Eller är detta "normalt" o jag har bara inte fattat det än?

                              Klicka på bilden för större version

Namn: OI000021~2.jpg
Visningar: 247
Storlek: 338,4 KB
ID: 2434965

                              Kommentar

                              Arbetssätt...