Återkommande lågt CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MklSvnsk
    • January 2021
    • 14

    Återkommande lågt CO2

    Hej!
    Har två burkar, ett 125 l och ett 30 l. Har av nån anledning problem med lågt CO2 i båda. Mäter med stickor och i stora har jag dessutom en sån där liten ”plastbubbla” med nån vätska som gör att man kan se att CO2-nivån är ok.

    Har ordentligt med växter tycker jag och ser till att alltid ha vattnet i rörelse vid ytan. Byter dessutom 1/3-del varje vecka. Belysningen är på 10 tim/dygn.

    Behöver hjälp! Vad gör jag för fel?
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Men tillför du CO2? O hur?
    Hur lågt är lågt? När mätte du?

    Om du inte tillför CO2 gas i karet kan du aldrig få upp den nivån, enl min erfarenhet som du själv erfar. Så du gör inget fel! Det är då normalt..

    Jag mäter med tetra 6in1 stickor o den tillhörande appen ger en sjunde parameter CO2 (antar att den räknar ut den med mätningen av KN o pH.)
    Men tetra appen anger att 5-15 mg/L är OK range. Tabeller som andra har satt upp säger 10 till 30 dvs dubbelt så mycket än vad tetra rekomenderar. O vissa använder än mer än så..
    ​​​​
    Please ignore the recommended ranges for good/Bad CO2 ppm, they vary by tank and lighting and other factors, a good range to target initially is 30-40 ppm. Then adjust slowly watching plant health and vigor.


    Dvs om man ligger mellan 5 o 10 så är man OK (grönt) enl tetra men för lågt enligt den andra tabellen..

    ​​​​​

    Kommentar

    • MklSvnsk
      • January 2021
      • 14

      #3
      Nej jag tillför inte CO2 och mätte med både JBL:s stickor och Tetras stickor. Resultatet visar bara <15 mg/l. Inte mer precist än så.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Stickorna verkar inte funka för att mäta CO2. Hört flera som testar höga värden av CO2 trots att dom inte tillsätter CO2. Utan ett trycksatt CO2-system är rimligen CO2 knappt mätbart i akvariet.

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Ok, då har vi konsensus att utan tillföra gasen till karet så kommer det alltid vara minimum o under än OK. Så du gör inget fel o kan inte göra annat än att injecera CO2 ..

          Om och när man inte gör det så kommer växterna att växa långsammare samt äta mindre gödning därav. Förmodligen får man hålla sig till sorter som är inte är så krävande.

          Dvs det är ingen större konsekvens att ha för låg CO2 än att mer eller mindre växterna växer långsammare o tom inte alls o dör.

          Det är inte som att ha fel nivå av tex nitrat, nitrit, klorin osv. Där konsekvenserna är mer förödande.

          Så frågan är hur viktigt växterna är för dig?
          Själv gillar jag växter mer än fiskarna.. O är det högt på din list så kanske är det dax att titta på CO2 system.

          Kommentar

          • lan
            • May 2019
            • 35

            #6
            Utan tillsatt co2 så spelar nog belysningen mer roll än med.Växterna tar ju upp co2 även om det inte är tillsatt och med full belysning under perioden så tar ju det lilla co2 som finns slut väldigt snabbt.Anpassa belysning efter co2 tror jag på.

            Kommentar

            Arbetssätt...