Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Vattenbyte

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Det finns flera artiklar på Zoopet om dessa frågor.
    Hur mycket och hur ofta man skall byta vatten beror på många olika faktorer - bara för att ta några exempel 1/ Kranvattnets värde och vad det innehåller (detta varierar väldigt mycket mellan olika orter) 2/ Vilka värden man har på akvarievattnet 3/ Hur mycket, hur stora och vilka fiskar man har i akvariet 4/ Hur stort akvariet är 5/ Hur många, hur stora och vilka växter man har i akvariet 6/ Vad man matar med, hur mycket man matar med, hur ofta man matar etc. etc.
    Alla dessa faktorer påverkar - men jag och många andra brukar prata om ca 1/3 per vecka är och det är väl en bra utgångspunkt som ofta fungerar rätt bra i de allra flesta akvarier. Men om man nu har hittat något annat så passar bra i just ens eget akvarie så fortsätt med det. Viktigast är ofta att man får in en rutin och alltid gör på ungefär samma sätt - dvs man skall inte ena gången byta 10%, nästa 60%, nästa 30% eller ibland byta med 2 dagars mellanrum, ibland med 1 månads mellanrum etc.

Sedan finns det som sagt sätt som kan fungera i olika situationer och för att ge exempel på 2 ytterligheter som uppenbarligen funkar i dessa specifika situationer.
    Exempel 1/ för lite drygt 20 år sedan startade jag ett 40 liters akvarium med några red crystalräkor (sannolikt de första som kom till Sverige), samt en mindre svärdplanta av något slag. Vad jag kan minnas så har jag ALDRIG bytt vatten i detta akvarium (dock möjligt att jag gjorde det någon gång de första åren). Jag ersätter dock självklart vatten som har dunstat - men det är ju bara helt rent vatten som ersätts med rent vatten. Jag matar högst en gång i månaden - ibland kan det gå flera månader mellan matningarna. Detta har fungerat utmärkt och jag har inte enda gång under dessa år planterat nya växter, eller kompletterat med nya räkor. Dock har på senare år antalet räkor i akvariet minskat - sannolikt pga inavel (de som finns där nu måste ju vara minst 20:e generationen.
    Exempel 2/ Många odlare i Asien (t.ex. diskusodlare) byter vatten flera gånger i veckan och då byter de ut allt gammalt vatten. Har sett vfideos på sådana vattenbyten och då ligger diskusarna platt på botten av det tömda akvariet under några sekunder innan vattnet fylls på igen.
    Detta är 2 ytterlighetsexempel som uppenbarligen har funkat, men ändå inget som man kan rekommendera eftersom de bara passar i vissa speciella situationer. Istället är detta med ca 1/3 vattenbyte varje vecka en rätt bra rekommendation som fungerar för de allra flesta.

Sedan till frågan om Aqua Safe och liknande preparat. Jag använder aldrig den typen av preparat (däremot bakteriekulturer vid uppstart), men Aqua Safe fyller helt klart en funktion och det kan ibland vara nödvändigt att använda dessa (beror främst på kranvattenvärdena).

Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Sparar...
    X