Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Vattenbyte

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Vattenbyte

Hej, varje gång jag byter vatten använder jag aqua safe från tetra som gör vattnet fiskvänligt. Jag ska installera en pump som pumpar in vattnet så allt går snabbare och lättare. Men då undrar jag om jag kan fylla upp akvariet med vattnet från kranen och sedan hälla i medlet som gör vattnet fiskvänligt. Eller behöver jag hälla i medlet i vattnet innan jag fyller upp?

Om du behöver använda medel så häll i när du fyllt vattnet i akvariet.

Kommentera

Du kan hälla i före, under tiden eller efter om du vill för det blir så kort tid som fisken eventuellt utsätts för klormin eller annat.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Snor tråden ett tag.
        Beträffande vattenbyten så råder det förvirring och många sanningar. Några säger att de goda bakterierna INTE lever i vattnet. Trots detta rekommenderas det att man bara skall byta si så där 30% för att inte paja kemin. Kan någon som VET räta ut frågetecknen?

Kommentera

Ursprungligen postat av McGallon Visa inlägg
          Snor tråden ett tag.
          Beträffande vattenbyten så råder det förvirring och många sanningar. Några säger att de goda bakterierna INTE lever i vattnet. Trots detta rekommenderas det att man bara skall byta si så där 30% för att inte paja kemin. Kan någon som VET räta ut frågetecknen?
          De sitter på inredningen och i filtret.

Kommentera

Bakterier finns ju även i vatten (det vet ju alla att det kan uppstå problem med bakterier i dricksvatten) men det är väl ingen nitrifikation som sker där i nån utsträckning! Det händer massa saker med vattnet när det får cirkuleras i ett akvarium med alla microorgansimer som finns där! Kranvatten är ju ett ganska "dött" vatten och är rengjort på ett sätt som är anpassat till oss människor för att kunna drickas och inte alls passande för fisk. Så vattenbyten är ett nödvändigt ont, typ!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Man återställer olika nivåer som bildas i vattnet typ nitrat etc när man byter en del av vattnet,jag byter 30 procent varje vecka och det har alltid fungerat vädligt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Christer5 Visa inlägg
                Man återställer olika nivåer som bildas i vattnet typ nitrat etc när man byter en del av vattnet,jag byter 30 procent varje vecka och det har alltid fungerat vädligt bra.
                Det är det jag menar. Denna 30% regeln. Varför inte 60 eller 70%. Kan tänka mig att det handlar mer om bekvämlighet än procentsatsen. För det borde väl vara smartare att sänka nitrit- nitrathalten med hälften eller med 60%?

Kommentera

Det är det jag menar. Denna 30% regeln. Varför inte 60 eller 70%. Kan tänka mig att det handlar mer om bekvämlighet än procentsatsen. För det borde väl vara smartare att sänka nitrit- nitrathalten med hälften eller med 60%?
                  Ja eller varför inte 100% Det kan du göra men då måste du se till att ha tillgång till det vattnet och den kommer inte ur vattenkranen tyvärr!
                  Sen är fiskar väldigt känslig förändringar och det blir ju en stor förändring vid stora vattenbyten!
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Byt 50% så minskas risken för att dåliga värden byggs upp under längre tid.

Kommentera

Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg

Ja eller varför inte 100% Det kan du göra men då måste du se till att ha tillgång till det vattnet och den kommer inte ur vattenkranen tyvärr!
                      Sen är fiskar väldigt känslig förändringar och det blir ju en stor förändring vid stora vattenbyten!
                      Ok där gjorde tån ont.
                      Utmana "sanningar" är ett enligt mig ett sunt sätt att röra sig på i världen. Givetvis fattar jag att det är jäkligt praktiskt att inte torrlägga inredning och växtlighet, men det är inte det som argumentet utan att det inte är bra, och så långt sträcker sig den allmänna uppfattningen.
                      En del åberopar att invånarna är känsliga för förändringar i vattnet. Då tänker jag att i naturen så är vattnet inte statiskt. Torka, översvämmningar med slamutfällningar som förändrar vattnets egenskaper radikalt. Trots detta då har arten fisk överlevt.

Kommentera

Jag tänker inte ta trappan ner i källaren för att möta dig på den här nivån och försöka föra någon diskussion om det här med dig mc gallon.
                        Senast ändrad av åheim; 2021-07-21, 21:42.
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Vet inte vart du vill komma men just ca 30 procent en gång i veckan är ett mått som många använder,var och en blir salig på sin tro och det handlar inte om bekvämlighet vilket är ett tråkig attityd från din sida.

Kommentera

Kjell Fohrman och Lasse Forsberg har skrivit flera väldigt informativa kommentarer på inlägg som rör just vattenkemi, jag rekommenderar att ni istället för att kivas använder forumets sökmotor och läser igenom dessa.

Mvh
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gaffel Visa inlägg
                              Kjell Fohrman och Lasse Forsberg har skrivit flera väldigt informativa kommentarer på inlägg som rör just vattenkemi, jag rekommenderar att ni istället för att kivas använder forumets sökmotor och läser igenom dessa.

Mvh
                              Tycker inte du skall läxa upp oss som har kommentarer i ämnet !

Kommentera

Sparar...
                              X