Alkottar för lägre PH-halt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thalita

    • June 2021
    • 22

    Alkottar för lägre PH-halt

    Tänkte lägga i alkottar för att få en lägre PH-halt i ett 54 liters kar för jag har tänkt ha fisk som trivs bäst i sådant vatten. Är det någon här som vet hur många alkottar som är lagom att lägga i karet ?
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Alkottar kommer inte att påverka pH:t nämnvärt så länge du inte har väldigt mjukt vatten, och om du har så mjukt vatten riskerar du att krascha kvävecykeln istället. En näve alkottar skulle dock ge en fin färgning av akvarievattnet, men du kan behöva komplettera med fler beroende på vilken filtrering du kör och liknande (se till att ta ur aktivt kol om du annars använder sådant).

    Kommentar

    • MIL

      • August 2019
      • 86

      #3
      Som sagt, alkottar har inte så stor effekt på pH utan de har man för att färga vattnet. Till det funkar de mycket bra.
      Jag föreslår torvpellets i filtret istället, det kör jag med och det funkar toppen. Om man vill lägga torvpellets direkt i akvariet kan jag tipsa om att de från JBL är så kompakta att de sjunker.
      Får man fråga vad det är för fiskar?
      Mvh
      Mats
      Edit: såg nu i din andra tråd att det är fjärilsciklider.
      Senast redigerad av MIL; 25 June 2021, 14:17.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Men ska man komma ihåg att fiskar vill ha stabila vattenvärden. Om man sänker ph och sen gör ett vattenbyte så att ph stiger är inte bra för fisken. Då bör man bereda utbytesvattnet i en tunna först.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Thalita

          • June 2021
          • 22

          #5
          #2 Har inte kommit så långt att jag använder aktivt kol men jag har skaffat kitt för att kontrollera vattnets PH-värde endera dagen ska jag kolla det. Vill nog inte ändra på vattnets utseende och skulle absolut inte vilja krascha kvävecykeln.
          #3 Tack för tips om torvpellets . Påverkar det PH-värdet ?
          #4 Förstår att man inte ska laborera med vattenvärdet. Ska kolla PH-halten jag har i karet kanske det duger.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Även om det inte är optimala värden för just den att arten är det bättre med samma värden hela tiden än att det svajar. Sen är den mesta av fisken uppfödd i kranvatten så de är redan vana med det.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • MIL

              • August 2019
              • 86

              #7
              #3 Tack för tips om torvpellets . Påverkar det PH-värdet ?

              Ja, det är poängen med torven. Den kan sänka pH en hel del beroende på vad det är för kranvatten. Behöver du sänka pH så ta det försiktigt och pröva med en liten mängd först och se vad som händer. Det färgar vattnet också men inte lika mycket som alkottar.
              Precis som åheim skrev kan det svaja en del vid vattenbyten har jag märkt. Inga stora vattenbyten utan det är små byten ofta som gäller eller preparera vattnet i förväg.

              Kommentar

              • Thalita

                • June 2021
                • 22

                #8
                #6 Håller med dig det är bättre med ett stabilt värde. Ska till veckan kolla upp PH-värdet i det nya karet förhoppningsvis är det någotsånär bra.
                #7 Menar du generellt att mindre vattenbyten är bättre än större ? Vad gör det i % eller delar ? Nu byter jag ca 1/3 av vattenmängden. (Kanske du skriver om vattenbyten där torvpellets tillsätts ?

                Kommentar

                • MIL

                  • August 2019
                  • 86

                  #9
                  Rent generellt så ger flera mindre vattenbyten mindre svängningar i vattenvärdena än ett större byte. Om man inte har behandlat vattnet i akvariet på något sätt spelar det inte så stor roll, då har det samma egenskaper som kranvattnet och effekten märks inte.
                  Har man torv i filtret är det lämpligt att göra flera mindre vattenbyten istället för ett stort. Jag skulle börja med 10% och mäta pH före och efter och se vad som händer.

                  Kommentar

                  • Tyko
                    • April 2015
                    • 279

                    #10
                    Bör nog nämnas att torvutvinning är bland de mest klimat- och miljövidriga aktiviteter som finns, så jag hade om möjligt valt andra alternativ (såsom osmosfiltrering). Men som sagt var, kolla dina vattenvärden först, har du redan mjukt vatten så kommer pH:t sjunka lite på naturlig väg.

                    Kommentar

                    • Thalita

                      • June 2021
                      • 22

                      #11
                      #9 och #10 Tack för svar. Har nu fått svar på min fråga och avslutar härmed diskussionen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...