Grön-grumligt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blåbär
    • February 2021
    • 23

    Grön-grumligt vatten!

    Usch nu börjar jag tröttna..

    Introducerade en ancistrus och glömde lampan på över natten. Vipps grön-grumligt!
    Och jag får inte bukt på det

    har försökt mörklägga i 7 dagar utan mat, stort vattenbyte, flera mindre små vattenbyten, köpte en UVlampa som satt på en pump för många hundringar, kortare ljusbilder 8h

    inget verkar hjälpa, malen dog efter två månader och har haft en ballongmolly som blev kass, utöver det mår dem andra bra..
    vissa växter med långa smala blad får mörkgröna fläckar längs kanterna - när jag ser detta så klipper jag bort det men så är det tillbaka

    vad kan jag göra, eller vad gör jag för fel? Ska jag inte skölja filtret vid vattenbytet?

    börjar tappa det snart - inte kul med ett grumligt akvarie som en inte ser något i

    tacksam för alla svar
    Senast redigerad av Blåbär; 09 June 2021, 18:21.
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Jaha ja det finns ju ingen quick fix direkt utan nu är det till att få ner näringsgsnivåerna och det löser man genom att minska på maten, det är ganska lätt att man övermatar så det får man fundera över. Försöka hålla regelbundna vattenbyten max 50% 1 gång i veckan till en början ialla fall sen kanske man kan dra ut på dem men fortfarande hålla det regelbundet. Tålamod är det enda man verkligen behöver när man har akvarier Du ska veta att det finns dem som anstränger sig för att få grönvatten för dem anser att det är bra att sätta sjuk fisk och yngel i typ nåt sånt
    Kämpa på

    Hur stort akvarium och vilket filter och ungefär hur mycket fisk?
    Senast redigerad av åheim; 08 June 2021, 20:39.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Blåbär
      • February 2021
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Jaha ja det finns ju ingen quick fix direkt utan nu är det till att få ner näringsgsnivåerna och det löser man genom att minska på maten, det är ganska lätt att man övermatar så det får man fundera över. Försöka hålla regelbundna vattenbyten max 50% 1 gång i veckan till en början ialla fall sen kanske man kan dra ut på dem men fortfarande hålla det regelbundet. Tålamod är det enda man verkligen behöver när man har akvarier Du ska veta att det finns dem som anstränger sig för att få grönvatten för dem anser att det är bra att sätta sjuk fisk och yngel i typ nåt sånt
      Kämpa på

      Hur stort akvarium och vilket filter och ungefär hur mycket fisk?
      Tack för du tar dig tid!

      det är 72liters med 3,5 mollys, 4 rödmunstetror, 8 fantomtetra o 10 neontetror

      Har sedan start bytt vatten 1/3 varje vecka. Ibland oftare men inte mer sällan än 2 veckors mellanrum

      har läst nånstans om filternedie / bakteriekultur men får inte rett ut hur man gör det bäst ????

      har varit grumligt och har försökt nu i två månader med olika lösningar som beskrivits, om jag drar ner matning till var tredje dag.. kan det ens bli bättre av ”sig själv” då?
      Senast redigerad av Blåbär; 08 June 2021, 21:17.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Nä jag tycker du ska mata varje dag men var lite snål, om man matar var tredje dag så blir det så ojämn belastning för bakterierna och så är det lätt att man ger ganska mycket för man tänker nu har dem inte fått på tre dagar så nu behöver dem lite extra, kanske att man tänker så ialla fall... Låt filter vara i fred så mycket som möjligt så ska det inte finnas någon anledning att använda några bakterier på flaska.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Blåbär
          • February 2021
          • 23

          #5
          Ok, tack igen!
          Senast redigerad av Blåbär; 09 June 2021, 06:24.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2882

            #6
            Är det grönvatten (algblomning/infusorier) så funkar ett bra UV-C-filter snabbt, normalt blir vattnet klart på ett par dagar. Det du provat verkar inte riktigt hålla måttet verkar det som. Sen är en klockströmbrytare en bra investering för att hålla ordning på belysningstiden, ifall du inte har detta redan.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Om du bor i Göteborg kan du få låna ett UV-C av mig.

              Kommentar

              • Blåbär
                • February 2021
                • 23

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Är det grönvatten (algblomning/infusorier) så funkar ett bra UV-C-filter snabbt, normalt blir vattnet klart på ett par dagar. Det du provat verkar inte riktigt hålla måttet verkar det som. Sen är en klockströmbrytare en bra investering för att hålla ordning på belysningstiden, ifall du inte har detta redan.
                Yes, efter den gången jag glömde och det blev som det blev så fixade jag en timer. Men nu när det är så ljust ute länge, påverkas det väll ändå trots att det står längs in i rummet, eller hur gör ni andra?

                Kommentar

                • Blåbär
                  • February 2021
                  • 23

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Om du bor i Göteborg kan du få låna ett UV-C av mig.
                  Va snällt! Tack
                  Akvariet är i lunden, så vart kan vi mötas upp?

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Jag bor i Majorna,återkommer i eftermiddag när jag kommit hem.

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1025

                      #11
                      Ursprungligen postat av Blåbär
                      ​ Så här ser det ut idag, efter 1/3 vattenbyte igår kväll.
                      Var är bilden?

                      Kommentar

                      • Blåbär
                        • February 2021
                        • 23

                        #12
                        Hm, jag ser bilden både i mitt inlägg och i ditt svar.
                        men jag är ny på detta, så testar att lägga upp full storlek också. Detta är nu på morgonen
                        Senast redigerad av Blåbär; 10 June 2021, 07:39.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13119

                          #13
                          Tycker fiskarna framträder väldigt fint i det lite gröngrumliga vattnet! Det där blir det nog snart ordning på!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Blåbär
                            • February 2021
                            • 23

                            #14
                            Då va Christer5 s UV-C filter installerat.. nu återstår att se om detta är lösningen,
                            fiskarna var väldigt nyfikna på det nya tillskottet

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Ser bra ut nu få vi hoppas att det fungerar !
                              Senast redigerad av Christer5; 10 June 2021, 17:27.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...