Problem med högt Ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Problem med högt Ph?

    Hej!
    Jag har nu bestämt mig för att sadla om från malawi till jordätare.
    Nu till en lite knepigt dilemma med vattnet. Jag har 8.5 i ph från kranen och 4 i kh,
    just nu har jag ciklidsand i karet några rötter o växter. Efter en vecka utan vattenbyte har pht endast sjunkit till 8.4. Jag tillsätter inga medel förutom vattenberedningsmedel vid vatten byte. Det va jätte bra när jag hade malawi men nu kommer det bli problem då jag vill under 8 i Ph. Jag kan byta ut sanden mot någon mer ph neutral sand men då kommer nästa problem, med mitt låga kh värde kommer ju pht sjunka ganska snabbt utan något som buffrar och jag vill ju inte ha ett ph som hoppar upp och ner vid vattenbyte utan ett någorlunda stabilt ph. Vad jag har kunnat läsa mig till så funkar det med ph upp till max 8,0 för de arterna jag bestämt mig för.
    Frågor:
    1.Så hur får jag ett någorlunda stabilt ph under 8? (med mina förutsättningar)
    2. Hur stora svängningar i ph kan man tolerera utan att fiskarna tar skada av det?
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    #2
    Ett litet tillägg är det ett måste o byta ut ciklidsanden? Bytte nyligen 50% av sanden utan att tänka på att det kunde va kalk i sanden vilket det givetvis va:/!
    Har läst här på zoopet och även på andra ställen att det är bättre att ha ett stabilt ph än att det svänger för mycket så då tänker jag att ciklidsanden buffra mitt dåliga kh på 4 lite
    men då kommer jag ju konstant ha högt ph som jag skrev innan. Blir inte klok på hur ja ska göra!?

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Du kan höja KH-värdet med bikarbonat.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2892

        #4
        Jag hade helst använt inert material, alltså sten och sand som inte påverkar pH. Ett undantag är kanske rötter som iaf. i teorin kan påverka pH. Något jag aldrig märkt med några typer av rötter, kanske är möjligt om man använder extrema mängder. Med KH4 behöver man inte vara speciellt orolig för större pH förändringar om man sköter delvattenbyten osv. som jag ser det. Ev. växter i akvariet kommer också höja pH genom att dom konsumerar CO2. Vill man ha ett konstant lägre pH över tid t.ex. ett neutralt pH ( pH7) så behövs ett trycksatt CO2-system. Vad gäller pH-svängningar så får jag detta i mitt akvarium i samband med delvattenbyten iom. att jag använder CO2. pH ligger normalt på pH6,6 (KH2-3), men vid vb så stiger pH ganska snabbt till kanske pH 7,6 eftersom kranvattnet håller pH8. Men den förändringen verkar inte alls påverka fiskarna negativt.
        Sen kommer kanske processer i akvariet efter att det varit i drift en längre tid (år tänker jag mej) med stora ciklider kunna ge lägre pH-värden, men gör man veckovisa delvattenbyten och sköter filter så är detta mera av en gissning.
        Senast redigerad av Sleaper; 21 May 2021, 09:40.

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Hej! Tack för svaren!
          Jag har idag bytt ut typ 95% av sanden blev kanske ett par nävar sand kvar på botten eller en stor näve! Har ersatt med ph neutral sand. Så hur mycket vatten är rimligt att byta varje vecka jag tänker mig ca 20%. Kanske för att inte få så stora ph svängningar!? Jag bytte 30-40% va 5 dag när jag hade malawi inte för att det behövdes men tycker om o ligga på rätt sida. Kanske bättre med mindre vattenbyte och ofta eller? 2/ per vecka?.
          Jag har bra biologisk filtrering för mitt akvarie som nog hade klarat dubbla volymen utan problem. Akvariet kommer va medel befolkat.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2892

            #6
            Som sagt så får jag relativt stora och snabba svängningar av pH vid vb tack vare att jag tillsätter CO2, men det är inget som verkar påverka fiskarna på något negativt sätt. Jag byter ungefär 50% av vattnet varje vecka, men det är ju ett växtakvarium med en växtnäringsregim som funkar med detta. Jag hade nog även gjort lite större vb än 20% per vecka i en kar med stora ciklider och kanske få växter. Detta för att inte riskera negativa pH-svängningar över tid. Det låter ju kanske lite bakvänt med det du tänker men stora fiskar äter och producerar en del vilket på sikt kan bidra till att pH sjunker (är min gissning). Byter man då bara lite vatten och sällan kan ofarligt ammonium som bildats genom fiskarnas avföring, foder etc. förvandlas till ammoniak vid vb ifall pH stiger över pH7. Sen finns alltid en risk att man missar eller inte kan göra vb lika frekvent av någon anledning, byter man då bara en mindre mängd vatten varje gång så blir påverkan större kan jag också tänka mig. Risken med pH-svängningar är alltså ifall man gör för små eller sällan utförda vb och är kopplat till ammonium/ammoniak.

            Kommentar

            • Pop81
              • May 2019
              • 130

              #7
              Hej! Tack för det utförliga svaren jag har haft fullt upp med att inreda akvariet o en liten knodd som varit sjuk o pappig.
              Ok angående vattenbytena så tänkte jag att det kanske va bättre o byta exempelvis 20% va 3/4 dag istället för att byta exempelvis 40% en gång i veckan!? Jag har väldigt bra filtrering och jag har bara 6 halv vuxna 6-9cm topajos i 300l och en ancistrus och 3 siameser som snart ska få flytta. Jag har ju endel växter också visst det är inget växtakvarie men 4 stora svärdplantor av olika slag som jag inte kommer ihåg namnet
              på nu javaormbuke, crinum anubias, och ett par andra. Men ett 30-40% vattenbyte borde väl räcka/ vecka!? Jag har haft det i 2.5 år och jag har inte missat ett enda vattenbyte någon vecka. Tolka mig inte fel jag har både tid och lust att byta vatten varje dag om det skulle behövas men jag vill göra det som är bäst för firrarna och växterna. Men man får väl testa sig fram vad som funkar bäst!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2892

                #8
                30-40% tycker jag låter som en bra idé, iaf. som en tumregel. Sen kan man ju anpassa mängd och frekvens beroende på hur allt funkar osv.

                Kommentar

                • Aquapiloten
                  • May 2021
                  • 1

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pop81
                  Ett litet tillägg är det ett måste o byta ut ciklidsanden? Bytte nyligen 50% av sanden utan att tänka på att det kunde va kalk i sanden vilket det givetvis va:/!
                  Har läst här på zoopet och även på andra ställen att det är bättre att ha ett stabilt ph än att det svänger för mycket så då tänker jag att ciklidsanden buffra mitt dåliga kh på 4 lite
                  men då kommer jag ju konstant ha högt ph som jag skrev innan. Blir inte klok på hur ja ska göra!?
                  Min erfarenhet är att har man haft sand till ett malawi eller tangayikakar där man har tillsatt både kalk och annat. Då är den inte så bra att återanvända varken till fiskar eller växter som vill ha ett mjukare vatten. Bottenmaterial påverkar vattnet enormt mycket.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...