Hur realistiskt är nitrat=0, och är det för mycket skit i botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    #31
    Ska man våga köpa nya scalarer nu? Jag tycker inte det är ok att släppa i fiskar i ett akvarium där de inte har goda förhållanden men nu kan jag verkligen inte hitta något fel. Såvida de inte blir stressade av botiorna nattetid förstås. Som det är nu finns det en ensam ganska liten scalare i akvariet och den mår väl inte så bra av att inte ha några kompisar. Inga värden är ju dåliga nu.....

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #32
      Finns det överhuvudtaget något annat som kan orsaka förgiftning hos fiskarna och som kan vara värt att kolla upp om ammonium, nitrit, nitrat, ph och KH är bra, och man använder vattenberedningsmedel som även eliminerar kloramin? Hur är det med fosfat tex, kan det skada om det finns för mycket? Inredningsdetaljer? Har röd lavasten och två små kolstenar. Något annat?

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #33
        Och hur stora svängningar i ph är acceptabelt från direkt efter vattenbyte till strax före nästa? Jag tillför koldioxid och det gör ju att ph sjunker mer och snabbare. Jag noterar att det sjunker men har inte kontrollerat exakt hur mycket.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #34
          Har aldrig märkt någon reaktion på fiskarna att pH stiger vid delvattenbyte även om skillnaden kan bli rätt stor på relativt kort tid. Har man ingen styrning av CO2 via controller får man iaf. ha en droppchecker för att ha koll på pH.

          Kommentar

          • MariaBj
            • January 2016
            • 121

            #35
            Nu tycker jag att det kan vara lite svårt att läsa av vattentestet för ph, men när jag mätte idag tyckte jag att det verkade vara ph 7 på morgonen innan ljuset tändes, och 6,5 nu på kvällen. Är det oroväckande variationer?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #36
              Nej, om det stämmer så är det ett bevis på att tillförsel av CO2 haft en effekt. Utan CO2 i ett välplanterat akvarium utan CO2 hade fallet varit det motsatta alltså ett lägre pH innan ljuset tänds och ett högre på kvällen innan ljuset släcks. En droppchecker är ett väldigt bra hjälpmedel annars för att ha koll på pH.

              Kommentar

              • MariaBj
                • January 2016
                • 121

                #37
                Ingen som har någon tanke kring inlägg nr 32 i denna tråd? Alltså om det kan finnas något annat som är värt att kolla upp. Alla tips mottages med tacksamhet .

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #38
                  Vad som är intressant är att veta är pH och KH på kranvattnet man har, så man har utgångsvärden om man säger så. Tillför man ingen CO2 så är dessa värden i princip stabila ifall man utför delvattenbyten regelbundet en gång i veckan eller var fjortonde dag, vad som nu verkar vara funka bäst. pH kan variera över dygnet (ifall man inte har ett CO2-system) genom växternas fotosyntes men har ingen påverkan på fiskarna. Sen är ett nitrittest bra att ha i början. Vad ev. fosfat skulle komma ifrån fattar inte jag? Lavasten och kolsten är vad jag vet inget lurigt med, men inredningmaterial som verkar färgade eller helt enkelt inte verkar naturligt får man se upp med.

                  Kommentar

                  • MariaBj
                    • January 2016
                    • 121

                    #39
                    Ja, skumt bara att alla värden är så bra och ändå blir fiskar sjuka. Är inte det lite konstigt?

                    Tillför ju co2 (när ljuset är tänt) men ph verkar ju ändå vara tillräckligt stabilt.

                    Fosfatet kommer mest från pmdd och de värdena har jag inte mätt. Men skulle inte tro att de är för höga.

                    Jag börjar bli lite rädd att det finns något gift i kranvattnet som vi inte känner till, och som inte är bra för oss heller. Vi har kommunalt vatten men jag vet inte om något kan finnas där ändå som man inte vill ha. Fast det kan väl knappast läcka in något i vattenledningarna som finns omkring dem, som skulle göra att vi får sämre vatten än resten av Västerås. De lär väl vara täta.

                    Visserligen är det bara scalarerna som har dött men ändå. Varför skulle jag inte kunna ha scalarer när alla värden är perfekta?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #40
                      Kommunalt vatten är ju sällan något problem då det måste hålla god kvalitet, och när det bara är scalarerna som dött och övriga fiskar friska tyder väl det på något annat än bristande vattenkvalitet. Skulle kunna vara kvaliteten på scalarerna som är problemet? Vad gäller PMDD så har jag inte hört om att det skulle vålla några problem vad gäller fiskar eller räkor mm. Inte ens om man kör dubbel normaldos.

                      Kommentar

                      • MariaBj
                        • January 2016
                        • 121

                        #41
                        Hmm, ja, kan det vara så? De är ju köpta från samma butik visserligen. Vet du mer om detta- att det kan vara dålig kvalitet på vissa fiskar, varför, och hur det i så fall visar sig? Jag har inte tänkt så innan.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #42
                          Jo, ibland verkar det vara så att det kommer ut fiskar som är av dålig kvalitet eller odlats under former som gör att dom har svårare att anpassa sig till "normal akvariemiljö". Vet inte ifall du nämnt det tidigare, men hur är det med temperaturen i akvariet?

                          Kommentar

                          • MariaBj
                            • January 2016
                            • 121

                            #43
                            26- 27 grader, på sommaren oftast varmare.

                            Men att testa att köpa scalarer från annan butik nu känns ju oetiskt, ifall de också bara dör.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              #44
                              Vad jag vet så finns det egentligen inte så många anledningar till att fiskar i akvariet dör i förtid, förutsatt att temperatur osv. är i ordning. 1. Nitritchock (nystartat akvarium). 2.Förgiftning (något kemiskt ämne har hamnat i akvariet oftast genom helt olämpliga inredningsdetaljer). 3. Fiskar av dålig kvalitet. Övriga vattenvärden kan man i princip lämna därhän.

                              Kommentar

                              • MariaBj
                                • January 2016
                                • 121

                                #45
                                Höga nitratnivåer kan ju döda fiskar mer på sikt, klor och koppar också väl. Men jag tycker ju att jag uteslutit allt. Och inga fiskar kliar sig eller så, det brukar de väl om vattnet är dåligt. Eftersom bara scalarerna dör så kan man kanske fundera på om det är något fel med dem från början. Men det går väl aldrig att veta när man köper fisk? Eller är det något särskilt man ska fråga efter?

                                Känns tråkigt att behöva välja bort just den fisk som är min favoritart.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...