Hur realistiskt är nitrat=0, och är det för mycket skit i botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    #16
    Bambikill, vad heter det testkit du skrev om? Låter väldigt prisvärt men jag hittar det inte någonstans.... Att köpa testerna separat känns som kapitalförstöring......

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #17
      Ursprungligen postat av MariaBj
      Bambikill, vad heter det testkit du skrev om? Låter väldigt prisvärt men jag hittar det inte någonstans.... Att köpa testerna separat känns som kapitalförstöring......
      JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Discover our product diversity and comprehensive information.




      Jag köpte den med de sex vanligaste/viktigaste - den med NH4 - (dock är det rent tekniskt bara fem, då CO2-testet bara är en tabell där man jämför pH och KH för att utläsa CO2-halt). Men det är ändå billigare än att köpa styckvis. Speciellt med tanke på priserna vissa butiker tar.
      Hornbach var billigast av de jag hittat när jag checkat olika butiker men varuhuset finns kanske inte på jättemånga ställen. (De är öht snorbilliga på det mesta inom akvaristik. Ibland bara marginella skillnader men ibland enorma...) JBLs tester finns dock i de flesta djuraffärer och nätbutiker. (Ibland har vissa butiker mer profilering och isf kanske de bara säljer t.ex. Tetra eller Sera osv). Jag har haft den större väskan också men den var rätt onödig för mig eftersom jag inte bryr mig särskilt mycket om varenda liten halt av varenda litet mikronäringsämne.

      Då köper jag hellre till de jag vill ha, separat. Jag ska köpa det smalare pH-testet imorgon. Väskan har 3-10 vilket duger fint för "vanliga" kar men jag ska ha surare vatten i karet och då blir mätspannet för vagt. Tror att jag skaffar ett GH också eftersom jag är lite nyfiken på hur det är med den saken. Kollade mitt vattenverks hemsida men såg inget. Man kan ju iofs ringa. (Eftersom jag haft problem med mitt KH vore det halvrelevant att se hur kalcium och magnesium ser ut också).

      Tillägg; Hade JBL haft dåligt rykte av någon anledning, hade jag såklart valt något annat. Jag har aldrig hört att t.ex. Sera eller Tetra skulle vara kass - men jag avskyr verkligen deras sunkiga provrör. JBLs flaskor håller forever. Jag har sparat flaskor och sådant från alla tester jag förbrukat, så nu har jag tillräckligt för att köra alla fricking tester på en gång istället för att sitta och vänta och behöva skölja flaskorna mellan omgångarna.

      Jag vet att många tycker att stickorna är okej nuförtiden men jag tycker helt enkelt att man lika gärna kan få mer exakta värden.
      Senast redigerad av Bambikill; 20 July 2020, 21:12.

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #18
        Tack för tipset, jag har beställt samma väska nu då den fyller det mesta av mitt behov just nu (även om koppar och Gh också vore bra att titta på men det kan jag ta sen om det verkar behövas).

        Ja, antingen måste stickorna ha varit helt kass eller så var det något annat än nitrat som var problemet. Rent teoretiskt skulle det kanske ha kunnat vara ammonium? Men det skulle väl i så fall förutsätta att jag av någon anledning inte har någon bakteriekultur vilket vore väldigt mysko. Kanske är strömavbrott flera timmar varje dag när jag är på jobbet .

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #19
          Ursprungligen postat av MariaBj
          Tack för tipset, jag har beställt samma väska nu då den fyller det mesta av mitt behov just nu (även om koppar och Gh också vore bra att titta på men det kan jag ta sen om det verkar behövas).

          Ja, antingen måste stickorna ha varit helt kass eller så var det något annat än nitrat som var problemet. Rent teoretiskt skulle det kanske ha kunnat vara ammonium? Men det skulle väl i så fall förutsätta att jag av någon anledning inte har någon bakteriekultur vilket vore väldigt mysko. Kanske är strömavbrott flera timmar varje dag när jag är på jobbet .
          Hoppas du blir nöjd men jag ser ingen anledning till att du inte skulle vara det Det kan ju vara lite godtyckligt med vilken färg man egentligen tycker att det är - men alla tester är ju på det sättet. Det hade varit sååååå bra om man kunde ha matat in vatten i en maskin och fått ut en prydlig lista med siffror :P När jag jobbat på djurklinik fick jag hjälpa till mycket med testbiten för att labb-damen hade så mycket att göra och stå i. Inte mig emot, det var ganska rofyllt att stå där och pilla med sådant och jag tycker att kemi är roligt. (Mindre kul med leukomalakitgrönt och metylenblått för sedan såg man ut därefter... folk frågade om man gick konstutbildning... haha... man färgar ofta avlivningsvätska med det för att absolut inte kunna blanda ihop sprutor med det och natriumklorid :S Vore lite illa...)

          Stickor... ja du... Jag har sett att många erfarna akvarister verkar köra med det nuförtiden så då måste de ju ha blivit avsevärt mycket bättre men för mig sitter det kvar så hårt i huvudet hur jäkla urusla de jag och min bror testat - var. Min brors fiskar mådde skit och jag misstänkte hans stickor så jag tog med mina dropptester + eget akvarievatten från flera kar som jag själv testat först. Jämförde resultat och de stämde inget vidare. Dessutom visade de noll för klor i dricksvatten, flera tester... Då köpte han en väska istället :P
          Men även bra stickor diffar lite och när jag läste ett konsumenttest om olika stickor, för att jag var nyfiken på hur mycket de förbättrats - tycktes det vara så att vissa stickor diffade för olika värden, i jämförelse med andra. Och lite diffar de alltid. För ett välfungerande kar spelar det ju ingen roll om de diffar lite grann - men om man har problem vill man ju komma åt så exakta värden som möjligt. Eller i uppstart - där allt är så viktigt. Eller när man har specifika förhållanden man vill åt och behöver mer exakta mätvärden.

          Jag tror nog faktiskt att det måste varit rötterna för dig, om problemet löst sig nu. Jag menar - förruttnelse skapar ammoniak/ammonium (jag har inte riktigt kläm på det där men ammoniak avsöndras och ibland omvandlas det till ammonium, om jag förstått det rätt. Ska läsa riktigt detaljerat om det men har fokuserat på att avhjälpa hela problemet i stort) --> massor av nitriter --> massor av nitrater. Så det är ju logiskt. Och fiskarna strök med av överflödet av de två förstnämnda. Eller det sistnämnda men det ska ju till väldiga mängder av det och att du skulle haft noll - finns bara inte. Då skulle du ju inte ha den andra delen av cykeln öht och det vore ju helt sinnessjukt märkligt. Helt omöjligt, till och med - att ha det ena men absolut nada av det andra. För det finns mig veterligen ingenting som skulle fullständigt radera grupp två av bakterier - men inte grupp ett.
          Men enormt överskott av rubbet skulle kunna sänka ditt KH och pH till nivåer där floran slutar fungera.

          Hur menar du med strömavbrott? Nu blev jag förvirrad Tempfluktuationer? (Fast jag tror att vi kan utesluta dagliga, regelbundna strömavbrott, oavsett Lol...)


          Jag tyckte först att det kändes helt otroligt för mig (om du orkar ta dig igenom den långa genomgången i min projekttråd, kan du ju kika eftersom det är i grund och botten exakt samma problem - för jag fick enorma problem i den här uppstarten och orsaken var just rötter och grenar. Framför allt grenar) att nya rötter och grenar skulle ställa till saker så sjukt mycket som det gjorde hos mig, men jag var misstänksam.

          Jag läste otroligt mycket om saken och det diskuteras väldigt lite om saken pH (i samband med skenande halter av NO2 och NO3)-->påverkan på KH även om motsatsen är en etablerad sanning och ren fakta.
          Att rötter skulle påverka pH och KH så extremt, från dag till dag, som det tycks ha gjort hos mig - var något som de flesta fann helt otroligt när jag pratat med folk, kollat forum och läst. Men jag hittade några artiklar där skribenten - som ändå hade 30+ års erfarenhet - stenhårt säger att tanniner + NO2 och NO3 fräter bort KH. Och när jag började åtgärda saker utefter den principen - ändrades allt. Idag har jag vattenvärdena under kontroll men kommer ändå att få manipulera pH/KH framöver. Men allt slog om efter att jag började rätta till värdena med stora, dagliga vattenbyten och annat.
          Nu är problemen det som de galna värdena orsakade... ohyra och begynnande algtillväxt. Men jag jobbar på det nu - en sak i taget

          Kommentar

          • MariaBj
            • January 2016
            • 121

            #20
            Hmm.... fick du ta bort grenarna och rötterna eller cyklade det in sig och började funka ändå sedan? Jag är lite rädd för att lägga i ny rot men måste ha åtminstone en liten eftersom det finns två malar i akvariet, som nog sörjer sin härliga rot (men säkert gläds åt den förbättrade vattenkvaliteten). Jag har nog tyvärr utvecklat en viss rotfobi .

            Med strömavbrotten menade jag att om pumpen står stilla i många timmar, och det därför inte blir tillräcklig syresättning inuti filtret, så dör bakterierna där. Men att detta skulle ske upprepat och obemärkt är väl som sagt inte helt sannolikt . Dessutom borde det ändå finnas bakterier kvar i bottenmaterialet .

            Stickorna har visat noll nitrit också, samt bra KH och PH. GH på gränsen nedåt först så jag har tillsatt små mängder magnesium och kalcium, vilket rätat upp det. Det är mjukt vatten där jag bor. Stickorna mäter inte NH4.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #21
              Ursprungligen postat av MariaBj
              Hmm.... fick du ta bort grenarna och rötterna eller cyklade det in sig och började funka ändå sedan? Jag är lite rädd för att lägga i ny rot men måste ha åtminstone en liten eftersom det finns två malar i akvariet, som nog sörjer sin härliga rot (men säkert gläds åt den förbättrade vattenkvaliteten). Jag har nog tyvärr utvecklat en viss rotfobi .

              Med strömavbrotten menade jag att om pumpen står stilla i många timmar, och det därför inte blir tillräcklig syresättning inuti filtret, så dör bakterierna där. Men att detta skulle ske upprepat och obemärkt är väl som sagt inte helt sannolikt . Dessutom borde det ändå finnas bakterier kvar i bottenmaterialet .

              Stickorna har visat noll nitrit också, samt bra KH och PH. GH på gränsen nedåt först så jag har tillsatt små mängder magnesium och kalcium, vilket rätat upp det. Det är mjukt vatten där jag bor. Stickorna mäter inte NH4.
              Jag tog bort grenarna omedelbart när jag fattade att det var de som ställt till det... då hade de varit i karet typ fyra dagar eller kanske fem - något sådant. Jag hade uppe dem några gånger och torkade/skrubbade av lite slem och drog av lös bark som börjat lossna och då började jag tänka att det nog inte var en hit att barklagret ruttnar så fort. Ett par dagar senare var alla värden genom taket och då hade karet haft innehåll i runt sju dagar totalt... filterstarten var typ dagen innan jag fick i den första roten - något sådant. Fick börja med massiva vattenbyten direkt och efter någon dag fattade jag att det var ormhasseln som ställde till det och den åkte ut illa kvickt. Mangroven har säkerligen bidragit men det var ormhasseln som var den stora boven. Den hade börjat ruttna totalt (fast den var typ säkert 5 år gammal, snustorr och en del av grenarna hade varit i kar förut - dock bara ett kort tag) och avgav sjuka mängder ammoniak. Sparade den ett dygn i en hink i avklorerat vatten och bestämde mig för att testa vattnet. Strax efter att jag satt i dem var värdena knappt mätbara. Efter 18 timmar var det en rejäl mätning av NH4... så jag fann boven :S

              Mangroven har fortsatt sänka pH och tanninerna då förmodligen lakat ur KH, men framför allt var det säkerligen de galna värdena av NO2 och NO3 som käkade upp alla karbonater för mig. Det började inte ge sig för efter en vecka med massiva vattenbyten och ursinnigt rensande av minsta lilla skräp därinne...
              Problemet i mitt fall var att cykeln kom igång så helvetiskt fort och jag var totalt oförberedd på det. Och innan jag hann få ut grenarna hade de avgett enorma mängder ammoniak. Hade jag haft djur därinne hade de dött allihop... eller snarare frätts bort :S Urk.

              Jag har liksom aldrig haft så stora rötter för jag har haft annan inredning i de större kar jag haft. Enorma mängder växter i de flesta - och i ett annat större mest sten. Alla rötter har varit små och jag tänkte inte på att stora rötter skulle kunna orsaka fullt så mycket oreda så jag blötlade dem bara typ ett dygn och skrubbade kanske inte tillräckligt bra... Jag tänkte ju att jag skulle ha svartvatten så det var ju bara bra om de släppte i vattnet... -__-
              Eh... nej. Det var det inte. Inte i de mängderna Men kaoset orsakades till största del av grenarna, det är 100 % säkert för de hade ruttnat och det fanns inget annat därinne som kunde ha släppt sådana mängder ammoniak. Inga djur, inte särskilt mycket ruttna växtdelar, inga snäckor som låg och ruttnade... ingenting annat än grenarna.

              Men självklart kan man ha rötter Mina tycks ha släppt ifrån sig det mesta av tanninerna nu för de färgar inte vattnet längre. Jag köper alltid rötter som är så solida som möjligt, jag undviker dem som smular och tycks ha mycket yta där träet är uppluckrat. Men skrubba dem ordentligt, blötlägg ett bra tag (iaf längre än ett dygn :P ) och byt vatten varje gång det blivit brunt för då har du pejl på hur mycket de släpper. När de inte färgar vattnet så mycket, så har de ju lakat ur det värsta
              Och när de åker i kan du ju övervaka pH och KH så ser du
              Det tar åratal för en stor rot att ruttna, så länge den inte är helt porös och smulig. Jag har vissa smårötter som säkert är över 10 år gamla (iofs har de inte legat i vatten på åratal nu) och de tycks vara lika solida fortfarande, när de varit i karet i omgångar när jag rumsterade om.

              Men vill du prompt inte ha det igen så kan du ju tänka ut annan inredning och så får malarna ha en liten att snaska på Men jag tänker absolut inte banga rötter framöver heller, men däremot tänker jag se till att få dem renare och laka ur dem ordentligt. Bättre att sköta pH manuellt än att låta trä ta hand om det godtyckligt :S


              Näe att du skulle ha strömavbrott nonstop tror jag inte på. Jag menar, det borde du väl ha märkt på annat tycker jag? Frys och grejer. Bakterierna dör ju inte på nolltid heller. Och i ett ingånget kar är ju floran så stor (ska iaf vara) att den inte borde ta särskilt lång tid på sig för att regenerera ens om något mördat delar av den.

              What? Mäter de inte NH4? Vad dumt. Jag menar, då kan ju folk stå med ett nystartat kar och tro att allt är finfint när man inte har NO2 och NO3 - när det kanske beror på att man inte har NH4 heller... Och om det inte funnits något av det sistnämnda - kan ju inte övriga heller finnas. Och för övrigt - om man hade höga värden av det första - men inget av de andra - skulle man ju veta att cykeln inte fungerar. Jag försökte förklara det här med "perfekta värden" för en noob i en tråd men jag vet inte om det gick hem. (Du fattar givetvis principerna men jag menar att det är helt sjukt att de inte visar NH4. Dock kan det ju vara att det testet inte lämpar sig i kombo med övriga tester, på en enda remsa - men då borde de ju stoppa med separata stickor för det, tycker jag...) Det är därför jag hatar att butiker prackar på nybörjare stickor... visst, de kanske är mer benägna att testa om det är enkelt - men om de då har noll koll så tror de ju att allt är finfint om de inte vet hur en cykel funkar :S
              Så problemet med stickor är egentligen inte bara vad de mäter och hur exakt - utan även att de är "farliga" för folk som inte brytt sig om att sätta sig in i saker, och vaggar in folk i en falsk trygghet :S

              Och det borde följa med ordentliga broschyrer med alla fiskköp om man är nybörjare... :S GAH!


              Det måste nästan ha varit något fel på stickorna... noll nitrater liksom... och noll nitriter är också otroligt när du har saker som faller sönder i karet i snabb hastighet :S
              Det är ju då om du hade haft en totalt obefintlig bakterieflora men då borde ju ingenting ha överlevt därinne öht. Så det tror jag inte heller på.

              Kommentar

              • MariaBj
                • January 2016
                • 121

                #22
                Nä, det där med strömavbrott var menat som ett skämt .

                Jag ska återkomma när jag fått hem de nya testerna och använt dem, och rapportera hur värdena skiljer sig från stickornas.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #23
                  Ursprungligen postat av MariaBj
                  Nä, det där med strömavbrott var menat som ett skämt .

                  Jag ska återkomma när jag fått hem de nya testerna och använt dem, och rapportera hur värdena skiljer sig från stickornas.
                  Hahaha Hmm, ja, jag fick inte ihop det riktigt

                  Ja, det vore ju intressant att veta hur värdena ser ut i jämförelse för något är ju väldigt märkligt med avläsningarna tidigare.

                  Kommentar

                  • MariaBj
                    • January 2016
                    • 121

                    #24
                    Hmm..... stickorna verkar stämma rätt bra faktiskt. Inte ens 1 mg/l nitrat. Ingen ammonium. Ändå ser jag nu återigen kluven fena på åtminstone en fisk. Vad kan då vara fel, om fiskarna fortfarande inte är helt ok? Jag blir livrädd att det ska vara något som inte går att åtgärda. Vad är nästa sak att kolla upp? Klor? Koppar? Men jag använder vattenberedningsmedel som även ska eliminera kloraminer, och då borde detta väl inte vara problemet, eller kan det det ändå? Kanske får starta en ny tråd och se om någon vet vilka symptom klor och koppar ger på fiskarna .

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #25
                      Ursprungligen postat av MariaBj
                      Hmm..... stickorna verkar stämma rätt bra faktiskt. Inte ens 1 mg/l nitrat. Ingen ammonium. Ändå ser jag nu återigen kluven fena på åtminstone en fisk. Vad kan då vara fel, om fiskarna fortfarande inte är helt ok? Jag blir livrädd att det ska vara något som inte går att åtgärda. Vad är nästa sak att kolla upp? Klor? Koppar? Men jag använder vattenberedningsmedel som även ska eliminera kloraminer, och då borde detta väl inte vara problemet, eller kan det det ändå? Kanske får starta en ny tråd och se om någon vet vilka symptom klor och koppar ger på fiskarna .
                      Hmm. Det bästa vore ju såklart vid runt nollan NO2 men det är ju fortfarande på en klart icke-livsfarlig nivå. Den första bakteriegruppen funkar ju uppenbarligen fint iallafall - eftersom du har NO2 men ingen NH4. Hur många vattenbyten har du gjort sedan roten åkte ur då? Kanske det funnits ett stort överskott som sakta lakats ur och tagits om hand av systemet? (Vattenbyten är ju såklart till för att få bort NO3 men NO2 försvinner ju det också om man byter mycket vatten). Om du nu hade massor av nitriter i vattnet då, så kanske inte bakterierna hann ta hand om en plötslig spik men sedan jobbat ikapp. Eller något. Kloraminer är det ju iallafall inte om du använder vattenberedningsmedel.
                      Koppar har jag inte den blekaste aning om hur det påverkar fisk. Det dödar skaldjur men fisk... no idea. Dödar gör det ju såklart - det dödar ju allt i extrema nivåer, inklusive människor - men det måste ju vara enorma mängder som förekommer i ditt vatten i så fall. Om du inte råkar ha gamla rör där du bor eller abnormt kranvatten på något sätt - borde det ju knappast förekomma på nivåer som skulle döda eller skada fisk.

                      Höga värden av "de tre" ger ju diverse skador på fisk - både externa och interna - och om de väl påverkats tar det ju tid innan skadorna läkt. Om fenskadorna ser friska ut - dvs inte röda, inflammerade eller såriga - så är de ju på läkningsvägen troligen. Kanske den aldrig läker ihop helt men om fisken ser ut att klara sig fint med en trasig fena så är det ju helt okej. Jag har sett fisk leva med rejält decimerade fenor som inte fixat till sig efter skador - men ändå klara sig bra.
                      Senast redigerad av Bambikill; 23 July 2020, 22:02.

                      Kommentar

                      • MariaBj
                        • January 2016
                        • 121

                        #26
                        Nej, alltså, det är NO3 som finns i mycket liten (för liten) mängd. Har inte ens kollat NO2, dels inte hunnit och dels verkar det osannolikt utifrån övriga omständigheter....

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #27
                          Ursprungligen postat av MariaBj
                          Nej, alltså, det är NO3 som finns i mycket liten (för liten) mängd. Har inte ens kollat NO2, dels inte hunnit och dels verkar det osannolikt utifrån övriga omständigheter....
                          Ahhh. Jag var stensäker på att jag läste nitrIT... My bad. Jag såg nu att det stod nitrAT... Det är därför jag nästan alltid skriver de kemiska beteckningarna istället - för jag måste gå tillbaka och kolla hela tiden "stod det/skrev jag - nitrIT eller nitrAT?" :P

                          Men tja... finns det NO3 så finns det ju NO2. Men om NH4 är obefintligt - och NO3 lågt - så kan ju inte NO2 heller finnas i några direkta mängder.


                          Min gissning är iaf att uppkommande skador nu (för jag fattade det som att den här fenans skada dykt upp nu i det senaste) beror på tidigare förhållanden och att resultaten som dyker upp nu, är efterdyningar av tidigare skeva förhållanden - eftersom du haft kontinuerligt förekommande sjukdom på fiskarna. Fast du skrev nog aldrig exakt vad som varit fel med dem (jag kan iaf inte hitta något om saken i tråden, såvida jag inte är blind?) men det verkade som att det var samma problematik hela tiden eftersom du nu skrev "återigen en kluven fena". Är det fenröta (vilket känns troligt, IMO - både utifrån bakgrunden med gravt ruttnande rot som MÅSTE ha förpestat vattnet rejält, + skador på fenor) så poppar det ju upp när fiskarna är i svagt/sårbart skick och det lär de ju vara fortfarande - och ett tag till - innan vattenmiljö och invånare hämtat sig.

                          Men då ser ju vattnet bra ut nu iallafall. Då borde du ju kunna dosera upp med lite nitrater för att få det till en sund balans - utan att störa något annat. För att låta dem ackumuleras naturligt just nu - ser iallafall jag som en ganska dålig idé med tanke på att karet nog bör hållas så rent som möjligt tills du rett ut vad som är fel med fiskarna. Om det är fenröta behöver ju karet hållas renare än normalt för att minska förekomsten av skiten som orsakar det. Men det gäller ju iofs för det mesta i sjukdoms/skadeväg. Ju renare miljö - desto mindre sekundärproblem för sjuka individer

                          Jag hade satt den med fenan i en karantänstank. Både för att utvärdera, eventuellt behandla den (vilket jag nog hade gjort. Alltså för fenröta. För om tidigare fiskar dött efter liknande symtom - förlorar du inget på att behandla den och se vad som händer) och för att se hur de övriga mår framöver. Om du då ser samma sak hos dem, kan du dra slutsatsen att det definitivt är något smittsamt för jag tror inte att det handlar om någonting i vattnet. Bara att vattenkvaliteten som roten med största sannolikhet orsakat, har gett det grogrund. För nu är vattnet rent men om fiskarna fortsätter uppvisa symtomen - har du något skit i tanken. Och min gissning är fenröta pga antingen svamp eller bakterier men svamp borde du ha sett. Att koppar skulle förekomma i så stora mängder att det skulle ha ihjäl fiskarna - tror jag inte är rimligt. (Och länken jag delade i den andra tråden nämner för all del vävnadsskador men däremot verkar de andra symtomen för kopparförgiftning vara mer typiska). Klor dödar ju genom kvävning typ. Men det kan ge bränna också såvitt jag förstår - men att det skulle sitta på endast fenor, utan att påverka andning och gälar - låter ytterst otroligt. Så är de huvudsakliga symtomen på fenor - finns ingen anledning att misstänka annat än just fenröta.

                          Om någon annan har någon annan misstanke så är det ju något att ta med i beaktande givetvis

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            #28
                            MariaBj Hur märkte du på roten att den ruttnande? Luktade den och var mjuk,? Så jag vet om det skulle hända mig

                            Kommentar

                            • MariaBj
                              • January 2016
                              • 121

                              #29
                              Jag startade den här tråden därför att fiskarna fick kluvna fenor och dog, förstod inte vad som skitade ned vattnet men fick tips här av Åheim att en ruttnande rot skulle kunna vara en sak som kan ställa till det. Hade inte tänkt på det förut och hade inte tagit upp roten på bra många år. När den väl kom upp var den liksom helt geggig under, det gick att ta loss bitar som var rätt upplösta och den luktade inte jättegott. I övrigt hade jag under en längre tid noterat att den hela tiden blev tunnare och tunnare, men jag trodde att det berodde på att malarna åt på den. Ungefär så .

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                #30
                                Ursprungligen postat av MariaBj
                                Jag startade den här tråden därför att fiskarna fick kluvna fenor och dog, förstod inte vad som skitade ned vattnet men fick tips här av Åheim att en ruttnande rot skulle kunna vara en sak som kan ställa till det. Hade inte tänkt på det förut och hade inte tagit upp roten på bra många år. När den väl kom upp var den liksom helt geggig under, det gick att ta loss bitar som var rätt upplösta och den luktade inte jättegott. I övrigt hade jag under en längre tid noterat att den hela tiden blev tunnare och tunnare, men jag trodde att det berodde på att malarna åt på den. Ungefär så .
                                Tack så mycket! Så jag vet vad jag ska hålla uppsikt och kolla efter om något skulle strula.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...