Vattenbyte med pH skillnad mellan kar och kran.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    Vattenbyte med pH skillnad mellan kar och kran.

    Om jag har närmare pH 8 i mitt kranvatten och sänker mitt pH i akvariet med hjälp av CO2 och torv - Hur gör jag då egentligen vid ett vattenbyte? Det skall tydligen finnas risker med att ändra pH för hastigt och ett 30% vattenbyte lär ju påverka pH på kort tid.

    Finns det något bra ämne att tillföra det nya vattnet innan man häller det i akvariet? Eller är det en regntunna ute som gäller? Regnvatten är säkert tillräckligt surt.
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Använder du regnvatten kan jag nästan lova dig att du får med mycket, mycket olika sorters skit!
    Jag har aldrig behövt sänka mitt vatten, men jag har hört att du kan testa att filtrera det nya vattnet genom torv, vilket ger det lägre pH. Annars finns det ju dyrt torvextrakt att köpa...
    (testa det första alternativet=)
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Vad sänker du till

      Jag har 7.4 och sänker till 6.2.
      Och byter vatten direkt ifrån kranen utan problem.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #4
        Mitt kranvatten är 8,3 (8,5 enl. Va-verket) och jag sänker det till 6,8. Inga som helst problem.
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Peter F:
          Hur sänker du? CO2?
          När du byter vatten, tar du ditt 8,3 vatten rakt ner i baljan då?

          Hur lång tid tills du har 6,8 igen?

          Kommentar

          • Peter_F
            • October 2003
            • 693

            #6
            Jag sänker PH med CO2 tub. 3-4 bubblor/sek. Jag har under en längre period minskat användning av bikarbonat för att KH ska återgå till kranvattnets ursprungliga. På så sätt har PH smygit ner från 7,2 till 6,8. Jag byter 90L på ett 300 kar så PH stiger ju inte till 8,3 i hela karet. Jag gör vb på kvällen. På morgonen är värdet "normalt". Det är igentligen bara de sista timmarna innan belysningen slocknar som CO2 pumpas i, men det verkar räcka för att karet ska stabiliseras.
            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
            Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Ok! Tack för info!

              Då vet jag att jag troligen har mitt önskade värde relativt snart efter ett vattenbyte.

              Nästa steg är omsätta alla fantasier i verklighet....

              Kommentar

              Arbetssätt...