sockerlösning till akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    sockerlösning till akvariet

    Jag har nyligen varit med och diskuterat för och emot salt tillsats i akvarievattnet.

    Och gäller det inte <b>salt </b>så gäller det <b>sött</b>.

    Så nu kommer en ny fråga (men jag kan nästan gissa att svaren inte blir så många eftersom jag sökte igenom forumet och fann egentligen bara ett inlägg - Rickard Berg tror jag) som berörde detta ämne.

    Anders Cassel skrev i sin bok om Killis om en metod som han fått från den legendariske JJ Scheel om att rena vattnet med sockerlösning (som hjälper bakterierna på traven).

    Cassel beskrev att han var 14:e dag tillsatte 1 ml 2%-ig sockerlösning per liter akvarievatten för att hålla vattnet rent. Och att man måste börja med detta när akvariet var nyinrett annars kunde det gå illa. Jag har själv aldrig prövat detta.

    Men jag undrar om någon gjort det eller ens hört talas om det?
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Så ingen har ens hört talas om det?
    Eller vill medge att de hört något om detta.....
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Linus Skärbring
      • January 2004
      • 96

      #3
      Lite sent för aprilskämt idag kanske?

      Kommentar

      • AndreasW
        • November 2003
        • 5

        #4
        Jag har läst exakt det samma i samma bok... Dock enda gången under X antal år med akvarium som jag stött på det också.
        Eller? Nu när jag rannsakar minnet har jag stött på det i samband med vattenrening i industriformat. Alltså ett reningsverk, men då var det snack om alkohol också... Alltså inte tillsammans men med samma effekt. Synd bara att jag inte minns vart jag läst/sett det..

        Kanske finns någon där ute som sitter på en förklaring?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Socker och alkohol (eller rågextrakt) kan användas för att reducera nitrat. Kan vara det som det hänsyftas till. Jag har använt det i saltvatten, men i sötvatten är det nog mer rationellt att helt enkelt göra ett vattenbyte.
          Det är inte heller helt riskfritt att pytsa i socker.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Som jag fattat det nu - efter att läst genom det noggrannare än tidigare - rör det sig om att rena vattnet via växtligheten.

            Tillsatsen av sockerlösningen skall i princip vara en CO2-tillsats (sockret spjälkas till koldioxid och etanol i akvariet). Och har man rumsvis med akvarier som Scheel eller Cassel hade var det här med mäskflaskor till varje akvarium i praktiken omöjligt.

            Det finns en diskrepens mellan Scheel och Cassel om koncentrationen på sockerlösningen. Scheel skriver 5% medans Cassel skriver 2%.

            Jag har scannat texten från Scheel som finns på länken nedan:
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=180177

            Som fotnot kan nämnas att Scheel startade upp ett nätverk av killi-intresserade akvarister världen över som var aktivt för 40 år sedan och som i sin tur var början till alla killisällskap världen över.

            /Erik
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det är ingen som vet vad som egentligen händer när man tillsätter kolhydrat till vattenmiljö, MEN man vet att a) det blir en bakterieblomning, b) gröna alger dör, c) nitrat försvinner, d) pH börjar vingla, e) löst syrehalt sjunker kraftigt.

              Alltihop inom loppet av ett par dagar. Det är den kraftiga ökningen av syreåtgången i akvariet som gör det hela riskfullt; har man mycket nitrat i vattnet kan bakterieblomningen orsaka syrebrist även om man har mycket stark cirkulation. Det finns exempel på att folk har dödat alla djur i sina korallrevsakvarier på detta sätt.

              Man *tror* att vad som händer med nitraten är att eftersom kolhydrat är ett obalanserat näringsämne, så tar bakterierna upp kväve ifrån nitrat för att kunna växa. Varför algerna dör är ännu oklarare, men de mikrobiologer jag pratat med gissar att bakterierna avger toxiner som dödar grönalger men, av nån anledning, inte högre växter och inte cyanobakterier.
              Helt säkert produceras CO2 och etanol (och en uppsjö olika andra biprodukter) också, men det är troligen inte huvudgrejen.

              Effekten av kolhydrat i vatten upptäcktes under 80-talet* när en bonde dumpade hö i en sjö som brukade ha algblomningar varje år. I mitten på 90-talet testade jag sackaros och fruktos i mitt korallrevsakvarium efter att själv ha sett råghalm (cellulosa) användas för att stoppa en algblomning i en skotsk sjö.
              Detta är också grunden i t.ex. Duplas halm (barley straw) filter, och i produkten AZ-NO3 (som använder maltos, vilket lär skall vara säkrare än sackaros).

              Allstå: ingen vet idag egentligen hur det går till, men visst funkar kolhydrater om man vill bli av med nitrat. Enligt min ringa mening är det dock för sötvattensakvarister billigare, säkrare, och effektivare att helt enkelt göra ett vattenbyte istället.

              * Det var väldigt intressant att se den där texten; om Scheel skrev det där på 60-talet var han nog först med att upptäcka detta. Fast jag tror inte på hans förklaring av mekanismen eftersom man kan reducera bort nitrat med socker även i mörklagda akvarier helt utan växter.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Tack för mycket intressant och tankeväckande information ovan.
                Fann denna länk:
                http://www.exit109.com/~gosta/pondstrw.sht

                Ibland är "teorin" klar som korvspad, men efter ett decennium eller två är det uppenbart att förhållandena är annorlunda. Upplevt många exempel på detta inom proffesionen. Jag vet ännu bara inte hur jag i praktiken skall utnyttja dessa nya fakta.

                Ursprungliga metoden från Scheel hade ju sina uppenbara användningsområden - om man hade ngt akvarium med mkt speciellt vatten, säg t ex avhärdat vatten i Uppsala - eller - om man ville ha bra tillväxt av växter i flera små akvarier. Eller - g*d förbjude - för många akvarier. Skulle detta kunna användas som mot alger är det ju en helt ny indikation. Jag har aldrig varit ssk hysterisk när det gäller alger men ibland är de ju inte "so nice"... / Erik
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • ShadowDawn
                  • August 2003
                  • 313

                  #9
                  Azur : Om man då har ett "rent" växtkar utan minsta firre.
                  Skulle man inte då kunna använda sig av socker för att få
                  fram CO2?
                  Det finns ju då inga fiskar som behöver syre, så då spelar det
                  ingen roll om vattnet är syrefattigt, eller?
                  Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

                  Kommentar

                  • Diamen
                    • January 2004
                    • 208

                    #10
                    Varför skulle man ha ett rent växtkar utan firrar när firrarna lyfter fram växtkaret till ett ekologiskt system, Det blir ju mer naturligt med några firrar i ett växtakvarium.
                    Med vänliga hälsningar

                    Martin, Susanne och Sebastian

                    http://diamen.no-ip.com

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Diamen
                      Varför skulle man ha ett rent växtkar utan firrar när firrarna lyfter fram växtkaret till ett ekologiskt system, Det blir ju mer naturligt med några firrar i ett växtakvarium.
                      Av samma andledning som man har ett malavi med bara fisk och inte en enda växt?
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        ShadowDawn: CO2 får du fram mycket bättre och säkrare genom att köra mäsk-i-PET-flaska metoden, och du vill ju dessutom inte ta bort allt nitrat ur vattnet i ett växtakvarium.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...