Vattnet blir inte helt klart!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Duchess
    • September 2019
    • 4

    Vattnet blir inte helt klart!


    Har ett nytt Juwel Lido 120L. Varit igång i lite mer än 2 veckor. Jag lyckas inte riktigt med vattnet. Jag vill ha det kristallklart men det ser ut som om någon skvimpat i lite mjölk i det. Testerna ser bra ut. 1/3dels vattenbyte gjordes för 4 dagar sen. Pumpen är en Juwel Bioflow super. Har haft i både aquasafe och crystalclear-medlet. Vad gör jag för fel?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Troligen gör du inget fel men det kan ta ett tag innan balansen infinner sig och då kommer det klarna så oroa dig inte!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Duchess
      • September 2019
      • 4

      #3
      Okej. Jag får försöka ha lite tålamod alltså

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ja och i mitt fall tog det nåt år innan jag kunde hålla fingrarna i styr och istället bara låta akvariet vara. Jag var där och sköljde av filtret var 3,e dag, möblerade om konstant och matade för mycket och vattenbyten stup i ett... nu 15 år senare så låter jag filter vara i fred minst ett par månader och delvattenbyten varannan vecka ungefär, beror ju på hur mycket fisk det finns i akvariet.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Duchess
          • September 2019
          • 4

          #5
          Har bara gjort ett delvattenbyte. Byter den översta filtkudden i pumpen en gång i veckan då den lätt blir geggig. Annars har jag inte pillat så mycket i det. Har börjat med två malar, fyra guppys, fyra guldmollys och 10 rosentetror. Tanken är väl att utöka men vill vänta då det är såpass nytt än. Har beställt ett extra fosfat-filter till pumpen som jag hoppas ska hjälpa lite också
          Senast redigerad av Duchess; 18 September 2019, 23:31.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Låter kanon det
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • SirCapper
              • September 2019
              • 6

              #7
              Jag köpte vit sand/grus och den avger typ mjölkliknande damm och skum. Har du kanske köpt samma sand?

              Kommentar

              • Duchess
                • September 2019
                • 4

                #8
                Har börjat misstänka att jag inte tvättade sanden tillräckligt
                Men det blir bättre och bättre sen jag satte in fosfat-filtret Snart helt utan det grumliga!

                Kommentar

                Arbetssätt...