vilka tester behöver jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    vilka tester behöver jag?

    jag ahr hittills bara testat ph och nitrit..

    men vilka fler värden bör man testa? på zoo hade dom en hel box med testprylar som dom vill sälja till mej..men tänkte att jag kanske inte tjänar något på det, kanske..

    har för övrigt koi, pleco och väderål
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    #2
    Själv har jag inte en enda test, men det jag tror att nitrit och PH är de viktigaste att ha. Sen kan man alltid kolla KH, Nitrat och andra saker ifall man vill veta mer
    Har ingen superkoll på testerna numera.

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Somliga skulle kunna säga så här:
      Inga tester alls.

      Så var det på 60-talet när jag startade första gången.
      På 70- och 80-talet testade jag ph och dh men bara när jag aktivt förändrade vattnet.

      Så kunde man då klara sig utan egentliga tester så varför kan man inte nu. Jag har observerat att det finns fler tester att tillgå idag och det kanske kan behövas när ngt går på tok för att ta reda på varför det gick fel, men jag tror inte man måste bevaka sitt akvarium med en massa tester om det verkar gå bra.

      Men eftersom testerna finns så vill butiken sälja dem till dig och varför kan du nog förstå själv.
      Inget ont egentligen om att affärerna försöker sälja sina varor men man bör alltid ha det i baktanken
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • gurkan
        • March 2003
        • 632

        #4
        håller med erik där, jag använder inga tester alls
        corydoras.

        Kommentar

        • tep
          • March 2004
          • 77

          #5
          erikthur har rätt i att man på 60 och 70 talet inte använde tester till vattnet. på 80 talet började dom komma mer och mer.. vilket beror på att vattnet som vi får ur kranen blev "bättre". bättre för oss, alltså, inte för fiskarna. Idag är vattnet ännu sämre för fiskar (naturligtvis beroende på var man bor). Sedan har man lärt sig mer om vattnet, akvarister vill efterlikna de naturliga vattnen som fiskarna kommer ifrån och då behövs det tester..
          Vilka tester du behöver beror på vilka fiskar du har, men Ph och nitrit är standard. det bör alla ha hemma, man behöver inte ha gärnkoll på vattnet, leverfiskarna och allt är frid och fröjd, då behöver man ju inte kolla, men får man problem så..
          Jag skulle tex. aldrig kunna ha mina rockor om jag inte kunde hålla koll på nitraten (No3) i akvariet, för de stendör om det blir för högt.
          tep

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Att sköta vattnet är A och O och för att sköta vattnet är det bra att genom tester veta vilket vatten vi erbjuder fiskarna.
            Att inte testa vattnet verkar för många här på Zoopet att "leka Allan" "-se vad duktig jag är jag använder aldrig tester" vilket medför att en som är nybörjare också vill vara duktig så de har inte en susning hur deras vatten är och de hela slutar med ett inlägg i sjukdomar.
            Kolla vad det står under ämnet sjukdomar.
            pH, KH nitrit, nitrat, ammonium, är de tester som är nödvändiga för att ge fiskarna ett bra vatten.
            Cu och CI kan vara nödvändig innan man köper ett akvarium.
            PO4, Fe, för växter.
            O2 kan vara överkurs, men en varm sommar dag kan den vara bra att ha.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Att inte testa vattnet verkar för många här på Zoopet att "leka Allan" "-se vad duktig jag är jag använder aldrig tester"
              Allt oftare kommer det inlägg från dig där du säger att folk spelar Allan. Folk som inte tvättar filterna spelar Allan. Folk som inte slamsuger bottnen spelar Allan. Och nu sist så spelar man Allan om man inte testar sitt vattnen.
              Jag undrar:
              1: är det för att du har slut på "bra" argument?
              2: Är det possitivt eller negativt att spela Allan?
              3: Vem fan är Allan och vad tycker han

              MVH
              Magnus
              (Alltid Allan)

              PS: Klart att det är kul med tester, ju mer tester man har desto mer lär man sig om vattnet. Men mina tester har alla gått utanför bäst före datum, efterssom jag inte har funnit någon anledning att använda dom regelbundet. Numera köper jag hellre fiskar än tester, tittar hellre på fiskarna och njuter av vad jag åstadkommit i stället för att testa vatten (Allan?)DS
              min zoon

              Kommentar

              • small
                • January 2003
                • 470

                #8
                Detta är hämtat från menyn på Zoopets första sida under rubriken "Akvarievatten".
                Döm själva vad som är rätt eller fel!

                <b>Tester
                Som framgått behöver man en del enklare vattentester som alla finns att köpa i akvarieaffärerna. När du startar akvariet bör du som minimum ha följande tester: pH, KH, NO2 (nitrit). Testa vattnet ofta i början, efter en dryg månad räcker det med en gång i veckan.</b>

                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                Att måla är ingen konst.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Kramfors
                  Att sköta vattnet är A och O och för att sköta vattnet är det bra att genom tester veta vilket vatten vi erbjuder fiskarna.
                  Att inte testa vattnet verkar för många här på Zoopet att "leka Allan" "-se vad duktig jag är jag använder aldrig tester" vilket medför att en som är nybörjare också vill vara duktig så de har inte en susning hur deras vatten är och de hela slutar med ett inlägg i sjukdomar.
                  Det har ingenting med att "leker allan" att göra när jag avsiktligt avstår från att testa vattnet.
                  Jag tror att tester kan vara bra att förklara när ngt gått fel. Däremot tror jag inte att man skall leta efter möjligen felaktiga värden genom att använda ett batteri av tester. Man riskerar att hitta ett felaktigt värde - som kanske inte alls behöver åtgärdas.
                  Det finns många paralleller inom medicinens värd där man riskerar att behandla ett "värde" som inte är en sjukdom egentligen...
                  Än värre om man hittar ett felaktigt förhöjt eller sänkt värde pga testet inte mäter korrekt. Jag tror inte alla saluförda tester har den kvalitetskontroll som vi begär i medicinska sammanhang. Och där måste vi se upp med så kallade "slumpsignifikanser". Dvs om man testar på 20 olika förhållanden så måste man förvänta sig att ett värde faller ut felaktigt även om det i verkligheten är normalt.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    De vattenvärden jag testar är:
                    Nitrit, om jag är osäker på balansen i karet, vid mysko doft, eller om fiskarna beter sig underligt.
                    Nitrat som Nitrit men även om växterna börjar må dåligt... då kan man ha för lite nitrat.
                    pH och KH i mitt Tanganyikakar där jag mekar med bikarbonat för att höja dessa värden.
                    Fe för att kontrollera om TMG dosen är ok.
                    NH3 för att kolla ammonium i det kar där pH är över 8.

                    Jag testar inte i tid och otid... man lär sig med tiden att "känna av sina kar", detta trots att jag inte heter Allan. Men jag har i alla fall testerna hemma för att snabbt kunna ställa diagnos när det inte är som det ska.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Som ni skriver får man det intrycket att inte behöva testa vattnet.
                      Nanc hade stora problem med nitrat för en tid sedan, är det glömt.
                      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15403&SearchTerms=nitrat

                      "Spela Allan" med det menar jag att många berättar att det gör de inte, tvärt mot de råd man bör ge, att testa vattnet, hålla bort fasta föroreningar osv.

                      Vad i hela friden är det för fel att testa vattnet, det är fullständigt ofarligt för fiskarna, det är betydligt större risk för problem att låta bli.
                      Vill en del av er visa att ni är duktiga som kan ha akvariefiskar utan att testa vattnet.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Vill en del av er visa att ni är duktiga som kan ha akvariefiskar utan att testa vattnet
                        Inte vet jag, men jag mäter inte eftersom jag vet att alla mina fiskar trivs bra i vattenledningsvatten. Dvs är jag det minsta tveksam vad gäller vattenkvaliteten, gör jag ett vattenbyte.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • fiend
                          • October 2002
                          • 1162

                          #13
                          Måste göra ett tillägg här till det inlägget som jag skrev tidigare, just för att jag inte skall behöva känna att jag ska ta åt mig av "allan-snacket".

                          Ifall jag inte vore så lat som jag numera är (delvis för att jag vill veta exakt också vilket test som är bäst och därav inte köpt nåt test än) så skulle <b>jag</b> göra dessa olika punkter (inte absolut i nämnd ordning)

                          1. Köpa tester för PH, KH samt nitrit.

                          2. Testa mitt vatten i karet och se vilka värden jag har (PH, Kh, nitrit, nitrat mm. rubbet) och se ifall något värde i mitt kar är helt uppåt väggarna.

                          3. Ha mina tester i beredskapp ifall det är nåt underligt som försegår i karet och på så sätt felsöka om det är vattnet som det är fel på.

                          4. Göra stickprov lite då och då (beroende på lite olika faktorer) för att se problemen innan de slår till.

                          5. Köpa medicin / åtgärder för t.ex för mkt nitrit eller höja/sänka PH, om du får vitaprick eller nåt annat.

                          Mvh Fredrik
                          » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
                          http://www.fiend.nu
                          http://www.umea.akvarieforening.se

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Jag testar bara mitt vatten efter vattenbyte när jag kollar KH för att veta om och hur mycket bikarbonat jag ska använda, pH testar jag för att jag inte vill använda bikarbonat om mitt pH är på 7,4 vilket är det värde jag som mest vill ha.
                            Jag vill inte förändra mitt pH mer än 0,5 på ett dygn därför avvaktar jag med bikarbonaten till dagen efter när pH värdet sjunkit något.
                            pH höjs alltid för mig vid vattenbyte när kranvattnets pH är ca 8,5.
                            När/hur man ska/behöver testa vattnet tycker jag akvarie ägaren ska avgöra själv, inte av att höra från andra att det inte är nödvändigt att testa vattnet.

                            Så mitt råd är testa vattnet till ni vet av egen erfarenhet att vattenvärdena är bra, dvs att alla värden är bra varje gång ni testar, att vatten bytena sker regelbundet, inga fler fiskar, inget nytt filtermatrial osv.
                            Men när förutsättningarna ändrats då kan det vara läge att börja testa vattnet en tid.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Nanc hade stora problem med nitrat för en tid sedan, är det glömt.
                              Nejdå Kramfors, jag kommer aldrig att glömma det kaoset i karet... särskilt inte anledningen till det... Anledningen var ju att jag förlitade mig på ett test... som visade att min nitratnivå var normal... Förmodligen hade jag upptäckt problemet tidigare om jag "spelat Allan" och förlitat mig mera på "känslan" än på testet...

                              Nu har jag köpt bättre tester (hoppas jag) och jag testar tydligen vattnet oftare än du Kramfors... hmmmm... är man mer eller mindre Allan då tro????
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...