Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans & Greta
    • March 2019
    • 30

    Nitrit

    Hej,

    är sedan tre veckor tillbaka akvarieägare. Jag har läst flitigt på detta forum och även läst på i andra trådar. Liksom de flesta andra nybörjare har jag problem med nitrit i karet. Jag har ett 120 liters jewel lido. I detta kar bor det tio neontetror och sju räkor sedan två veckor tillbaka. Nitritvärdet låg på straxt över 0,2 imorse. Böt vatten då jag upplevde att räkorna betedde sig stressade. Använder dropp test och har testat mitt kranvatten som ej innehåller nitrit. Jag har fem st snabbväxande växter, tre små och en växt på rot. Matar två flingar varannan var tredje dag. Har nyttobakterier vid varje vattenbyte men ändå klättrar nitrit uppåt vilket resulterar i nytt vattenbyte.

    Jag har även testat Lasses jordknep men funkade ej. Jag förstår inte varifrån nitriten kommer ifrån? Kan det vara från trädroten?

    tips mottages gärna
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Ett enkelt svar är att nitrit kommer från ammonium som omvandlas till nitrit av bakterier. Ammonium kommer i sin tur från proteiner som bryts ner. Dvs. inte från rot. Har du egen brunn? Om inte ska väl inte ammonium och nitrit komma med vattnet. Vad är Lasses jordknep? Jord kan läcka mycket ammonium. 0,2 mg/L verkar inte vara så mycket. Det gäller att hålla koll på nitriten första sex veckorna. Växter hjälper och du verkar ha relativt få. Flytväxter skulle jag rekommendera.

    Kommentar

    • Hans & Greta
      • March 2019
      • 30

      #3
      Tack! Det är kommunalt vatten.

      Kommentar

      Arbetssätt...