Vatten rikt på järn

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnxZ
    • March 2004
    • 2

Vatten rikt på järn

Hej!
    Jag har införskaffat ett akvarium och har tänkt starta upp det inom en snar framtid. Där jag bor har vi dock egen brunn och vattnet är därför väldigt rikt på järn. Det är ganska ofta grumligt när det kommer ur kranen på grund av detta och brukar lätt missfärga handfat, badkar m.m. Jag undrar om det kommer fungera till ett akvarium?
    Behöver jag tänka på något speciellt? Tillsätta något i vattnet?

Jag har tänkt ha normalt med växter i akvariumet och lättskötta fiskar som neontetror mfl.
  • Fija

Jag hade det så förut. Det enda jag tyckte var att fiskarna och växterna växte väldigt mycket. Var inte så kunnig inom vattenvärden och sånt då visserligen..

Kommentar

• BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

Hej AnxZ!

Jag tror säkert att du kan använda ditt vatten. Vi har också egen brunn med mycket järn. Mitt akvarievatten är kristallklart och fungerar bra. MEN! Det kan finnas andra saker i just brunnsvatten som kan ställe till det lite. När jag startade upp mitt kar fick jag problem med svavelväte (luktar lite som ruttna ägg innan det vädrar ur) och ammonium. Detta fick mina fiskar att kolavippen direkt. Nu kör jag med ett duschmunstycke och strilar vattnet när jag fyller karet. Utöver det använder jag alltid vattenberedningsmedel.
      Om du har tagit vattenanalys för "Dricksvatten från enskild vattentäkt" (för din egen säkerhet) har du en himla massa värden som kan ge svar på om det är något som kan ställa till problem för dig.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

Kommentar

• AnxZ
        • March 2004
        • 2

Tack för hjälpen, det verkar ju som det kanske kommer att fungera i alla fall. Jag får prova mig fram lite och göra något vattenprov

Kommentar

• dgqlof
          • November 2003
          • 1344

Precis som BluesBoy skriver så kan det vara andra saker att tänka på. T.ex. mitt vatten är surt och fräter på varmvattenberedaren. Följden blir hög kopparhalt och att jag inte kan använda varmvatten att fylla akvariumen med, väldigt opraktiskt vid vattenbyte. Sparar just nu till en ny varmvattenberedare. Å andra sidan har jag regnskogsvatten direkt ur kranen, hoppas kunna dra nytta av det med ny varmvattenberedare!
          Vidare har jag nästan noll i nitrathalt och det gör att nyuppsatta akvarium lätt får blågröna alger, kommunalt vatten har oftast högre halt, jag hade tidigare 5 mg/L.
          Järnet fälls ut som en brun beläggning och fastnar i filtret, gör ingen skada alls. Har dock läst att vissa malar är känsliga för hög järnhalt, kan dock berätta att det inte gäller pansarmalar, de stortrivs hos mig.

Om du har problem med att vattnet blir grumligt, använd ordentligt med vattenberedningsmedel, det hjälper hemma hos mig.

Köp billiga och tåliga fiskar i början t.ex. ett stim zebrafiskar, de verkar tåla allt. Vänta med neontetorna en månad tills du ser hur det fungerar.

Kommentar

Arbetssätt...