Testa KH och GH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    Testa KH och GH

    Jag har ett "Tetra Water Test Set" (https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...t-ghkh-ph.html) som ska vara enkelt och smidigt för att få korrekta och pålitliga värden. Dock har jag problem med GH och KH som jag inte vet hur jag ska tolka. Testets bruksanvisning säger att jag ska hälla i droppe för droppe och räkna antalet droppar tills färgen förändras. När jag gör detta på GH ska det gå från rött till grönt, men redan efter första droppen ser jag att vattnet blir svagt gult istället. Fortsätter jag droppa blir det bara mörkare gult. Kan droppa hur mycket som helst men det blir bara mörkare gult. Vid test av KH ska det gå från blått till gult och det blir faktiskt blått, men redan vid första droppen. Det blir aldrig gult hur många droppar jag än fyller i.

    Har jag verkligen värden på både GH och KH som är 0?? Det känns osannolikt... Eller hur ska man läsa av dessa tester? pH och NO2 funkar bra att testa, där kan jag enkelt läsa av: pH ligger runt 7,5 och NO2 ligger alltid tydligt under 0,3 mg/l.

    Vad tror ni? Har jag omätbart låga värden på GH och KH, eller är jag bara okunnig på att läsa av testresultatet?
    Senast redigerad av mats08; 14 October 2018, 23:03.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Har du kommunalt vatten går det att få reda på värden därifrån. Själv bara testat KH och det funkade då enligt beskrivning. Dessa värden är i princip konstanta, om man inte tillsätter preparat eller material som kan påverka. Hade du haft KH 0 hade väl testet visat gult vid första droppen? Kan testet vara gammalt?

    Kommentar

    Arbetssätt...