Erfarenhet av Easy-Life AlgExit ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    Erfarenhet av Easy-Life AlgExit ?

    Har trådalger och överväger att köpa detta preparat. Någon som använt det och kan recensera?
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    #2
    Har läst på lite mer och förstått att dessa medel enbart botar symtomet och inte orsaken till algerna - så jag tar till andra angreppssätt istället
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      När jag har haft trådalger har det varit för att jag har matat för mycket

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Trådalger kan du ta bort manuellt med en tandborste, eller en grillpinne som du har skurit en massa "hack" i. Håller du efter, så försvinner dom efter en tid
        Algpreparat är aldrig bra!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Varför är algpreparat aldrig bra för?

          Trådalger är väl kanske bland de lättaste att manuellt ta bort men andra är bra mycket svårare om du inte vill beskära hela växten de växer på.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Stahl
            Varför är algpreparat aldrig bra för?

            Trådalger är väl kanske bland de lättaste att manuellt ta bort men andra är bra mycket svårare om du inte vill beskära hela växten de växer på.
            Därför att det aldrig är bra att tillföra "konstgjorda" preparat som kan förstöra mer om vad som är tänkt

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Konstgjorda? Den mesta växtnäringen, ja tom en del av maten vi ger fiskarna är också "konstgjord". Tyvärr är det inte så lätt att konstgjort=dåligt och naturligt=bra. Det finns lika många naturliga gift som konstgjorda nyttoämnen och mediciner.

              Så jag köper inte att algmedel aldrig är bra bara för att de är konstgjorda. Om det däremot finns någon specifkk anledning till att ett visst medel är dåligt för akvariet är en annan sak.

              Kommentar

              • Seaside
                • February 2013
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av Inger H
                Trådalger kan du ta bort manuellt med en tandborste, eller en grillpinne som du har skurit en massa "hack" i. Håller du efter, så försvinner dom efter en tid
                Algpreparat är aldrig bra!

                //Inger
                Ja, jag kör också med pinne å virar upp dem. Har även minskat belysningstiden samt köpt fler snabbväxande plantor. Tycker det blivit aningen bättre - bara att fortsätta. Bra tålamodsövning
                " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Seaside

                  Ja, jag kör också med pinne å virar upp dem. Har även minskat belysningstiden samt köpt fler snabbväxande plantor. Tycker det blivit aningen bättre - bara att fortsätta. Bra tålamodsövning
                  Det där med tålamod är svårt det, men det går . Du får säkert ordning på trådisarna utan preparat

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stahl
                    Varför är algpreparat aldrig bra för?
                    I hänseende till akvariets välmående är algpreparat bara av ondo och i det hänseendet aldrig bra. Ibland kan algpreparat ha en viss påverkan på algerna men för det mesta ingen alls. Då är det en bättre åtgärd att få ordning på parametrarna i akvariet och att byta ut de växter som är så pass angripna att hoppet är ute för dessa.

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      För mig hjälpte det att ta bort de mest angripna växterna utöver att ta bort själva tråderna. Samt att jag tog bort mina smalbladiga växter och bytte ut dem mot bredbladiga. Utöver då att akvariet fick gå in sig.
                      Nu har jag inga kvar alls.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Seaside
                        • February 2013
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av LindaAlgo
                        För mig hjälpte det att ta bort de mest angripna växterna utöver att ta bort själva tråderna. Samt att jag tog bort mina smalbladiga växter och bytte ut dem mot bredbladiga. Utöver då att akvariet fick gå in sig.
                        Nu har jag inga kvar alls.
                        Skönt att höra att det hjälper att göra vissa justeringar och ha tålamod + is i magen. Efter att jag planterat fler snabbväxande växter ser jag redan en förbättring. När väl akvariet mognat mer är jag övertygad om att algerna ger med sig ännu mer
                        " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                        Kommentar

                        Arbetssätt...