Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Nitrit

    Har ett nystartat akvarium. Chansade och köpte 10 st neontetror och stoppade i dom i för fem dagar sedan. Nu har jag fått nitrit i akvariet. Jag förstår att mängden fisk var för mycket. Köpte dropptest igår. Från igår har värderna stigit en färg. Gått från näst ljusaste (orange) till mittenfärgen 0,8 mg/l. På djurmagazinet så rekommenderade dom att jag skulle fylla på med happy lifes flytande filtermedia och fylla på med salt. Så det gjorde jag igår. I två dagar har jag gjort mindre vattenbyten, ca 30 %, men säljaren tyckte att jag skulle avvakta eftersom det var så nystartat. Vad rekommenderar ni att jag ska göra nu? Avvakta eller fortsätta med vattenbyten? På djurmagazinet hade dom inget medel mot nitrit. Så kan inte använda något sådant. Finns inga andra butiker i närheten som har det heller. Har bara matat fiskarna en gång sen jag köpte dom. Det var för tre dagar sedan.
    Senast redigerad av Rajblask; 05 August 2018, 14:13.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Då har du nog varit för givmild med maten, antal fiskar har ju inte samma betydelse! Salt skyddar till viss del fisken från den skadliga nitriten. Matstopp antar jag att du redan hade från dag 1 du fick nitrit. Nu tycker jag du ska avvakta och ser du symptom på att de mår dåligt, andas kraftigt, ligger och trycker på botten eller ytan då är det läge att gör ett större byte annars tycker jag du kan låta bli.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      0,8 mg/L är inte mycket. Gör delvattenbyte om det går över 1,0 mg/L. Om du har 1,0 mg/L och gör ett 50% vattenbyte går det ju ner till 0,5 mg/L t.ex. Läs också vad det står i instruktionerna till ditt nitrittest vad som rekommenderas att göra.

      Kommentar

      • Rajblask
        • January 2010
        • 92

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Då har du nog varit för givmild med maten, antal fiskar har ju inte samma betydelse! Salt skyddar till viss del fisken från den skadliga nitriten. Matstopp antar jag att du redan hade från dag 1 du fick nitrit. Nu tycker jag du ska avvakta och ser du symptom på att de mår dåligt, andas kraftigt, ligger och trycker på botten eller ytan då är det läge att gör ett större byte annars tycker jag du kan låta bli.
        Den enda gången jag har gett dom mat tog jag bara en liten nypa flingfoder och smulade ner. Inge stora mängder, så tror inte att det beror på det. Dock så hade jag inte i någon bakteriekultur i början, enbart aquasafe. Kanske har med det att göra? Var inte tillräckligt med bakterier innan jag stoppade i fiskarna? Fiskarna mår bra än så länge. Inga synliga skador i alla fall, så då avvaktar jag med vattenbyten och hoppas på att nitriten minskar. Tack för tips!

        Kommentar

        • Rajblask
          • January 2010
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          0,8 mg/L är inte mycket. Gör delvattenbyte om det går över 1,0 mg/L. Om du har 1,0 mg/L och gör ett 50% vattenbyte går det ju ner till 0,5 mg/L t.ex. Läs också vad det står i instruktionerna till ditt nitrittest vad som rekommenderas att göra.
          Okej, trodde 0,8 skulle vara katastrof, så det känns bra att det inte är så farligt än. Innebär delvattenbyten att man ska byta varje dag tills det är under 0,3 mg? Läste på testets instruktioner att dom rekommenderade delvattenbyten 30 %. Antar att dom menade varje dag? Men så länge den är under 0,8 mg så kan jag avvakta och se om det sjunker av sig själv?

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ursprungligen postat av Rajblask

            Okej, trodde 0,8 skulle vara katastrof, så det känns bra att det inte är så farligt än. Innebär delvattenbyten att man ska byta varje dag tills det är under 0,3 mg? Läste på testets instruktioner att dom rekommenderade delvattenbyten 30 %. Antar att dom menade varje dag? Men så länge den är under 0,8 mg så kan jag avvakta och se om det sjunker av sig själv?
            Ja, jag skulle tro att de menar delvattenbyte på 30% en gång dagligen så länge värdet överstiger 0,3 mg/L. Men det är väl egentligen inte så stor skillnad på 30% och 50% och man får ju ner värdet mer om man byter 50%. Bakterierna som nu ska växa till omvandlar nitrit till nitrat som är ofarligt. Det blir en nitrit-topp såhär som sedan minskar allt eftersom bakterierna växer till. Under 0,8 ska inte vara farligt så då behöver du inte byta vatten så mycket som man enligt många heller inte ska i början men du får ju också titta på fiskarna hur de verkar må som åheim skriver.

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Skulle du inte få ner nitrithalten kan du ju alltid beställa en bakteriekultur från nätet. Brukar inte ta mer än 2-3 dagar att få hem det.

              Målet med Easy-Life EasyStart Startbakterier- 500 ml är att snabbt stabilisera och rensa det nya vattnet vid en helt nystartat akvarium (salt- eller sötvatten) så att det redo för fisk. EasyStart är en unik kombination av högaktiva bakteriekulturer. Den sätter snabbt in värdefulla snälla bakterie...


              ​​​​​​

              Kommentar

              Arbetssätt...