Har ett nystartat akvarium. Chansade och köpte 10 st neontetror och stoppade i dom i för fem dagar sedan. Nu har jag fått nitrit i akvariet. Jag förstår att mängden fisk var för mycket. Köpte dropptest igår. Från igår har värderna stigit en färg. Gått från näst ljusaste (orange) till mittenfärgen 0,8 mg/l. På djurmagazinet så rekommenderade dom att jag skulle fylla på med happy lifes flytande filtermedia och fylla på med salt. Så det gjorde jag igår. I två dagar har jag gjort mindre vattenbyten, ca 30 %, men säljaren tyckte att jag skulle avvakta eftersom det var så nystartat. Vad rekommenderar ni att jag ska göra nu? Avvakta eller fortsätta med vattenbyten? På djurmagazinet hade dom inget medel mot nitrit. Så kan inte använda något sådant. Finns inga andra butiker i närheten som har det heller. Har bara matat fiskarna en gång sen jag köpte dom. Det var för tre dagar sedan.
Nitrit
Kollaps
X
-
Då har du nog varit för givmild med maten, antal fiskar har ju inte samma betydelse! Salt skyddar till viss del fisken från den skadliga nitriten. Matstopp antar jag att du redan hade från dag 1 du fick nitrit. Nu tycker jag du ska avvakta och ser du symptom på att de mår dåligt, andas kraftigt, ligger och trycker på botten eller ytan då är det läge att gör ett större byte annars tycker jag du kan låta bli.Viva Leo Buscaglia -
Då har du nog varit för givmild med maten, antal fiskar har ju inte samma betydelse! Salt skyddar till viss del fisken från den skadliga nitriten. Matstopp antar jag att du redan hade från dag 1 du fick nitrit. Nu tycker jag du ska avvakta och ser du symptom på att de mår dåligt, andas kraftigt, ligger och trycker på botten eller ytan då är det läge att gör ett större byte annars tycker jag du kan låta bli.Kommentar
-
Okej, trodde 0,8 skulle vara katastrof, så det känns bra att det inte är så farligt än. Innebär delvattenbyten att man ska byta varje dag tills det är under 0,3 mg? Läste på testets instruktioner att dom rekommenderade delvattenbyten 30 %. Antar att dom menade varje dag? Men så länge den är under 0,8 mg så kan jag avvakta och se om det sjunker av sig själv?Kommentar
-
Okej, trodde 0,8 skulle vara katastrof, så det känns bra att det inte är så farligt än. Innebär delvattenbyten att man ska byta varje dag tills det är under 0,3 mg? Läste på testets instruktioner att dom rekommenderade delvattenbyten 30 %. Antar att dom menade varje dag? Men så länge den är under 0,8 mg så kan jag avvakta och se om det sjunker av sig själv?Kommentar
Kommentar