Nystart av akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Nystart av akvariet

    I torsdag körde jag igång mitt 150 liters akvarium igen. Tillsatte aquasafe i vattnet samtidigt. Läste att det va bra att tillsätta bakteriekultur också, men detta har jag inte gjort. Är det något jag borde göra? Sen så är inomhustemperaturen så hög att det ligger kring 27-28 grader i akvariet. Kommer detta vara skadligt för fiskarna sen när jag ska börja fylla akvariet? Känns ju som att det inte går att göra delvattenbyten när det är så nystartat tänkte jag. Jag har tänkt ha neontetror, några fjärilsciklider och sedan ett par malar. Kan man börja med ett stim på 10 neontetror först eller bör jag starta upp med 3 st fjärilsciklider först? Vet att man inte ska köpa många fiskar i taget, men hade gärna börjat med neontetrorna först för att det ska bli lite liv i akvariet.
    Senast redigerad av Rajblask; 28 July 2018, 17:18.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hallaoja. Ja, det är bra att tillsätta bakteriekultur för att cyklingen av akvariet ska komma igång. Bakterier växer fortare om det är varmt så kanske kan cyklingen gå något snabbare än vanligt? Kolla Zoopets artbeskrivningar men jag tror inte 28 grader ska vara något problem för tropiska fiskar. Jag skulle börjat med neontetrorna (efter att ha tillsatt bakteriekultur enligt instruktionerna) för att de är de billigaste fiskarna. Kanske 5 neontetror till att börja med? Bakterierna växer till sig för att matcha fiskbelastningen och sedan skulle jag släppa i de andra fiskarna efter hand, kanske några en gång i veckan eller varannan vecka. Det är bra att mäta åtminstone nitrit och nitrat under uppstarttiden, och jag mäter även pH och ammoniak/ammoniumjoner för att ha bättre koll.

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Hallaoja. Ja, det är bra att tillsätta bakteriekultur för att cyklingen av akvariet ska komma igång. Bakterier växer fortare om det är varmt så kanske kan cyklingen gå något snabbare än vanligt? Kolla Zoopets artbeskrivningar men jag tror inte 28 grader ska vara något problem för tropiska fiskar. Jag skulle börjat med neontetrorna (efter att ha tillsatt bakteriekultur enligt instruktionerna) för att de är de billigaste fiskarna. Kanske 5 neontetror till att börja med? Bakterierna växer till sig för att matcha fiskbelastningen och sedan skulle jag släppa i de andra fiskarna efter hand, kanske några en gång i veckan eller varannan vecka. Det är bra att mäta åtminstone nitrit och nitrat under uppstarttiden, och jag mäter även pH och ammoniak/ammoniumjoner för att ha bättre koll.


      Tack för svar! Ska börja med 5 neontetror. Har läst att dropptest är bättre än stickor? Men köper man en för varje ämne? Alltså en mäter nitrit och en mäter ph och så vidare? Tänkte att dom är ganska dyra såg jag, så vilka är bäst att köpa först?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Asså så här tycker jag. Om man ska mäta nåt i akvariet så måste man också veta vad man ska göra åt det om värdet är åt skogen, annars är det inge vits.
        Nitrit i farliga nivåer ska du kunna undvika om du matar mycket sparsamt varje dag och antalet fiskar är inte avgörande utan hur mycket mat du har i akvariet. Små tetor är väl bra att börja med för dem kan du mata väldigt lite även om de är 10st. Nitrit märks genom att fisken ligger passiva på botten eller ytan och flämtar och då ska matningen stoppas några dagar så bakterierna hinner ikapp sen mata mindre än tidigare. Tar ungefär 1 månad med fisk innan akvariet kommit igång ordentligt och under tiden ska filter och akvarium vara i fred och bara små vattenbyten om det känns nödvändigt, annars börja med byten efter första månaden.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Ursprungligen postat av Rajblask



          Tack för svar! Ska börja med 5 neontetror. Har läst att dropptest är bättre än stickor? Men köper man en för varje ämne? Alltså en mäter nitrit och en mäter ph och så vidare? Tänkte att dom är ganska dyra såg jag, så vilka är bäst att köpa först?
          Dropptest är bättre än stickor (ger ett mer precist värde) men är också dyrare och tar längre tid att utföra. Det beror lite på ambitionsnivå och intresse om man väljer dropptest eller stickor. Stickor talar i princip om ifall det finns något där eller inte, och om det finns jättemycket.

          Ja, dropptest testar en sak, t ex pH, men det finns ofta lådor med flera olika i. De grundläggande tycker jag är pH, nitrit och nitrat. Visst kan man göra som åheim skriver och titta på fiskarna enbart men det är förstås lättare om man har gjort det förr.

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Det är dock ganska svårt att veta hur mycket "jättelite" är när man matar så det är ganska stor risk att man drabbas av ammonium och nitritspikar därför är det bra att kunna mäta detta.

            Det är ju också något man kan göra något åt om man upptäcker en spik. Gör ett delvattenbyte och tillsätt mer bakteriekultur för att snabbare omvandla de farliga ämnena till nitrat.

            Och här är dropptest ett måste. Stickor ger dig ingen som helst förvarning utan när en sticka säger att vattenvärdet är dåligt så har dina fiskar redan mått illa ett tag.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Jag kör delvattenbyten från början samt matar väldigt sparsamt och ingen fisk har blivit sjuk under uppstart.

              Kommentar

              Arbetssätt...