Alginvasion!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tildamemond
    • July 2018
    • 12

    Alginvasion!

    Hej

    Behöver hjälp med mitt akvarium här innan jag blir tokig. Det är ett 180 L juwel rio, med original filter och belysning ( 2x juwel lysrör på 30 w tror jag som jag inte vet åldern på). Vanlig blästringsand på botten.

    Har 4 fjärilsciklider, 1 corydoras, 2 ancistrus och en del posthornssnäckor. Fiskarna mår bra, men växterna växer ganska dåligt.

    Så till problemet: alger.
    Har testat: mörkläggning i två dagar. Frekventa vattenbyten och ingen växtgödning för att hålla nere näringsnivåerna. Algätande invånare.

    Har haft trådalger som kommit i omgångar, någon brun/röd alg som säger sig på växterna, samt vad jag tror är cyanobakterier.


    Snälla lite tankar och ideer på vad jag kan prova för att bli av med dem.


    Matilda








  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Det gäller att plantera in en mängd snabbväxande växter för att de ska konkurrera ut algerna. Du bör också ha flytväxter.

    Eftersom du inte vet åldern på lysrören är det nog dags att byta dem så att du vet att du har bra ljus. T8-lysrör bör bytas en gång om året. Har akvariet varit igång ett halvår eller så har det byggts upp näring i sanden så du behöver nog inte använda växtnäring. Den göder kanske mest algerna.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Rengöring filter?

      Kommentar

      • tildamemond
        • July 2018
        • 12

        #4
        Hur många växter krävs för att konkurrera ut algerna?
        Har bild på akvariet men kan inte publicera.
        Men har iaf 6-7 rejäla plantor av Hygrophila corymbosa, sagittaria samt ngn småbladig som jag ej kan namnet på.
        Har varit inne på nya lysrör också..

        Filtret rengör jag iaf 1 gång per månad för att det känns som vattenrörelsen blir lidande när filtermaterialet är smutsigt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Ursprungligen postat av tildamemond

          Filtret rengör jag iaf 1 gång per månad för att det känns som vattenrörelsen blir lidande när filtermaterialet är smutsigt.
          Du har 4 fjärilar, 1 cry och 2 ancistrus... med den lasten klarar filtret i stort sett hur länge som helst utan rengöring! Du ska uppnå balans nu för att komma tillrätta med alginvasion och då ska du hålla fingrarna borta om du kan .Tycker du ska skaffa ett gäng typ 7-10st cory (samma art) till din ensamma.

          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ifall filternaterialet blir igensatt så flödet minskar märkbart på en månad så måste det ändå bildas rätt mycket bös i karet. Vad för filtermedia innehåller filtret?

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ursprungligen postat av tildamemond
              Hur många växter krävs för att konkurrera ut algerna?
              Har bild på akvariet men kan inte publicera.
              Men har iaf 6-7 rejäla plantor av Hygrophila corymbosa, sagittaria samt ngn småbladig som jag ej kan namnet på.
              Har varit inne på nya lysrör också..

              Filtret rengör jag iaf 1 gång per månad för att det känns som vattenrörelsen blir lidande när filtermaterialet är smutsigt.
              Det krävs fler växter än du har uppenbarligen, men kanske har du övergött vattnet också. Hygrophila corymbosa växer snabbt och kräver inte så mycket ljus och CO2 enligt Tropica så det är bra att du har den. Det skadar inte att sätta in fler olika arter av snabbväxande växter samt någon flytväxt.

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Är ni säkra på att växtgödning leder till mer alger? Vad jag läst är det tvärtom att växter gynnas mer än alger av växtgödning och att gödningen då hjälper dom att konkurrera ut algerna. Har ni andra erfarenheter av detta?

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Jag har erfarenhet från mitt förra akvarium där jag försökte med växtgödning och easy carbo och algerna växte mycket. När jag slutade med växtgödning och easy carbo växte växterna långsammare men jag slapp också algerna och nådde balans. Nu försöker jag med Walstad där man har jordbotten varifrån växterna får näring via rötterna. Växtgödning i vattnet när då mest alger och ska undvikas. Man tillför mer näring via fiskmaten och ska mata mycket. Det är dock svårt att veta hur mycket man ska mata och jag har en del alger troligtvis pga övermatning, men växterna växer rättså bra och förhoppningsvis konkurrerar de snart ut algerna.

                  Kommentar

                  • tildamemond
                    • July 2018
                    • 12

                    #10
                    Jo filtret blir igengeggat ganska snabbt och algerna gynnas ju av stagnant (och varmt!!!) vatten så därför vill jag hålla det så fräscht som möjligt eller tänker jag fel?

                    Har också klurat mycket på algernas kontra växternas gödningsbehov....

                    Har Happylife plantgödning och vattenadditiv. Men har inte använt det första på länge för jag trodde det va de som orsakade allt... köpte istället såna kulor man stoppar i sanden.

                    Hur är det med co2 i karet mot alger? Gjorde ett projekt med "diy-co2 reaktor" men kändes inte som något man orkar hålla på med nå längre

                    Kommentar

                    • tildamemond
                      • July 2018
                      • 12

                      #11
                      Hur många fiskar behövs i ett 180 L för att hålla co2 nivåerna stabila tro?

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        #12
                        Co2 ska gynna växter mer än alger men där är det väldigt viktigt med en stabil co2-nivå. Fluktureringar i Co2-nivå gynnar istället algtillväxten.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #13
                          Står akvariet så att det får mycket dagsljus/solljus? CO2 gynnar växterna väldigt mycket, men det krävs ett trycksatt system som man kan styra med timer/controler. Det CO2 fiskarna tillför är försumbart. Men CO2 löser inte algproblem direkt. Jag hade nog slutat tillsätta växtnäring ett tag samtidigt försökt att avlägsna algerna så mycket som möjligt. Tagit det lite lugnare med filterrengöring, kanske bara gjort ren den översta delen av filtermediet. Veckovisa delvattenbyten på ca. 30%. Ev. bytt lysrör och kanske matat fiskarna mer sparsamt.

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Tänkte bara tillägga att mina alger försvann nästan helt när jag inte matade på två dagar!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av stefant
                              Tänkte bara tillägga att mina alger försvann nästan helt när jag inte matade på två dagar!
                              Det måste vara nåt slags rekord
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...