Hög vattentemperatur under sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #16
    Ursprungligen postat av Stahl

    Eller att det finns omkringliggande variabler som vi inte tagit med i ekvationen. Den riktiga världen är sällan så simpel som fysiklektionernas uppgifter.
    Ja, så kan man ju alltid säga. Så du menar att ett akvarium konstant kan ha lägre temperatur än omgivande luft utan en kylmaskin? Finns inga andra variabler än att mätningen eller påståendet är fel. Någon timmes eftersläpning mot rummet har vi konstaterat är möjlig, men inte att över tid ligga konstant under.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #17
      Kan ju va så att luftpumpen hämtar upp kyligare luft än övriga rummet t.ex. om den står i ett skuggat läge i ett skåp medan termometern står öppet och stundtals värms upp av solen. Isf skulle luftpumpen kunna kyla ner akvariet.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #18
        Ja, därav fördröjningen på någon timme innan skåpet och karet har samma temp som övriga rummet. Om rumstermometern är på en varmare plats och stundtals i solen så är ju den jämförande mätningen felaktig...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #19
          Det är kul att det gaggas loss här på zoopet iallafall
          Men det är inget skämt eller ljug jag håller på med
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            Det är kul att det gaggas loss här på zoopet iallafall
            Men det är inget skämt eller ljug jag håller på med
            Ha ha.. nej klart du inte skämtar! Oavsett diskussionen så måste jag säga att ditt kar är väldigt fint!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #21
              Kul att du gillar det LoGeek
              Jag filmade nu ikväll 17:50 Kanske drar in en film sent i ikväll också. https://www.youtube.com/watch?v=_uzkzFgaHAI
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #22
                Men för sjutton jag har ju inte frågat er LoGeek, Stahl och Stefant -vad har ni för temp i era kar kontra rumstemp??
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #23
                  Jag har inte direkt problem med värme, har bara morgonsol här och akvariet står en bra bit in i rummet bort från fönsterna. Så rumstemp runt 23 grader och akvariet är uppvärmt till 25-26 grader.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #24
                    Ursprungligen postat av Stahl
                    Jag har inte direkt problem med värme, har bara morgonsol här och akvariet står en bra bit in i rummet bort från fönsterna. Så rumstemp runt 23 grader och akvariet är uppvärmt till 25-26 grader.
                    Va! Jag har inte direkt massa direkt sol heller men här är det som en bakugn... Du måste ha en bra luftkonditionering.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #25
                      Precis nybyggd lägenhet på 5.e våningen i blåsiga Mölndal och tunna gardiner som täcker både fönster och balkongdörr som blockerar mesta värmen men släpper in lite ljus. Kanske är de som hjälper?

                      Men när det var som varmast i somras så blev det ju varmt här med, 30grader som mest. Men ganska säker på att temperaturen i akvariet låg på 27 som max då med. Men de va inte 30 grader hela dagarna, bara några timmar.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #26
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Men för sjutton jag har ju inte frågat er LoGeek, Stahl och Stefant -vad har ni för temp i era kar kontra rumstemp??
                        Just nu 22:11 är det 26,8 i lägenheten och 28,0 i akvariet

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #27
                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Det kan man tycka. Men vad är din poäng? Att termodynamikens lagar är satta ur spel eftersom två termometrar inte kan ha fel?
                          Nej, men jag skulle vilja se mer data, vilket åheim nu kommer med lite grann i filmform. Om data visar att akvarievattnet konstant är kallare än luften är det ju intressant även om en bra förklaring varför det är så saknas. Att det gäller två termometrar och två akvarier gör ju data mer troliga eftersom det kan vara fel på en termometer men troligtvis inte två.

                          Men åheim, är du säker på att out visar akvarievattnet temperatur och in visar luftens och inte tvärtom?

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #28
                            Åheim, visst var inne/ute omkostade mellan de två karen? Har du två givare med sladd på varje digitaltermometer?

                            Jag är på semester, men det var varmt i Stockholm förra veckan då jag var hemma. I diskuskaret med flera stora filter samt lysrör låg jag 1-2C över innetemp på kvällen och samma som innetemp på morgonen. Jag har liksom du kar med endast luftfilter och där ligger jag ca 0-1C över innetemp på kvällen.

                            Kul med filmer

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13134

                              #29
                              Ursprungligen postat av stefant


                              Men åheim, är du säker på att out visar akvarievattnet temperatur och in visar luftens och inte tvärtom?
                              Hahaha ja då min vän, jag har vanlig termometer i vattnet också
                              Kan rekomendera dem här vanliga digitala. Det enda man måste göra är att innesluta sensorn i smältlim (silikon sluter inte tätt, förstörde 2)

                              22.50
                              29 inne 27,7 i akvariet!
                              andra karet har 26,8!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13134

                                #30
                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                Åheim, visst var inne/ute omkostade mellan de två karen? Har du två givare med sladd på varje digitaltermometer?

                                Jag är på semester, men det var varmt i Stockholm förra veckan då jag var hemma. I diskuskaret med flera stora filter samt lysrör låg jag 1-2C över innetemp på kvällen och samma som innetemp på morgonen. Jag har liksom du kar med endast luftfilter och där ligger jag ca 0-1C över innetemp på kvällen.

                                Kul med filmer
                                Mitt höga akvarium har lite mer täckskydd uppepå och det lägger sig bara nån grad under rumstempen mot natten. Och vädrar (läs korsdrag) jag ordentligt nu så här sent på kvällen får jag ner tempen inne till ca 25..

                                Saken är den att skulle mina kar ligga 1-2 grader över min dagliga rumstemp på 29-30 (hade 30,5 idag som varmast) så kan man räkna ut att det skulle bli en del ryggsim...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...