Teori bakom vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gravforsarn
    • November 2002
    • 80

    Teori bakom vattenbyte

    Jag kanke letat dåligt om ämnet varit uppt tidigare:

    Jag funderar på att göra en lösning med blödvatten till mitt större akvarium, (se separat tråd), alltså låta en viss mängd vatten konstant tillföras akvariet, och låta överskottet rinna ut.
    Men hur resonerar man kring vattenbyte?
    Jag menar, man byter ju för att föra bort överskott av vissa ämnen.
    Dessa kan ju endast komma från vad man stoppat i?
    Så att byta 30-40-50% i vekckan måste väl helt avgöras av vilken belastning man har i akvariet?
    Jag har rätt mycket vatten i förhållande till fiskmängd, så att byta 2000 liter i veckan känns spontant lite overkill....
    Givetvis kan jag ju testa en visst flöde motsvarande ett veckovis procentuellt vattenbyte för att se var man var man får balans på t.ex. nitrit och nitrat.
    Kan man t.ex. räkna ut hur mycket näring man tillför via foder mm. och hur mycket det belastar vattnet?
    Eller tänker jag helt fel?

    Vad säger den samlade expertisen?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2891

    #2
    Större veckovisa delvattenbyte gör man som du säger ifall fiskbelastningen är hög eller ifall man har ett växtakvarium och doserar växtnäring. Men med en så stor vattenvolym och förhållandevis lite fisk så skulle säkert lösningen med att konstant tillföra nytt vatten funka bra. Men man får nog prova sig fram för att få en bra balans på flödet av nytt vatten.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Är ditt ett växtakvarium eller har du enbart fiskar?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Om man ska se det ur miljöperspektiv så är det nog bättre att göra vanliga vattenbyten istället för kontinuerlig påfyllnad, för då byter man ju även bort det färska vattnet...
        Du har ett mycket stort akvarium och lägger du inte i massa stora fiskar så borde du kunna byta sällan! Jag tycker det är miljövidrigt att byta 2000L/veckan och tycker det ska försöka undvikas i alla lägen. (om man använder dricksvatten)
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          Mitt akvarium är 7000L och jag bytar 300L i veckan plus att det rinner lite vatten i hela tiden. Funkar super. Så stor volym kräver mindre jobb.

          Skickat från min G8141 via Tapatalk

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • gravforsarn
            • November 2002
            • 80

            #6
            Enbart fisk.

            Miljömässigt tror ja inte påverkan är så stor då jag har egen brunn. Vattnet "passerar" bara akvariet på sin väg mot ån, med en liten strömförbrukning på pumpen. Den effekten är långt mindre än den som kontinuerligt åtgår till annan teknik i karet.

            -Faltaren, har du koll på hur stort kontinuerligt flöde du kör? (Klocka gärna fyllnadstiden med ett litermått annars)

            Kommentar

            • gravforsarn
              • November 2002
              • 80

              #7
              Man borde kanske mäta vattenbyte per centimeter fisk snarare än procent av totalvolym?

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Citroën har fantastiska tekniska lösningar på problem som nästan inte existerar.
                Det är lätt att ge sig in i olika tankefällor.

                Visserligen lever ju många av våra vanligaste fiskar i vattendrag med bra genomströmmining, varför konstant vattenblödning kunde vara tänkbar, om nu det inkommande vattnet har vattenparametrar som stämmer med fiskarnas krav.
                Även jag har varit inne på denna modellen, men jag byter, eller bytte nästan aldrig vatten, nu byter jag omkring 40-50 liter i veckan i ett 350 litersakvarium, men skall minska den mängden litet och det är i ett växtakvarium som iofs har rätt många fiskar.

                Jag har å andra sidan en teori som innebär att många akavrister byter för mycket vatten för ofta.

                Men jag har förr om åren varit inne i andra tankebanor; akvarium med väldigt stora filtervolymer, antingen stora bakkammarakvarier, eller ett 220 litersakvarium uppställt bakom ett 375 litersakvarium, där det mindre bildar filter med sump. Har visserligen en gång byggt ett bakkammarakvarium, men aldrig relaiserat det där med en stor sump.

                Men med de vattenparametrar som vårt va-verk har funkar inte konstant vattenblödning för mig, men om du har egen brunn med bra källflöde så varför inte exprimentera. En sådan där frostvakt man har runt vattenledningar vintertid kan ju få värma upp inkommande vatten, för jag misstänker att ditt brunnsvatten knappast är tropiskt varmt...?

                Men helt klart en intressant fundering!

                Kommentar

                • gravforsarn
                  • November 2002
                  • 80

                  #9
                  Om vi håller de baskerklädda biltillverkarna utanför...

                  Fortsätter vara teoretiska:
                  Räknar man på ett kontinuerligt vattenbyte på 300l/vecka och ett kranvatten som håller +8°C blir kyleffekten i akvariet 35W om man har 25°C i vattentemå, alltså en mycket liten del av den totalt värmeförbrukningen i karet.

                  P= ρ x c x qv x Δt [kW (kJ/s)] (Effekt)
                  ρ = 998 [kg/m3] (densitet vatten)
                  c = 4,18 [kJ/kg, °C] (värmekapacitet vatten)
                  qv = Vattenflöde, [m3/s]

                  I ett mindre kar ger t.ex. ett vattenbyte om 50l/vecka 5W.
                  Vi behöver inte bekymra oss om nedkylning.


                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Jag hade ju ett saltvattenakvarium med inhemska arter i en sjöbod på Tjörn.
                    Vattnet pumpades upp i en slang som låg på botten under bryggan, passerade en plastbalja med sand i innan det av egen kraft rann ned i akvariet. Sedan var det ytvattenavrinning som gällde, ned i en annan balja och dränerades mellan golvplankorna.
                    Pumpen var en vanlig dränkbar 12 volts länspump till båt, jag hade en fundering att låta den gå för jämnan.
                    Framgångsrikt... tja det var i gång under två somrar. Blåstrålar och stensnultror, försökte även med tångkrabba, men den trivdes inte.
                    Men detta var i min ungdom, kanske du kan få någon idé av detta direkt ovetenskapliga akvaristiska expriment. Inga franska fordon på den tiden, däremot en trilskande Evinrude som tog upp det mesta av tiden i sjöboden och inga matematiska uträkningar över huvud taget.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      När man håller diskus är det vanligt att köra med konstant genomflöde, så kallad droppmetod. Nästan alla diskusodlare gör det eftersom man då kan hålla alla parametrar helt jämna. Det kräver mer vatten än vanliga vattenbyten och det är svårare att behandla mot kloramin vilket är en av anledningarna till att jag kör med automatiserade byten istället. Men har du egen brunn så...

                      Dock - jag skulle aldrig köra droppmetod på de fiskar du har. Det är bara slöseri på vatten i min mening, utan att fiskarna blir direkt gladare.

                      Har inte du grovt bottenmaterial och ett avlopp i mitten av botten? I så fall kommer du ju suga ut massor av skit när du dränerar via bottenavloppet. Utnyttja det istället och gör delvattenbyten varannan eller var tredje vecka.

                      Och det viktigaste av allt - mata sparsamt

                      Kommentar

                      • gravforsarn
                        • November 2002
                        • 80

                        #12
                        Jodå, det funkar bra att byta lite forcerat hos mig (otroligt effektivt att öppna 75mm rör i botten, det forsar skit en kort stund i det genomskinliga röret) men ett litet konstant flöde skulle kompensera för avdunstning på samma gång. Allt styrs ju ändå programerat via plc så det är en smal sak att automatisera om jag skulle vilja.
                        Men oavsett metod är ju mängden intressant, och vi verkar alla eniga om att den beror på belastning snarare än volym.
                        Facit kan endast fås genom att mäta vattenvärden samt att fiskar och växter mår bra!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Helt rätt. Den stora volymen skjuter bara jämviktspunkten längre fram i tid, men den uppnås förr eller senare. Med jämviktspunkten menar jag de närings- och bakterienivåer som vattnet till slut når. Jämviktspunkten dikteras framförallt av biolast och storleken på dina delvattenbyten.

                          Hur högt upp man kan låta denna punkt ligga och hur stora svängningar under vattenbyte som kan tillåtas bestäms helt av fiskvalet.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Gravforsarn - om du har ett PLC-system för ditt kar så lär du arbeta inom automation på dagarna...? Och då gissar jag att du gillar kurvor. Såhär har du några kurvor jag skapat genom att lösa den differentialekvation man kan ställa upp för droppmetoden.

                            Jag tror du har all info du behöver i bilderna men fråga annars. Och ja, detta är en förenkling av verkligheten men visar potentialen hos droppmetod jämfört med vanliga delvattenbyten. Som du ser så står sig droppmetoden bra om man jämför med delvattenbyte på 25%/vecka som är vanligt i många kar. Är du beredd att slösa lite vatten så ser du att den står sig finfint. Jag skulle dock rekommendera dig att öppna bottenavloppet ibland så du för ut lite slam. På det sättet minskar du även tillförseln av föroreningar till vattenkolumnen.










                            Kommentar

                            • gravforsarn
                              • November 2002
                              • 80

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Gravforsarn - om du har ett PLC-system för ditt kar så lär du arbeta inom automation på dagarna...? Och då gissar jag att du gillar kurvor.
                              ​​​​​​Rätt på alla punkter, älskar kurvor!
                              ​​​​​​Snyggt presenterat, det säger allt!

                              ​​​​​Det ger runt 40 procent mer förbrukning för att hålla samma snittvärden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...