Min kamp mot partiklarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoelA
    • February 2017
    • 53

    Min kamp mot partiklarna

    Hej!

    Första posten för mig här. Har läst en del innan, så ska bli kul att nu bli aktiv medlem.

    Jag tänkte berätta om min kamp mot partiklar.

    Startade mitt akvarium för ca 1,5 år sedan.
    Ganska snart efter uppstart lade lag märke till partiklar i vattnet. En del större bitar av växter och diskbänk, men mest små partiklar, små som bara den, som en nålspets, men tydligt synliga. Vet inte vad det är.
    Körde då ett ytterfilter SERA fil bioaktiv med UV. UV hjälpte alltså inte.
    Prövade att proppa med filtervadd för att få bort partiklarna, men ingen större skillnad.
    Detta filter väsnades, och partiklarna, så jag bytte till ett Aquael unimax 500 och tänkte att nu blir det bra.
    Icke!
    Samma partiklar som svävar omkring. Har prövat med olika filtermedia enligt följande

    1. filtermatta (grov) + zeolit + makaroner.
    2. Filtermatta + filtervadd + zeolit + makaroner.
    3 Senaste och nuvarande, två backar med lavakross, en med zeolit + filtermatta, en med makaroner + filtermatta.

    Fick lite ny energi över jul i samband med att jag flyttade akvariet. Köpte två nya innerfilter som jag har kört ihop med ytterfilter, ett fluval U4 och ett Aquael turbo 1500. I turbo filtret har jag kört in riktigt hårt packad filtervadd (JBL) istället för makaronerna.
    Blev kanske lite bättre, men inte mycket.

    Kan säga att alla vattenvärden alltid har varit bra, fiskarna mår också prima. (Bara jag som mår dåligt av partikarna)

    Så, nu är jag lite uppgiven. Men vissa idéer har jag ändå kvar.
    1. Magnum micron filter att koppla på mitt Aquael powerhead.
    2. Byta ut sanden (rådas finkorniga) mot svart flodsand 2-4 mm och köra bottenfilter. (Verkar som att man inte hittar någon med bottenfilter som klagar över partiklar, däremot många med ytterfilter)
    3. Byta ut vadden i turbofiltret mot swim and fun vaddbollar. Dessa ska partiklar ner mot 10 micron. Egentligen till pool, men borde funka ändå tänker jag.
    4. Integrera "poly filter" filtermatta i något filter. (Detta verkar poppis I USA)
    5. Desinficera allt med klor och börja om från början.

    Kanske blir det alla ovan. Vad tror ni på?

    Mitt akvarium är ett Aquael glossy 260liter.
    Sällskapsakvarium i nuläget med:
    3 scalar
    2 guldgurami
    4 siamensis
    1 eldstjärt
    2 ancistrus
    8 kardinaltetra
    9 rödmunstetra
    3 praktbotia
    3 guppyhonor
    2 apistogramma (vet ej vilken sort)
    3 amani räkor

    Sandsubstrat (råda, fin sand)
    Rötter (från djuraffär)

    Tacksam för input, särskilt från er som kör bottenfilter, någon av er som någonsin haft problem med partiklar?

    Mvh
    Joel

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Senast redigerad av JoelA; 21 January 2018, 20:03. Anledning: Rättade till fel.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Välkommen till forumet, börja med något alternativ med fin filtervadd som är packad, bäst med egen pump så du inte äventyrar de andra filternas funktion.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Välkommen hit Joel. Nu är ju småpartiklar nästan en omöjlighet att bli av med eftersom du har ett akvarium som är fyllt av organiskt material i olika stadier av nedbrytning. Men det beror förstås på mängd. Varför är partiklarna så störande? Bottenfilter ihop med fin sand är inte helt lyckad kombo då en del av sanden ofta läcker igenom. Har du en film på ditt kar så det går att bedöma partikelmängden? Hur stort är ditt akvarium? I naturen så ser det ju ofta ut så här:


      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • JoelA
        • February 2017
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av flygrc
        Välkommen till forumet, börja med något alternativ med fin filtervadd som är packad, bäst med egen pump så du inte äventyrar de andra filternas funktion.
        Japp, kör detta nu, blev lite bättre men inte bra. Jag har också fixat så att det är tydligare skrivet i första posten.

        Kommentar

        • JoelA
          • February 2017
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Välkommen hit Joel. Nu är ju småpartiklar nästan en omöjlighet att bli av med eftersom du har ett akvarium som är fyllt av organiskt material i olika stadier av nedbrytning. Men det beror förstås på mängd. Varför är partiklarna så störande? Bottenfilter ihop med fin sand är inte helt lyckad kombo då en del av sanden ofta läcker igenom. Har du en film på ditt kar så det går att bedöma partikelmängden? Hur stort är ditt akvarium? I naturen så ser det ju ofta ut så här:

          Fin film!
          Jag ska fixa en film så att ni kan se hur det ser ut. Helt klart mer partiklar ön normalt, och störande.
          Om jag kör bottenfilter så byter jag till något grövre grus, antagligen svart sjösten, 2-4 mm.
          Akvariet är ett Aquael glossy 260L

          Kan också lägga till att jag byter ca 30% av vattnet, varje eller varannan vecka. Inga kemikalier, vi har vatten utan klor i Älmhult.
          Senast redigerad av JoelA; 21 January 2018, 20:30.

          Kommentar

          • JoelA
            • February 2017
            • 53

            #6
            Film på eländet. Matade för 45 min sedan, så lite värre än vanligt.
             

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Skulle bli mycket förvånad ifall bottenfilter löser detta. Man ersätter ju egentligen bara annat filtermaterial med sand. Vore bättre att försöka förstå hur denna grumlighet uppstår, för det verkar inte ha direkt med filtrering att göra eftersom du testat olika lösningar på detta. Behöver man överhuvudtaget filter för att slippa grumligt vatten får man nog kolla efter orsaken, om man säger så. Död växtmateria, alger, övermatning etc..

              Kommentar

              • JoelA
                • February 2017
                • 53

                #8
                Film 2.5 timmar efter matning
                 

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Får en känsla att du kanske matar för mycket... Filtret är ju bra smutsigt så det jobbar ju på bra iallafall. Hur ofta och mycket mat uppskattar du att du ger?
                  Sen ska man komma ihåg att när man drar på så mycket ljus som du har i ditt kar så blir partiklar mycket mer synliga också. Men ser inte allt för illa ut tycker jag.
                  Senast redigerad av åheim; 21 January 2018, 22:22.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • JoelA
                    • February 2017
                    • 53

                    #10
                    Kanske matar jag aningen för mycket, men tror inte det. Jag matar med sera flingmat + "maltabletter", flingor borta på ca 1 minut eller 1.5, tabletterna slut när dom har löst upp sig. Ibland lite frysfoder, ibland lite granulat med nån alg i. Matar en gång per dag

                    Visst är också ljus en faktor, kör nu med två av tre led lysrör som kom som standard i akvarieakvariet. Jag har funderat på att tillsätta lite flytväxter, kan bli en fin effekt med skugga och ljus i akvariet tänker jag.

                    Visst fastnar det smuts i filtren, men konstigt nog blir vattnet ändå inte klart...

                    Kommentar

                    • JoelA
                      • February 2017
                      • 53

                      #11
                      Film från idag, 20h efter matning.
                       

                      Kommentar

                      • JoelA
                        • February 2017
                        • 53

                        #12
                        Fick en idé, kanske ska kolla om vattnet som kommer ut från turbofiltret är partikelfilter genom att fylla en stor glasbehållare. Mmm, detta blir nästa projekt i kampen mot partiklarna!

                        Kommentar

                        • JoelA
                          • February 2017
                          • 53

                          #13
                          Film från matning. Vid närmare studie kommer det en hel del partiklar från maltabletterna, SERA viformo heter de.
                          Kan det vara en bov i dramat tro?
                           

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            Jag tycker det ser ganska normalt men rutan behöver rengöras, det stör mycket mer än partiklarna tycker jag
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15

                              Jag ser nu att det finns några olika trådar som i princip handlar om samma sak.
                              Små partiklar som svävar fritt i vattnet.
                              Min uppfattning är att dessa är mindre än de minsta maskorna i filtermaterialtet, och därför passerr rakt igenom hela filtret.
                              Och iallafall dom jag har hos mig är troliga svävande alger, som kommer sig av att jag övermatat.
                              Med någorlunda gott resultat häller jag i ett klarvattenpreparat direkt i innerfiltret, detta medel gör så att partiklarna klumpar ihop sig och fastnar i filtermaterialet.
                              Men det bästa är ju att ta reda på vad eller varför dessa små partiklar bildas och eliminera problemet den vägen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...