Inte bra med syresten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreamdaddy
    • February 2017
    • 31

    Inte bra med syresten

    Hallå där ute! Jag läste om en som så att det inte är bra med syresten å syre/bubbelutblås från inberfiltret. För växter bla. Stämmer detta??
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #2
    Det beror på om du injicerar CO2 eller inte. Om du trycker in CO2 i akvariet kommer alltför mycket ytrörelser att göra att det försvinner ut i luften i stället för att komma växterna till gagns. Om du har ett vanligt "low tech"-akvarium gör syresten att den vattenyta som exponeras för luft ökar så att gaser kan utbytas snabbare, men det går att göra genom att låta en pump krusa vattenytan eller liknande. För de flesta setups gissar jag att syrestenar varken gör till eller från.
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • Dreamdaddy
      • February 2017
      • 31

      #3
      Nej jag har inget co2 som injiceras. Bara vanlig luft från en luftpump å från en t-koppling på innefiltret.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Om du har filter rikta utblås mot ytan så att det krusas då behöver du ingen syresten.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          "Syresten" eller luftsten kanske man skall säga, det är ju luft som kommer via stenen inte rent syre. Nackdelen för växterna är att den effektivt vädrar ut CO2 oavsett om den skapas via CO2-system eller via fiskarnas andning osv. Bättre med filterutblås som krusar vattenytan något, som redan nämnts.

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #6
            Fast CO2 vädras bara ut i luften om det är mer CO2 i vattnet än vad det "borde" vara enligt diverse krånglig fysik om hur lösliga gaser är... kontentan är att om du inte stoppar in extra CO2 i karet behöver du inte oroa dig. Men det är fortfarande oftast onödigt att spruta in luft om en har en pump som rör runt i vattnet. Det är ju bara vattnet nära ytan som har gasutbyte med luften, så ju djupare kar en har desto viktigare är det att blanda yt- och bottenskikt så att botten inte får syrebrist.
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag själv kör endast svampfilter drivna av luftpumpar och jag har ganska mycket växter (mer än den genomsnittliga akvaristen) och dem växer och mår mycket bra, likaså fiskarna
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av hivemindhermit
                Fast CO2 vädras bara ut i luften om det är mer CO2 i vattnet än vad det "borde" vara enligt diverse krånglig fysik om hur lösliga gaser är... kontentan är att om du inte stoppar in extra CO2 i karet behöver du inte oroa dig. Men det är fortfarande oftast onödigt att spruta in luft om en har en pump som rör runt i vattnet. Det är ju bara vattnet nära ytan som har gasutbyte med luften, så ju djupare kar en har desto viktigare är det att blanda yt- och bottenskikt så att botten inte får syrebrist.
                Precis tvärtom skulle jag säga, tillför man inte CO2 så gäller det att spara det man har. Tillför man CO2 har man kanske råd med vissa förluster, men även här vill man ju inte "elda för kråkorna". Inte heller är det så att endast CO2 vädras ut ifall det är mer än det borde. Man tillför CO2 av den anledningen att akvarievattnet inte innehåller tillräcklig mängd för att plantorna skall utvecklas optimalt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Men frågan är ju hur mycket co2 vädrar verkligen bubblorna ut... Jag körde med ett droppfilter förut och det vädrade ur kan jag lova, växterna slokade betänkligt! med luftpump har jag inte alls det problemet....
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Men frågan är ju hur mycket co2 vädrar verkligen bubblorna ut... Jag körde med ett droppfilter förut och det vädrade ur kan jag lova, växterna slokade betänkligt! med luftpump har jag inte alls det problemet....
                    Svårt att svara på eftersom dom som tillför CO2 knappast använder luftpump. Men det borde vara ganska lätt att testa i ett akvarium. Har för mig att någon gjorde ett test att blåsa med sugrör i ett glas kolsyrat mineralvatten eller om det var läsk och att kolsyran försvann fort :-)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...