Nitritproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dekk
    • October 2017
    • 25

    Nitritproblem

    Hejsan!

    Har ett 120 liter akvarium som jag startade upp för lite mer än 2 månader sedan. I starten utav akvariumet tillsatte jag bakteriekultur enligt sera nitrivecs rekommendationer.. dag 1,3, 7 och 14!
    Allting har gått bra tills för en vecka sedan. Jag gjorde ett nitrittest (JBL Nitrittest NO2) och hade då ett värde på 0,6 mg/l. Sökte genast på internet efter råd och tips, drog ner på matningen från var annan dag till var tredje dag, bytte 1/3 utav vattnet i karet och visst sjönk nitrithalten. Nu var den nere på 0,2 mg/l. Skönt! Bytte några dar i rad men har inte lyckats få ner värdet den sista biten. Slamsög bottengruset men lyckas inte hamna på noll. Att enbart byta 1/3 utav vattnet varje dag tycks ej hjälpa? Jag har börjat få lite grönalger lite här och var. Sänkt ljustimmarna till 8-9h per dygn.

    Har efter lite resarch förstått att det kan vara en bra ide att tillsätta mer bakteriekultur till vattnet så att dessa kan ta hand om nitriten. Att enbart spä vattnet i akvariumet med nytt vatten gör väl inte mycket mer än just det, spär ut nitrithalten och på så sätt sänker värdet? Förstår att det kan vara nödvändigt om värdena är skyhöga, men 0,2 mg/l är väl ändå inte så värst högt?

    Vad är mitt nästa steg? Jag har en flaska Happy-Life happystart hemma (https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...rt-500-ml.html) skall jag prova att tillsätta dessa bakterier? Och i så fall hur bör jag dosera? 20 ml varje dag? Varannan dag?

    I akvariumet bor det:
    2 st vuxna guppys
    3 st svärdbärare
    3 st ancitrus
    2 st honungsgurami
    10 st neontetror
    10-tal räkor

    Kan vara som så att jag har för mycket fisk i ett för litet akvarium? Till råga på allt så har jag blivit med yngel, guppyyngel.. cirka 8 st överlevare! Kul men kanske blir lite överbefolkat nu? Än så länge så är de väldigt små.

    Tacksam för hjälp! Bifogar en bild på akvariumet om det kan vara till någon hjälp. http://oi65.tinypic.com/2us7hh5.jpg
    Senast redigerad av dekk; 02 October 2017, 16:32.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Låter du filtret vara i fred?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Startade du upp med alla fiskar på en gång? Är det så, kan jag förstå nitritproblemet?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • dekk
        • October 2017
        • 25

        #4
        Har bara bytt filtervadden högst upp samt bytt ut kolfilter till ett vanligt blått.

        Fiskarna har jag introducerat under dessa 2,5 månad karet varit igång. Dvs jag har inte stoppat i alla fiskar på en gång.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Läser, att du introducerat 30 fiskar under loppet av 2,5 månader, det har gått alldeles för fort med påfyllnad av fisk - dessutom i så pass litet kar som 120L. För mycket fisk på så kort tid, inte så konstigt alls att nitriten blir kvar.
          Det är så himla lätt, att ha för bråttom som ny (även jag hade det), snygga och färggranna fiskar, man vill ju bara ha alla helst.



          //Inger
          Senast redigerad av Inger H; 04 October 2017, 16:56.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • dekk
            • October 2017
            • 25

            #6
            Så kan det mycket väl vara. Var ju en utav mina misstankar. Hur löser jag det gör på enklast sätt nu? Jag kan ju inte göra mig av med fiskar direkt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av dekk
              Så kan det mycket väl vara. Var ju en utav mina misstankar. Hur löser jag det gör på enklast sätt nu? Jag kan ju inte göra mig av med fiskar direkt.
              Jag har faktiskt inte något riktigt svar.
              Om jag skulle gå till mig själv, så skulle jag minska fiskbeståndet rejält, samt låta resterande fiskar gå på "svält" en vecka eller så - sedan mata på med typ några söndersmulade flingor (tre) sedan försiktigt öka på matandet. Vet att det inte är lätt, men det berömda TÅLAMODET i denna hobby är det som krävs .



              //Inger






              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • dekk
                • October 2017
                • 25

                #8
                Har egentligen ingen möjlighet att göra mig av med fiskar, svårt att skänka bort verkar det vara. Känner inte heller någon annan med akvarium och kan ju inte direkt köpa ett akvarium till enbart för att jag varit en otålig nybörjare! :P Jag får helt enkelt göra det bästa utav situationen. Jag får tillsätter bakteriekultur och byta vatten oftare. Dra ner på matningen och hoppas att det stabiliserar sig.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Stickor visar väl lägst 0-0,3! Dropptest är bättre! Dra bara ner på maten, hur många fiskar är egentligen oväsentligt utan mängden mat är det avgörande! Ligger fisk vid ytan eller botten så kan du tillsätta lite salt!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Lyssna på vad åheim skriver, han är betydligt kunnigare än vad jag är
                    Hoppas att det löser sig till slut.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Nej nej nej Inger.... Jag är nog bara mer "intresserad" av filtrering än vad jag tror du är Jag resonerar som så att även om starten innehöll för mycket fisk så borde det ha stabiliserats vid det här laget tycker jag.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Nej nej nej Inger.... Jag är nog bara mer "intresserad" av filtrering än vad jag tror du är Jag resonerar som så att även om starten innehöll för mycket fisk så borde det ha stabiliserats vid det här laget tycker jag.
                        Haha, ja så är det nog, vattenkemi - dessutom det här med filtrering är absolut mina svaga sidor . Men då tänker ju jag som så då, att med alla dessa vattenbyten så försvinner "starten" av dom goda filterbakterierna - dessa "goda" hinner liksom inte att "göra jobbet"?

                        //Inger
                        Senast redigerad av Inger H; 05 October 2017, 18:03.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • dekk
                          • October 2017
                          • 25

                          #13
                          Det är lite så jag tänker också, därav tillsätter jag mer startbakterier. Man kan säga att jag gör en omstart, men utan att göra rent filter sand med mera. Har även dragit ner på matningen. Kör var tredje dag och då lägger jag ner minimalt. Fiskarna ser ut att må bra iaf och det är huvudsaken. Mätte med droptest igår och hade 0,1. Känns som en seger. Har även fått lite gröna alger lite här och var men hoppas jag kan få bort dem. Vet dock inte hur? Har dragit ner på belysningen till 9h om dagen, år det för lite för växterna? Har beställt lite vattenpest jag ska plantera ner. Läst att de ska vara bra på att konkurrera ut alger då de växer fort.

                          Kommentar

                          • dekk
                            • October 2017
                            • 25

                            #14
                            Och nu var jag tillbaka på noll igen! Vilken seger! Nu ska bara algerna bort också. Kommer fortsätta göra delvattenbyte en gång i veckan, mata snålt var tredje dag och tillsätta lite bakteriekultur vid vattenbytena. Kommer inte röra filtret mer än byta filtervadden högst upp en gång / varannan vecka!

                            Ska även plantera in lite nya växter nästa vecka. Blir ett gäng vattenpest som ska in och trängas i något utav hörnen

                            Kommentar

                            Arbetssätt...